Försörningsskyldighet, LVU och utslussning
Jag har två döttrar, som är placerade i ett familjehem via LVU. Jag var emot placeringen från början, men det har varit en ganska bra fosterfamilj. Sedan var det dags för äldsta dottern att fylla 18, och jag fick då information om att man planerade utsluss. Eftersom fosterfamiljen är i en annan stad, så går de i skola där, och min äldsta dotter ville gå kvar i samma gymnasium. Jag fick följande information i ett mail förra året från vår samordnare:
"Som du vet så upphör [dotterns] LVU om ett år när hon fyller 18. Vid senaste Soc.besöket så pratade vi om utsluss. I dagsläget ser det ut som om [dottern] vill ha ett eget litet boende med [fosterfamiljen] som stöd (Gymnasietiden ut). Sedan skulle jag gissa att hon vill plugga vidare och flyttar från [fosterfamiljens bostadsort].
Jag vill väcka frågan nu till dig (ska se till att det blir ett soc möte med alla inblandade efter sommaren)
Om [dottern] ska få en lägenhet/student rum så kan hon inte köa själv innan 18. Ej heller kan soc i [min bostadsort].
Undrar hur du skulle kunna....Det är ju endast en formalitet att någon köar då socialtjänsten kommer att stå för kostnaderna och [dottern] själv kanske ta över vid 18."
Något möte blev det dock inte förrän i våras, då jag och modern (vi är skilda) m.fl fick information om att man till slut fått en lägenhet via kön (utan min medverkan), och min dotter flyttade glatt dit redan som 17-åring. Försörjningen skulle soc stå för via det arrangemang som antyds ovan. Allt ordnades mellan det företag som fosterfamiljen tillhör och de sociala myndigheterna. Jag var alltså aldrig tillfrågad om något eller hade något att bestämma. Jag hade dock inget att invända heller, utan tyckte att allt var bra.
Vad som sedan händer: När min dotter fyller 18, ändrar sig den lokala socialtjänsten. Hon ska inte längre vara försörjd via familjehemmets företag, utan leva på socialbidrag. Det ska hon söka varje månad som en tagare av socialbidrag, och hon är också skyldig att söka arbete under sommaren.
Därefter fungerar detta några månader, men nu har socialtjänsten på den orten ändrat sig. De vill inte betala alls för henne. De har i stället bestämt att hon ska leva på socialbidrag från soc på MIN bostadsort. Men de - som är den soc som placerat flickorna via LVU o.s.v - vill inte heller betala något. De bestämmer att jag i stället är försörjningsskyldig.
Så de ringde helt enkelt mig idag och säger att jag ska stå för min dotters försörjning, inklusive hyra för den tvårumslägenhet de gett henne och allt. Jag har ingen aning om hur hög hyran är. Och om jag inte har tillräckligt för detta så ska JAG söka socialbidrag. Och allt detta informerar de mig per telefonom idag, utan minsta förvarning eller antydan om något tidigare vad gäller dessa planer! Numret de gav mig att ringa tillbaka går till en kvinna (soctant) som säger att hon kommer tillbaka från semestern i slutet av augusti, och hennes chef säger att hon inget vet!
Ska det verkligen gå till så här? Min dotter har inte alls något emot att bo hos mig. Hon hade helst sluppit hela LVU-delen. Men nu har hon ju vissa rötter på den andra orten: börjar tredje året på en gymnasieutbildning där, har kompisar, pojkvän... Hade hon och jag beslutat själva så hade det inte varit frågan om någon egen lägenhet så tidigt, och jag hade fortsatt stått för att laga maten m.m.
För övrigt lever jag sedan sjunde året på existensminimum pga skulder, så jag har alltså varken några marginaler eller har givits någon möjlighet att lägga undan ett ekonomiskt överskott under lång tid.