• Njut av livet ta inget för givet

Gotland/visby

Hej, vi har planer på att flytta till Gotland, är det någon som bor där och kan berätta lite om hur det är ?
    Ev blir det utanför visby "hemse" Någon som känner till det ?
    Hur ordnar man flytten med samtliga möbler t.e.x. ? Bör man anlita en flyttfirma eller räcker det med en skåpbil ? har hört dom ska vara ganska stora oxå).
    Bör man hyra dom på Gotland eller kan man göra det på fastlandet där vi bor ?
    Informera gärna så mycket som möjligt.
    Jag hoppas det är rätt kategori jag la min tråd.

• Svar på tråden Gotland/visby
  • MissEllie

Hej,

Jag kom nyss hem från fem veckor på ön och min sambo samt hela hans släkt är därifrån. Vi har tänkt samma tankar som Er.

Känner mycket väl till Hemse som ligger cirka fyra mil söderut från Visbym, min sambos mormor bodde där innan hon gick bort. Ett litet samhälle som har det mesta från Systembolag till bageri, ICA och så vidare. Det är ju ett av de största orterna på ön.

Nu vet jag inte hur det är att flytta på ön, men rent generellt så är det väl bättre att anlita en flyttfirma som kan hjälpa Er med allt det praktiska.

Spännande att flytta till Gotland. Själv är jag djupt förälskad i ön!

MissEllie , Tack för svar, så intressant, berätta gärna mer, vet knappt vad jag ska fråga för har så många i huvudet. Så kul att du känner till hemse, hur många bor där på ett ungefär ? Är det stort ? Vet ni om bostadskön är lång ? Kan du  berätta lite mer om Hemse ?

Det kanske är bäst att ta en flyttfirma men bör man ta dom från Gotland då tror du ?
    Härligt att du är så förälskad i ön,  Trevligt ni oxå har kommit på dessa tankar att ev flytta dit.
  • MissEllie

Det är en huvudgata ungefär och där finns alla affärer och dylikt. De kan till och med stoltsera med ett rödljus Men det finns allt så man klarar vardagen och som sagt, det är inte specieltl långt till Visby och där finns ju allt som man behöver.

Vad kan det bo? 2000 kanske minus plus några invånare.

Har ingen aning om bostadsköerna men kolla blocket, annonser och annat då det är inte är ett sådant stort tryck med bostadsuthyrning under vinterhalvåret. En början i alla fall.

Det beror väl på vart ni bor på fastlandet och vilken flyttfirma som är billgaste om man då ska flytta över sjön, det är ju det här med båtresa och dylikt. Ring runt för en offert så får du se.

Ja, vi tycker oerhört mycket om Gotland och tillbringar somrarna där.

MissEllie, mycket trevligt att höra ! Vad jag förstod så är det ungefär 5mil till visby så det tar ju knappt en timme i så fall och det är lite långt om man bara vill gå Glad  ,

Vi ställde oss på Gotlandshem i kö igår kväll så det lär nog ta en stund men under tiden kan man kolla lite runt. Just nu bor vi i skåne och till oskarshamn har vi ca 4 timmars bilfärd.. Ska ta reda på lite fakta och se var det ev kan sluta.

Var inne och kollade på "hemse.se" och de bilder man fick se visade på som du sa, en huvudgata i princip. Såg trevligt ut.

När ni reser över under somrarna, hur tar ni er dit då och får jag fråga vad ni betalar för självan dit ?

Tack för att du tar dig tid, dina svar uppskattas.

"betalar för resan dit" skulle det stå ovan Tyst

• MissEllie

Fråga på du, jag svarar om jag kan. Vi tar alltid bilen över

• MissEllie

Va? Nu försvann all min text. Ska skriva om :(

• MissEllie

Tycker inte om min Iphone just nu, men i alla fall...

Vi tar alltid bilen över och sitter i salong samt ha ombokningsbara biljetter. Det kostar cirka 1400 tur och retur. Är man bosatt på ön så kostar det avsevärt mycket mindre samt om man bokar månader i förväg. Åker också över Oskarshamn och resan tar cirka 2.50 över.

Som sagt, har ju aldrig bott där men svarar så gott jag kan. Gotlandshem heter det ja, men kollar lite privat också. Tror man kan hitta mycket bra bostäder där nere till hyfsad hyra.

Får man fråga varför just Hemse?

MissEllie skrev 2010-08-10 02:19:01 följande:
    Tycker inte om min Iphone just nu, men i alla fall...

Vi tar alltid bilen över och sitter i salong samt ha ombokningsbara biljetter. Det kostar cirka 1400 tur och retur. Är man bosatt på ön så kostar det avsevärt mycket mindre samt om man bokar månader i förväg. Åker också över Oskarshamn och resan tar cirka 2.50 över.

Som sagt, har ju aldrig bott där men svarar så gott jag kan. Gotlandshem heter det ja, men kollar lite privat också. Tror man kan hitta mycket bra bostäder där nere till hyfsad hyra.

Får man fråga varför just Hemse?
    Okej, men tar resan "bara" ca 2 tim o 50 min över ? Fick klart för mig att det tog 3 tim o 15 min eller är det helt galet?
    Ska kolla privat oxå om det finns något som känns intressant.

Vi valde Hemse på grund av att vi hört så postivt om byn även om det bara är en huvudgata Skrattande , det mesta man behöver finns där och inne i visby känner vi inte riktigt för. Iofs kollade vi på stånga oxå men det var ändå en bra bit till post och bank om man skulle gå t.e.x.men man var tydligen tvungen att åka till Hemse i alla fall beroende på vilka ärende man hade. Hoppas det är rätt information jag angett nu Tyst
  • MissEllie

Nej, det tar snarare under tre timmar än över.

Helt rätt val, även om Stånga verkar okej så tror jag nog ändå att Hemse är det bästa alternativet om man flyttar in så. Som sagt,det finns ju allt där och man slipper krångla och greja. Det är inte långt men i vardagen så kanske det kostar mer än vad det smakar.

Ah, okej,  min vännina som bor på Gotland och åkte/åker till oskarshamn nämnde att det skulle ta 3 tim o15 men hon måste ju ha fel då jag fann det här på färjans hemsida.

Från Nynäshamn
    SF 1500
    3 tim 20 min
    Från Nynäshamn
    SF 700
    3 tim 15 min

Från Oskarshamn
    SF 1500
    3 tim
    Från Oskarshamn
    SF 700
    2 tim 55 min

Från Grankullavik
    SF 700
    2 tim ,

• SoStylish

Hemse är ju jättemysigt! Där är jag mycket om somrarna! :) Vi har hus en mil utanför så det blir att man åker till Hemse väldigt ofta för att handla. Och som sagt, det finns ju allt man behöver. Konsum, Ica, ett fantastiskt bageri, spelbutik, pizzeria, fiskaffär, tygaffär, elektronik, bibliotek, färgaffär, simhall osv osv :)  Skulle också kunna tänka mig att bo där faktiskt :)

Angående färjan så åker vi alltid från Nynäshamn och därifrån tar det då ca 3 tim och 15 min :)

• hej att

Hej! Har ni flyttat än? Såg att tråden hade några månader på nacken.

Jag bor där, har du några frågor så svarar jag gärna.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Bysan

Hej på er???? vet inte om jag skriver i rätt, är så oteknisk på nätet....????

Jag o mina två barn vill så gärna flytta till Gotland?? Så har ställt mig i kö på Gotlandshem men letar privata med, men de är inte så lätt o hitta dom? Har köpt stadspaketet så jag skulle få tillgång till alla hyresvärdar men de funkar ju inte. Min mormor o mamma är från Gotland o jag har tre morbröder o kusiner på Gotland, har varit där sen jag var liten???? o är ju tokig i Ön???? o nu vill ju barnen med att vi ska flytta dit så letar som bara den för vill så gärna bo där?? Försöker kolla upp de här med o flytta över möbler? Vad de kostar? Om man ska ta firma från Värmland som vi bor nu eller från Gotland? Söker lägenhet i Visby eller centralt för har ingen bil.... Hoppas hoppas att barnens o min dröm blir verklig snart????????

Svar på tråden Gotland/visby