Svart, lite finare klänning om din farmor brukade ha klänning själv. Och om hon oftast brukade gå i tex. dress med långbyxor och blus, kan du ha det istället i svarta långbyxor och vit blus. Ha något som du vet att kanske hon trivdes i eller som du vet hon tyckte var fint. I hennes ära och minne.
Du ska nog beställa en stående "bukett". En stående sorgdekoration alltså. De ser mycket mer ut än en liggande, och brukar bli väldigt vackra.
En stående bukett kan du få från ca 700 kr (beroende på butik eller kedja) och uppåt. En krans blir genast mycket dyrare och kostar från ca 1100 kr. Bandet på en krans är oftast dyrare också, än ett bukettband.
"Vanliga" hyacinter kan bli knepigt att få tag på nu, men kanske går det att få pärlhyacinter. Annars så skulle jag nog rekommendera något i de färgerna som hyacinter brukar vara, i lila och blått, som för övrigt känns väldigt fräscht och fint den här årstiden. Rosor i vitt eller champagne, vita och blå/lila prärieklockor, och kanske något i lite rosa, mörkgrön utfyllnad, kanske lite murgröna.
Vilka blommor man kan få är lite beroende på hur pass lång tid det är kvar till begravningen. Det mesta brukar kunna beställas efter, om det är något speciellt man vill ha.
På bandet kan du förstås skriva vad du känner för, det brukar inte vara något problem.
"Älskad och saknad"
"du gav mig/oss ljus och kärlek"
"sov gott"
"sov i ro"
"för alltid i mitt/vårt minne"
+ namn på den/de blommorna är ifrån. Eller tex. barn, barnbarn osv..
"vila i frid" och "en sista hälsning" låter lite standard och opersonligt tycker jag.
Fråga gärna om hjälp och råd hos blomsterhandlaren, så kommer allt att bli bra!
Du hittar nog något som du känner att Det där är henne värdigt!
Lycka till!