Känner obehag inför Rottweilerhundar.
Senaste året har jag noterat en hel del tidningsartiklar gällande Rottweilerhundar som attakerat barn och vuxna. Och jag kan inte låta bli att känna obegag när jag själv möter en sån hund på gatan, speciellt när jag har mina småbarn med mig.
Jag har många gånger hört argumentet; "Det är inte hundens fel, utan ägaren".
Fine, det kan jag köpa. Men hur vet man om man är en lämplig ägare då? Alla som köper en hund måste ju ha förhoppningen och viljan att uppfostra den på bästa tänkbara sätt? Så om man är en dålig ägare vet man ju inte förräns olyckan är framme.
I alla de artiklar jag har läst står det att hundarna tidigare inte visat tecken på aggressivitet. Så hur ska man veta att just ens egen hund inte kommer att gå till attack?
Jag är välmedveten om att andra hundar bits, och att Rottweiler inte leder statistiken över hundar som biter mest. Men nog måste det bli större skada om en Rottweiler hugger än om en tax gör det med tanke på käkarnas storlek? Jag har nog aldrig hört om en liten hund som bitit ihjäl en människa, rätta mig om jag har fel.
Detta är inget påhopp utan jag är helt enkelt okunnig inom området och är genuint nyfiken!