• Frobobbles

Försörningsskyldighet, LVU och utslussning

Jag har två döttrar, som är placerade i ett familjehem via LVU. Jag var emot placeringen från början, men det har varit en ganska bra fosterfamilj. Sedan var det dags för äldsta dottern att fylla 18, och jag fick då information om att man planerade utsluss. Eftersom fosterfamiljen är i en annan stad, så går de i skola där, och min äldsta dotter ville gå kvar i samma gymnasium. Jag fick följande information i ett mail förra året från vår samordnare:

"Som du vet så upphör [dotterns]  LVU om ett år när hon fyller 18. Vid senaste Soc.besöket så pratade vi om utsluss. I dagsläget ser det ut som om [dottern] vill ha ett eget litet boende med [fosterfamiljen] som stöd (Gymnasietiden ut). Sedan skulle jag gissa att hon vill plugga vidare och flyttar från [fosterfamiljens bostadsort].

Jag vill väcka frågan nu till dig (ska se till att det blir ett soc möte med alla inblandade efter sommaren)
    Om [dottern] ska få en lägenhet/student rum så kan hon inte köa själv innan 18. Ej heller kan soc i [min bostadsort].
    Undrar hur du skulle kunna....Det är ju endast en formalitet att någon köar då socialtjänsten kommer att stå för kostnaderna och [dottern] själv kanske ta över vid 18."

Något möte blev det dock inte förrän i våras, då jag och modern (vi är skilda) m.fl fick information om att man till slut fått en lägenhet via kön (utan min medverkan), och min dotter flyttade glatt dit redan som 17-åring. Försörjningen skulle soc stå för via det arrangemang som antyds ovan. Allt ordnades mellan det företag som fosterfamiljen tillhör och de sociala myndigheterna. Jag var alltså aldrig tillfrågad om något eller hade något att bestämma. Jag hade dock inget att invända heller, utan tyckte att allt var bra.

Vad som sedan händer: När min dotter fyller 18, ändrar sig den lokala socialtjänsten. Hon ska inte längre vara försörjd via familjehemmets företag, utan leva på socialbidrag. Det ska hon söka varje månad som en tagare av socialbidrag, och hon är också skyldig att söka arbete under sommaren.

Därefter fungerar detta några månader, men nu har socialtjänsten på den orten ändrat sig. De vill inte betala alls för henne. De har i stället bestämt att hon ska leva på socialbidrag från soc på MIN bostadsort. Men de - som är den soc som placerat flickorna via LVU o.s.v - vill inte heller betala något. De bestämmer att jag i stället är försörjningsskyldig.

Så de ringde helt enkelt mig idag och säger att jag ska stå för min dotters försörjning, inklusive hyra för den tvårumslägenhet de gett henne och allt. Jag har ingen aning om hur hög hyran är. Och om jag inte har tillräckligt för detta så ska JAG söka socialbidrag. Och allt detta informerar de mig per telefonom idag, utan minsta förvarning eller antydan om något tidigare vad gäller dessa planer!  Numret de gav mig att ringa tillbaka går till en kvinna (soctant) som säger att hon kommer tillbaka från semestern i slutet av augusti, och hennes chef säger att hon inget vet!

Ska det verkligen gå till så här? Min dotter har inte alls något emot att bo hos mig. Hon hade helst sluppit hela LVU-delen. Men nu har hon ju vissa rötter på den andra orten: börjar tredje året på en gymnasieutbildning där, har kompisar, pojkvän...  Hade hon och jag beslutat själva så hade det inte varit frågan om någon egen lägenhet så tidigt, och jag hade fortsatt stått för att laga maten m.m. 

För övrigt lever jag sedan sjunde året på existensminimum pga skulder, så jag har alltså varken några marginaler eller har givits någon möjlighet att lägga undan ett ekonomiskt överskott under lång tid.

• Svar på tråden Försörningsskyldighet, LVU och utslussning
  • LoppanL

Det låter onekligen märkligt kan jag tycka. Rent juridiskt har du ju försörjningsskyldighet tills hon är 21 om hon går på gymnasiet, men med tanke på bakgrunden så känns det inte självklart att hävda den plikten. Det är märkligt att de skapar en massa utgifter som de sedan dumpar på dig. Ring chefen igen och begär att få ett möte med henne och handläggaren på en gång när handläggaren kommer tillbaka, så du får möjlighet att resonera med dem ordentligt.

• LaMama

Mycket märkligt. LVU-placerade tonåringar brukar ju bo kvar hos sin fosterfamilj tills de avslutat gymnasiestudierna. 

• Ninja05

Undrar över en sak.. För att du ska bli försörjningsskyldig över dottern, så måste ju LVU:t ha upphört? Stämmer det?

När man fyller 18 får man ju i många fall bestämma själv om man vill avskriva sitt LVU, eller ha det kvar.. Eller så kanske det var förbestämt att avskrivas vid 18 år?

Men som jag uppfattar det så flyttade hon till eget som 17-åring? Då kan det väl blivit så att då hon fyller 18 upphör LVU:t, hon ska studera om jag förstod det rätt? Och därav faller försörjningsdelen på dig då du är vårdnadshavare tills hon studerat klart?

Alltså, kan ju ha missuppfattat något här, men jag uppfattar din historia så, och det skulle kunna vara en logisk förklaring..

• h8him

Du kan inte bli skyldig att betala hennes hyra. Du är skyldig att försörja henne, dvs erbjuda plats i ditt hem, mat och omvårdnad hemma, tills hon avslutar gymnasiestudierna.

• LoppanL
    h8him skrev 2010-08-10 10:46:00 följande:
    Du kan inte bli skyldig att betala hennes hyra. Du är skyldig att försörja henne, dvs erbjuda plats i ditt hem, mat och omvårdnad hemma, tills hon avslutar gymnasiestudierna.

Så är det ju, men med bakgrunden kanske det är dumt att säga att du får avbryta dina studier och flytta hem till mig, för det är så jag tänker försörja dig. Tycker det är märkligt att man gör upp en plan för vad som bedöms lämpligt för dottern och sen släpper den halvvägs.
  • h8him
    LoppanL skrev 2010-08-10 11:56:27 följande:
    Så är det ju, men med bakgrunden kanske det är dumt att säga att du får avbryta dina studier och flytta hem till mig, för det är så jag tänker försörja dig. Tycker det är märkligt att man gör upp en plan för vad som bedöms lämpligt för dottern och sen släpper den halvvägs.
    Precis. Med bakgrund av att ts erbjuder boende och mat hemma och dottern väljer att bo kvar på nya orten, så har ts inte skyldighet att betala hennes hyra. Hon har valet att bli försörjd hemma eller bo själv. Soc har ställt till problemet genom att hjälpa henne få en lägenhet, utan ts medgivande, så nu får soc lösa problemet eller så får flickan flytta hem. Ts har inte ekonomisk möjlighet att betala hyra och ävriga kostnader på studieorten.
  • Frobobbles
    Ninja05 skrev 2010-08-10 10:23:00 följande:
    Undrar över en sak.. För att du ska bli försörjningsskyldig över dottern, så måste ju LVU:t ha upphört? Stämmer det?

När man fyller 18 får man ju i många fall bestämma själv om man vill avskriva sitt LVU, eller ha det kvar.. Eller så kanske det var förbestämt att avskrivas vid 18 år?

Men som jag uppfattar det så flyttade hon till eget som 17-åring? Då kan det väl blivit så att då hon fyller 18 upphör LVU:t, hon ska studera om jag förstod det rätt? Och därav faller försörjningsdelen på dig då du är vårdnadshavare tills hon studerat klart?

Alltså, kan ju ha missuppfattat något här, men jag uppfattar din historia så, och det skulle kunna vara en logisk förklaring..
    Jag har faktiskt aldrig hört någon tala om ifall LVU upphört eller inte. Eller: det har alltid framstått som självklart att det upphörde på 18-årsdagen. Jag har inte tidigare hört talas om att det kan fortsätta. Men det soc har talat om har de betecknat som 'utsluss' eller 'utslussning'.
    Denna har såklart i sin tur påverkats av att min dotter är mycket självständig. Medan hon inte direkt hade något emot fosterfamiljen, så var hon mycket ivrig om att få bestämma om sitt eget liv.

Det stämmer nog som du säger att försörjningsdelen föll på mig automatiskt vid 18-årsdagen. Det absurda är att man vid planeringen av lägenheten, som jag visat, sade motsatsen.
  • Anonym

Jag är soc.sekr och det är helt riktigt som det står i brevret som TS fått.

Det är föräldrarna som är förs.skyldig när barnet fyllt 18 år och LVU:et upphör och barnet fortfarande går kvar i gymnasiet.

• h8him
    Anonym skrev 2010-08-10 18:53:56 följande:
    Jag är soc.sekr och det är helt riktigt som det står i brevret som TS fått.

Det är föräldrarna som är förs.skyldig när barnet fyllt 18 år och LVU:et upphör och barnet fortfarande går kvar i gymnasiet.
    Men föräldrar är inte försörjningsskyldiga för barn som har valt att flytta hemifrån. Man är inte skyldig att betala hyra och andra kostnader på annan plats. Föräldrar är skyldiga att erbjuda mat och husrum hemma.
  • Anonym
    h8him skrev 2010-08-10 19:05:31 följande:
    Men föräldrar är inte försörjningsskyldiga för barn som har valt att flytta hemifrån. Man är inte skyldig att betala hyra och andra kostnader på annan plats. Föräldrar är skyldiga att erbjuda mat och husrum hemma.
    Jo, det är man om du läser föräldrabalken samt socialtjänstlagen ang försörjning medan ungdomen läser på gymnasiet och är under 21 år.
Svar på tråden Försörningsskyldighet, LVU och utslussning