• Pumpalicious

Känner obehag inför Rottweilerhundar.

Senaste året har jag noterat en hel del tidningsartiklar gällande Rottweilerhundar som attakerat barn och vuxna. Och jag kan inte låta bli att känna obegag när jag själv möter en sån hund på gatan, speciellt när jag har mina småbarn med mig. 

Jag har många gånger hört argumentet; "Det är inte hundens fel, utan ägaren".
    Fine, det kan jag köpa. Men hur vet man om man är en lämplig ägare då? Alla som köper en hund måste ju ha förhoppningen och viljan att uppfostra den på bästa tänkbara sätt? Så om man är en dålig ägare vet man ju inte förräns olyckan är framme.

I alla de artiklar jag har läst står det att hundarna tidigare inte visat tecken på aggressivitet. Så hur ska man veta att just ens egen hund inte kommer att gå till attack?

Jag är välmedveten om att andra hundar bits, och att Rottweiler inte leder statistiken över hundar som biter mest. Men nog måste det bli större skada om en Rottweiler hugger än om en tax gör det med tanke på käkarnas storlek? Jag har nog aldrig hört om en liten hund som bitit ihjäl en människa, rätta mig om jag har fel.

Detta är inget påhopp utan jag är helt enkelt okunnig inom området och är genuint nyfiken!

• Svar på tråden Känner obehag inför Rottweilerhundar.
  • MissMurrig

Vad är frågan?

Det blir större skada om en Golden retriver, labrador, storpudel, briard, st bernard, m.fl biter än en tax också. Är du rädd för alla dem med?
    Jag är väl väldigt oförstående och så, men rädsla för hundar förstår jag inte mig på, RESPEKT för hundar och olika raser förstår jag. Men jag har ju alltid älskat alla djur så jag förstår det inte. Och inte heller "rasismen" som jag anser att det är när man är selektivt rädd för hundar. En man sa till mig häromdagen "JAg är väldigt sugen på att skaffa hund, men en rotteiler skulle jag aldrig våga mig på". Fine, att han anser att det är ett för stort åtagande för honom, men sättet han sa det på... Och andra också, som att det är helt normalt att rottweiler skulle vara aggressiv, men andra raser är naturligt snälla. 

Min hund har aldrig bitit någon, hon har dock blivit attackerad av andra hundar en am staff, 2 schäfrar, 4 labradorer en italiensk vinthund och en kleinspits, men har aldrig huggit tillbaka.

• Pumpalicious
    MissMurrig skrev 2010-08-10 07:38:53 följande:
    Vad är frågan?

Det blir större skada om en Golden retriver, labrador, storpudel, briard, st bernard, m.fl biter än en tax också. Är du rädd för alla dem med?
    Jag är väl väldigt oförstående och så, men rädsla för hundar förstår jag inte mig på, RESPEKT för hundar och olika raser förstår jag. Men jag har ju alltid älskat alla djur så jag förstår det inte. Och inte heller "rasismen" som jag anser att det är när man är selektivt rädd för hundar. En man sa till mig häromdagen "JAg är väldigt sugen på att skaffa hund, men en rotteiler skulle jag aldrig våga mig på". Fine, att han anser att det är ett för stort åtagande för honom, men sättet han sa det på... Och andra också, som att det är helt normalt att rottweiler skulle vara aggressiv, men andra raser är naturligt snälla. 

Min hund har aldrig bitit någon, hon har dock blivit attackerad av andra hundar en am staff, 2 schäfrar, 4 labradorer en italiensk vinthund och en kleinspits, men har aldrig huggit tillbaka.

Men läs tidningen från igår. En tjej är ute och joggar, och blir helt plötsligt attackerad och sönderbiten. Hur skulle hon ha kunnat visat respekt då? Genom att stanna hemma och inte jogga?
  • Pumpalicious

Frågorna slutar med frågetecken;

Men hur vet man om man är en lämplig ägare då? Alla som köper en hund måste ju ha förhoppningen och viljan att uppfostra den på bästa tänkbara sätt?

I alla de artiklar jag har läst står det att hundarna tidigare inte visat tecken på aggressivitet. Så hur ska man veta att just ens egen hund inte kommer att gå till attack?

Men nog måste det bli större skada om en Rottweiler hugger än om en tax gör det med tanke på käkarnas storlek? Jag har nog aldrig hört om en liten hund som bitit ihjäl en människa, rätta mig om jag har fel.

• MissMurrig
    Pumpalicious skrev 2010-08-10 07:45:50 följande:

Frågorna slutar med frågetecken;

Men hur vet man om man är en lämplig ägare då? Alla som köper en hund måste ju ha förhoppningen och viljan att uppfostra den på bästa tänkbara sätt?

Men nog måste det bli större skada om en Rottweiler hugger än om en tax gör det med tanke på käkarnas storlek? Jag har nog aldrig hört om en liten hund som bitit ihjäl en människa, rätta mig om jag har fel.

Jo men den första frågan går tyvärr inte att svara på. Men man får väl lita på att de flesta känner sina djur så väl att de inte har en aggressiv hund lös. 

Och det var inte meningen att det skulle låta som om kvinnan inte skulle vara rädd för hunden utan visa den respekt, utan bara förlkarar att att JAG inte förstår rädslan för hundar. Lika lite som jag förstår rädslan för spindlar..

Sista frågan svarade jag på. Det finns massor med hundraser som gör mer skada än en tax. Känner du obehag för alla hundar som är större än en tax? 
  • Rottis77

Så då är det okej att en liten hund biter bara för att den inte gör så stor skada eller för att du inte hört talas om nån liten hund som bitit ihjäl nån??? Suck suck suck.

Ingen av mina 3 rottweilers eller 2 st bullmastiffer har NÅGONSIN bitit, eller visat tendens till att bita och jag har barn!!

Större krav på uppfödarna tycker jag, det är dom som säljer till fel folk!!  

• Selma1966

Jag är mer rädd för ägaren. Har träffat många fina Rottweilers, Amstaffar, Staffar och Schäfrar. Många nötter till ägare också. En del är riktigt seriösa men i vissa förorter handlar det inte om att uppfostra hunden och ge den det "arbete" rasen kräver utan bara att Inge respekt i andra. Då tappar dem direkt min. Detta klientel är lätt att känna igen och då håller jag mig på lite avstånd. Deti gör jag om dem har en boxer eller labb också... Den sortens hundägare är ute efter att skrämmas inte efter att ta in en hund i flocken / familjen. Är ägaren dessutom ung räknar jag med att de inte har någon hundvana (även om de busat med hundar i familjen som barn är dem ingen naturlig flockledare). Även om de då är seriösa är jag extra försiktig tills jag sett att dem har kontroll på hunden. Men en väskött hund av dessa raser är riktiga toppendjur och passar in i vilken familj som helst. Mina föräldrar köpte en Staffordsire bullterrier när dem gick i pension... Uppfödaren blev så lycklig att det äntligen kom ett äldre par med lång hundvana och ingen sprättig grabb i 25-årsåldern som ville ha en fighter. En mer väluppfostrad kelig hund fick man leta efter även om folk gick omvägar (trots att de är mindre än Amstaffen). Men hon räddade även husse från rånare en gång när hon kom sättandes genom skogen i försvar innan husse uppfattade hotet bakifrån. Vi hade rätt kul åt att grabbarna misstog henne för en pittbull "akta dig han har en pittbull"! Hon skrämde dock iväg dem utan att hugga någon! Bara uppsynen och vrålet hon gav upp skrämde dem. Därefter hem till barnbarnen och leka (älskade barn eftersom de har tålamod att leka i timmar).

Men en häsosam respekt är alltid bra och inte lämna några barn ensamma med några hundar oavsett ras. Även lugna fina Golden retrievers har huggit barn i ansiktet... Även om jag hade litat på min barndoms Golden in i det sista.

• MissMurrig

Jag förstår ju självklart ATT folk är rädda för olika saker. Men jag har försökt att "pleasa" folk i 9 år med att hålla min hund åt sidan mm, men jag börjar bli trött på det. Hn har aldrig gjort något, och visar inget intresse för att göra någt ont heller. Så jag kommer att prmenera med min hund med löst hängande koppel så att hon får lukta och leva lika väl som vilken golden retriver eller cockerspaniel som helst. Så får väl folk byta sida på vägen bäst de vill, jag tar in min hund i kort kppel om det krävs för att folk ska kunna passera oss eller så hon inte hälsar på främmande hundar (notera HÄLSAR inte ÄTER). 

• Rottis77

Om man nu känner sånt obehag mot rasen rottweiler är absolut mitt tips att åka till rottweilerklubbens sommarläger i skillingaryd nästa sommar och bara titta. Där är det inte  en massa aggressiva rottisar, där finns bara en bunke underbara brukshundar, där ser man verkligen hur rasen verkligen är! Men som sagt alla hundar, oavsett ras kan bli svin med fel ägare.

• Pumpalicious

Jo jag FÖRSTÅR det ni skriver. Men hur ska jag kunna känna mig trygg när det finns sånna dåliga ägare?

Jag vill inte att mina barn ska bli hundmat. Oavsett ras på hunden.

Anledningen att jag tog upp just Rottweilers ÄR för att det är dom enda artiklarna jag läst där folk blivit ihjälbitna.

Svar på tråden Känner obehag inför Rottweilerhundar.