• Anonym

Djurplågeri att hunden kissar inne någon enstaka gång?

Läste lite i en annan tråd där det blev en diskution om att det är djurplågeri om ens hund råkar kissa inne någon enstaka gång.
    så nu undrar jag med er andra som har hundar
    tycker ni att det är det?

personligen tycker inte jag det, me tanke på att de också kan råka ut för olyckor?

så kära fl vad tycker ni?

• Svar på tråden Djurplågeri att hunden kissar inne någon enstaka gång?
  • Hannah76

Beror innekissandet på att hunden inte har varit ute eller att man ignorerat hundens signaler att den vill ut - ja då är det djurplågeri.

• Ruggugglan

Om hunden inte får gå ut på promenade och rastas när den behöver så är det djurplågeri.

Om hunden kissar av en olycka, tex en hund som läcker eller en valp som inte är rumsren än, så är det inte djurplågeri.

• Anonym (beror på)

Om den gör det för att den inte har fått gå ut så är det väl det, om den gör det för att den tex blir för exhalterad så är det ju bara en olycka, shit happens.

• Birgitta2

Hunden är fostrad till att inte kissa inne. När den inte får gå ut för att tömma sig när den är kissnödig, så blir hunden stressad. En icke rumstränad hund bryr sig inte, valpar bryr sig inte. Men när hunden väl är rumsren så MÅSTE den få gå ut när den är kissnödig.

Ja, det är djurplågeri att låta en hund kissa inne när den väl blivit rumsren.

• Anonym (klick)

Om hunden inte rastas tillräckligt ofta för att kunna kissa ute, utan måste gå inne och försöka hålla sig så anser jag att det är misskötsel. Är hunden kisstränad så kommer den i det längsta undvika att kissa inne, och min erfarenhet av hundar säger mig att vi pratar om många timmar då.

• sextiotalist

Djurplågeri är väl att ta i, men visst, en hund som är rumsren som gör en olycka inomhus, den skäms, eller vad man kalla det för.
    Men är det någon enstaka gång, så är det ingen katastrof, hundar lever ju i nuet och har inte som vi människor, ett rejält dåligt samvete i månader efteråt.

• KlunsSmurfen

Tja håller man sig tillräckligt länge får man en obehaglig smärta sen beror det ju på om hunden verkligen håller sig så länge. Jag är väldigt tveksam till att den skulle göra det om det inte vore för att slippa stryk.

Att kalla folk för djurplågare för en gång utan att veta om hunden kände sig plågad eller inte är att ta i lite väl.

• BandAnna

Beror det på att man inte gått ut med hunden i tid så är det i allra högsta grad misskötsel av sitt djur. 

Sedan kan det enligt mig finnas tillfällen då det kan hända utan att det bör klassas som misskötsel: överexalterad hund som skvätter, valp - eftersom de, precis som barn, kan vara så distraherade av något att de ibland inte hinner märka själva att de är kissnöda, urinvägsinfektion eller annat medicinsk åkomma, djur som håller sig pga rädsla vid exempelvis fyrverkerier kring nyår. Men i det sista exemplet har man som ägare ansvar att försöka göra allt man kan för att underlätta för sitt djur. 

• Anonym (Etno)
    sextiotalist skrev 2010-08-10 10:43:06 följande:

Djurplågeri är väl att ta i, men visst, en hund som är rumsren som gör en olycka inomhus, den skäms, eller vad man kalla det för.

Men är det någon enstaka gång, så är det ingen katastrof, hundar lever ju i nuet och har inte som vi människor, ett rejält dåligt samvete i månader efteråt.

Att man säger att hundar lever i nuet betyder inte att hundar inte känner igen återkommande ageranden och situationer. Det är viktigt att inse att det är vår förbannade skyldighet att inte låta det gå för lång tid mellan rastningarna efgersom våra hundar är helt beroende av vår vilja att ta hand om dem.
  • sextiotalist
    Anonym (Etno) skrev 2016-10-27 08:37:40 följande:
    Att man säger att hundar lever i nuet betyder inte att hundar inte känner igen återkommande ageranden och situationer. Det är viktigt att inse att det är vår förbannade skyldighet att inte låta det gå för lång tid mellan rastningarna efgersom våra hundar är helt beroende av vår vilja att ta hand om dem.
    Det förnekar jag inte. Såklart man ska gå ut med en hund och den ska bli rastad ordentligt.
    När vår förförra hund blev dålig i magen och ingen var hemma, så blev det en olycka hemma och han verkligen skämdes (vi straffade honom inte, tog bort det, städade efteråt och självklart fick han komma ut flera gånger den dagen så att ingen olycka skulle hända igen).
    Men dagen därpå så var han lika glad och pigg igen.

• EmberEyes

Som alla andra har svarat så beror det helt på varför den kissar inne.

Är det för att jag har brustit i min tillsyn så ja, det är djurplågeri. Är det en extremt rädd eller stressad hund t. ex. och ägaren inte försöker hjälpa hunden bli lugn och trygg utan bara rycker på axlarna, ja då är det djurplågeri.

Är det en valp eller är hunden överexalterad och råkar skvätta, är det en sjukdom (som ägaren naturligtvis behandlar) så nej.

Och nej, om det råkar hända en gång om året och alla andra ägaransvar utförs med bravur (fysisk och mental stimulans, bra mat, rastning, motion, lek, kärlek osv) så nej, det är sånt som kan hända. Är det varje dag/vecka/månad och ägaren inte agerar för att reda upp situationen (utesluta/behandla sjukdom, rastar för sällan, utreder/motverkar stress och rädsla osv) så har ägaransvaret brustit.

Svar på tråden Djurplågeri att hunden kissar inne någon enstaka gång?