• Calles matte

Köpa ny speldator?

Är lite nyfiken på hur ni skulle resonerat i den här frågan...

Min mans äldste son (fyller snart 18 år) har på senaste tiden vägrat komma hem till oss eftersom han anser att han inte har någon speldator som duger hemma hos oss. Tidigare har han bott varannan vecka, men nu går detta alltså inte på grund av brist på dator att spela på.

Killen fick en egen dator för ett par år sedan mest för att vi var rädda för att han skulle förstöra familjens gemensamma dator (han var väldigt nära ett par gånger) och även för att någon annan i familjen också skall få tillgång till dator emellanåt. Den dator han fick var visserligen inte sprillans och ingen supermaskin men den funkade bra att spela de krävande spel han då satt med och den var ju klart bättre än den gemensamma datorn så till en början var han väldigt nöjd. Med tiden ökade ju naturligtvis kraven på prestanda och han började tjata om en ny dator. Vi sade då redan från början att visst, vi lägger gärna hälften av pengarna om du bara sparar ihop till resten själv. Ingenting hände. Tjatet fortsatte bara, vi SKULLE köpa en ny dator till honom ANNARS... Och vi höll fast vid att vi skulle sponsra halva (och hade han bara visat minsta vilja att försöka spara så hade vi nog hjälpt till med mer än halva också...).

Nu har det gått över ett år sedan han deklarerade att hans dator inte längre gick att använda. I början struntade han väl egentligen i det eftersom han istället använde den dator han fått av skolan (avsedd för skolarbete) till att spela på, men nu har han haft sönder skoldatorn så nu är den inte heller något alternativ. Inte en enda krona har han försökt spara till en ny dator (och inte till att ersätta skoldatorn heller...). Vi har erbjudit honom att "sommarjobba" med att hjälpa till i trädgården, med diverse målning osv (med överdrivet bra betalt...) men han är inte ett dugg intresserad. Han får dessutom vanligtvis rätt höga belopp i födelsedagspresent och julklapp av sina släktingar och har en ordentlig månadspeng både hos oss och hos sin mamma, men inte en enda krona har han alltså velat lägga på en ny dator. Och det är verkligen inte så att han har några andra stora utgifter som pengarna går till, utan det är chips, godis och dricka och möjligtvis pizza med kompisarna nån gång ibland.

Hans mamma är skitsur på min man för hon tycker att han borde köpa en ny dator till sonen, för annars visar det bara att han inte bryr sig om sin son. Min man vägrar för han tycker att sonen, som faktiskt är nästan vuxen, själv måste anstränga sig liiiite för att förtjäna en ny dator. Det handlar egentligen inte om att vi inte har råd att köpa nån dator, för det hade vi nog kunnat skrapa ihop till, men det är mer en princip. Det är ju inte så att sonen inte skulle haft råd heller, men han orkar aldrig anstränga sig någonting själv utan kräver bara att ALLA ANDRA skall fixa saker åt honom, något som är och har varit genomgående i allt som händer när det gäller honom, något som min man retar sig väldigt på.

Så, nu skulle jag alltså bli tacksam över att få höra eran syn på detta. Är vi skitsnåla som inte köper en ny dator så att min mans son "kan" bo hos oss ibland? Eller vad skall vi göra? Att köpa en ny dator för att "muta honom" att komma till oss känns verkligen inte bra, och det handlar om en kille som om ett knappt år skall klara att försörja sig själv!

• Svar på tråden Köpa ny speldator?
  • cherrypie

tycke verkligen inte ni ska köpa en ny dator. Han kan väl köpa en egen:)

• Fletcher Reed

Jag tycker ni gör helt rätt!! När ni dessutom säger att ni är rädda att han ska förstöra och redan har förstört datorer.

Nej denna gossen skall uppenbarligen hållas kort! Fadern hans har också rätt, det är dags att han börjar ta ansvar för sig själv och sitt leverne!

Den här killen skulle må bra av att lära sig att om man vill ha något så får man kämpa för det! Vid 18 års ålder hade i alla fall jag köpt dator själv för eget ihoptjänade pengar!

• Calles matte

Jag är själv uppvuxen med att om man ville ha någonting så dyrt som en dator så var det bara att spara, sen fick man gärna hjälp från både föräldrar och välvilliga släktingar, men det krävdes att man visade att man kämpade lite. Jag tyckte detta var väldigt bra i och med att man lärde sig att se pengarnas (och prylarnas) värde. Det är på detta sätt jag kommer att uppforstra mina egna barn, men det är ju inte lika lätt för maken som tyvärr inte får stöd från sitt ex alls i detta. 

Svårigheten ligger ju egentligen i detta att killens mamma också tycker att vi borde köpa en dator till honom, och hon är väldigt noga med att tala om det för både sonen och min man i både ord och handling. Hennes attityd gör ju att han verkligen tror att det är vi som gör fel i detta, och som egentligen inte bryr oss om honom eftersom vi "inte ens köper honom en dator när det är det enda som kan få honom att vilja komma hem till oss...".

Mamman vill egentligen ha lite egentid och vill därför att sonen skall bo hos oss ibland, men han vägrar på grund av detta med datorn. Hon har då försökt sätta gränser och kräva att han skall bo hos oss som överenskommet (hans eget schema) men när hon inte lyckas komma någon vart med honom (det gör hon aldrig, han styr och ställer som han vill hos henne) så tar hon ut det på min man som får skulden, i detta fallet för att han inte köpt någon dator....Suck! 

• Majsan70

Han får la köpa en egen. Man kan inte hålla på o köpa o köpa till dem. Är man nästan 18 får man jobba o tjäna ihop egna pengar eller spara av födelsedagspengar o så.  Han är snart vuxen o bör veta pengars värde.

Min son har jobbat ihop sina mobiltelefoner o sin fina laptop, över sommarloven.  Datorn tar han för övrigt med sig hem till sin pappa de gånger han väljer att åka dit.

• Themis

En otacksam brat låter detta som, låt honom jobba ihop den själv.

• Cocco

Dra in månadspengen i säg 3 månader och säg att det ska gå till en dator

• Calles matte
    Cocco skrev 2010-08-10 14:39:01 följande:
    Dra in månadspengen i säg 3 månader och säg att det ska gå till en dator
    Riktigt sååå bra månadspeng får han av oss (han får ju både hos oss och hos sin mamma)... Sen är det inte nån vanlig surf-laptop han är ute efter heller utan en speldator med bra prestanda (kostar typ 10 000 :- och uppåt).
  • Calles matte
    Majsan70 skrev 2010-08-10 14:28:17 följande:
    Han får la köpa en egen. Man kan inte hålla på o köpa o köpa till dem. Är man nästan 18 får man jobba o tjäna ihop egna pengar eller spara av födelsedagspengar o så.  Han är snart vuxen o bör veta pengars värde.

Min son har jobbat ihop sina mobiltelefoner o sin fina laptop, över sommarloven.  Datorn tar han för övrigt med sig hem till sin pappa de gånger han väljer att åka dit.
    Det där med att jobba har min man tjatat på honom om i flera år men sonen vägrar. Om knappt ett år är det meningen att han skall skaffa ett riktigt jobb och försörja sig själv, hur lätt kommer det att bli när man aldrig ens sökt ett enda sommarjobb... Men tyvärr tycker mamman att detta är helt ok, så det kommer väl att bli hon som får försörja honom istället, min man kommer inte att göra det. Det konstiga är hur mamman skall ha råd, och varför hon vill försörja en vuxen latmask till son...
  • Majsan70
    Calles matte skrev 2010-08-10 14:46:10 följande:
    Det där med att jobba har min man tjatat på honom om i flera år men sonen vägrar. Om knappt ett år är det meningen att han skall skaffa ett riktigt jobb och försörja sig själv, hur lätt kommer det att bli när man aldrig ens sökt ett enda sommarjobb... Men tyvärr tycker mamman att detta är helt ok, så det kommer väl att bli hon som får försörja honom istället, min man kommer inte att göra det. Det konstiga är hur mamman skall ha råd, och varför hon vill försörja en vuxen latmask till son...
    Fast accepterar han ett NEJ verkligen? Hade min son fått välja hade han gått hemma o drönat, men jag har vissa  krav i det här hemmet och sommarjobb från lämplig ålder är ett av de kraven för att sunda värderingar verkligen skall läras in. Alltså accepterar inte jag nej från sonen trots att han är myndig. Vill han bo här följer han de ytterst få regler som finns i vår familj helt enkelt.

Synd att mamman är en sån curlingförälder som det verkar.
  • Calles matte
    Majsan70 skrev 2010-08-10 14:56:34 följande:
    Fast accepterar han ett NEJ verkligen? Hade min son fått välja hade han gått hemma o drönat, men jag har vissa  krav i det här hemmet och sommarjobb från lämplig ålder är ett av de kraven för att sunda värderingar verkligen skall läras in. Alltså accepterar inte jag nej från sonen trots att han är myndig. Vill han bo här följer han de ytterst få regler som finns i vår familj helt enkelt.

Synd att mamman är en sån curlingförälder som det verkar.
    Samma sak gäller hemma hos oss. Men min mans son har alltid utvägen att passar inte reglerna hemma hos oss så kan han alltid gå till sin mamma (som säger emot men ändrar sig och sedan tar ut det över oss...)
Svar på tråden Köpa ny speldator?