• Pixie07

Då barnet favoriserar en förälder..

Jag vet att detta är vanligt, ja helt normalt och inget konstigt alls. Så det är inte det jag vill få ur hjärtat utan de känslor som ibland följer då ens barn favoriserar den ene föräldern.

Jag är en mamma till en snart 3 årig liten tjej. Min fina lilla flicka som jag älskar mer än allt annat på denna jord. Ända sedan hon var liten har den som tagit mest hand om henne varit den hon tytt sig mest till. Inget konstigt med det.. Då jag var mammaledig, vilket jag av ekonomiska skäl, var mkt längre än pappan ( vi bor ihop som en hel familj och är inte skilda el. nåt), så var hon mammas flicka.
    Nu i 2 -3 års åldern tränar barnet (i sin naturliga utveckling) både sin vilja och sin självständighet. Barnet vill testa gränser och bestämma. Så även ibland över och mellan sina föräldrar. Jag och min sambo (pappan) är överens om att hon inte ska favorisera ut den ene av oss. Vi förstår ju att hon kan vara mammig och pappig ibland och det e ok men ingen får bli direkt hårt utstött.

Jag är nu gravid i min sista vecka och den lilla / lille kan komma när som helst. Jag har i slutet av graviditeten inte kunnat vara särskilt mobil och därför har pappa mest tagit hand ( läs. lekt) med vår lilla flicka. Naturligt kom han att bli hennes favorit. Det är helt ok, men nu kommer de sårande känslorna fram som jag såväl försöker dölja. Hon har börjat säga "jag älskar dig" till oss, är  kramig och mysig . Men de orden, och visande av känslorna är nästan bara tilldelade pappan. Utav pappan och mig är jag helt klart den som mest visar med både ord och handling att jag älskar någon (här mitt barn). Jag är den mest känslomässige av oss vuxna kan man väl säga  :) och  naturligtvis fortsätter jag såklart att krama henne och tala om att jag älskar henne även om jag blir bortstött och hon mest vänder sig till sin pappa.

Nån gång emellanåt är jag ju naturligtvis också favorit och hon älskar mig och säger att hon inte tycker om sin pappa, men det är jobbigt det också, även om jag suger i mig kärleken. Jag vill att hon ska vara älskvärd mot oss båda, inte stötta bort någon.

När jag nu är gravid är jag säkert också rent naturligt extra känslig och som plus hade jag en tuff förra graviditet och en ännu tuffare förlossning med min lilla tjej. Det känns hemskt att det barn man burit och fött stötter bort en, jo, jag vet, det är naturligt och vänder och svänger mellan föräldrarna att vara favorit, men jag kan inte komma ifrån att det gör så ont. Jag försöker verkligen att inte bry mig eller ta åt mig, tänka att det är naturligt.. men jag kan inte rå för det..

Då pappa kommer hem är det bara pappa som gäller. Försöker göra mitt bästa och hitta på saker / leka med henne med det hon tycker om fast lite på mina villkor då jag e höggravid (kan ju inte busa på samma sätt som pappan).. saken hör kanske också till favoriserandet att hon legat inne hos oss i vår säng och vägrat sova inne på sitt rum (vi bor i en sekelskiftesvåning och har en skranglig hiss som går utanför hennes rum som hon varit rädd för), men att vi nu i god tid innan babyn kommer försöker få henne att sova i sitt eget rum och att det då är pappan av fysiska skäl som får kränga sig ner på golvet och ligga på en tunn madrass till hon somnat. Det är även han som får springa in till henne om natten då hon e ledsen. Det är kanske många anledningar till att hon väljer sin pappa just nu ( el. det senaste halvåret åtminstone) men som jag vill ha sagt med inlägget - det gör ont när barnet favoriserar och då man som förälder blir / känner sig bortstött..

Någon som känner detsamma i sådan situation?

• Svar på tråden Då barnet favoriserar en förälder..
  • Pixie07

Har förmodligen lagt denna tråden helt fel, skulle väl in under rubriken förälder el. nåt o inte rubriken gravid.
    Dock e det över 60 personer som varit inne o kikat. Någon måste väl känna igen sig. Har mkt svårt att tro att det skulle vara så att ingen varit med om detta el. haft några känslor omkring situationen?

• Strumpläst83

Nu är jag bara en lycklig "amatör" inom psykologi men det låter som om du bekräftar henne och din kärlek till henne dagarna i ända (vilket är bra).
    Klart hon vill söka efter samma bekräftelse även från pappa. Du ger henne något hon inte får från pappa (iom att han är borta hela dagen) så då vill hon fokusera på honom när han kommer hem......?

Men kom UUUUUT nu då!!
  • OhDeanna

Jag känner igen mig. Svartsjukekänslor dyker nog upp i alla då och då.

Jag tycker att du verkar klok. Du vet vad det handlar om, och det känns ändå. Ja... det gör ju det...

Här är en lista på några av mina favoritredskap att ta till när det gör ont:

1) Påminna mig själv om att det är jobbigt, men inte farligt för någon. Och det kommer att gå över. "This too shall pass".

2) När jag känner mig sårad, blunda och andas djupt - ibland går jag in på sovrummet och stänger dörrn, hemma har vi kodordet "nu behöver jag en stund för mig själv" som betyder att ingen annan ska komma och fråga vad det är - bara ta det lugnt, lugnt, lugnt och känna efter var det känns ont.

3) Försöka "spåra" det onda. Är det egentligen barnet jag är arg på/sårad av? Eller finns det något i min historia som går igång i den här situationen? Jag blev mobbad när jag var liten, och när våra killar stänger mig ute känner jag mig EXAKT som då. Så då försöker jag ta hand om min lilla tjej därinne, istället för att resonera så mycket kring vad killarna säger och gör idag. Dramat utspelar sig egentligen inne i mig, inte mellan mig och barnen.

4) Prata med min man. Vi lägger upp strategier i jobbiga perioder. Kanske ska jag "få" några kvällar "ledigt", gå ut och träffa kompisar, åka iväg ett par dagar, hämta luft någon annanstans. Eller kanske är det han som ska sticka så att jag får återta kontakten med barnen.

5) Ompröva andra praktiska grejer. I ert läge; är det nödvändigt att hon lär sig att sova ensam nu? Hon känner ju av att familjen är på väg att förändras. Är ni helt säkra på att det bästa är att hon sover i ett rum och ni andra tre i ett annat, då är det säkert så. Men jag märker ju på vår stora kille att han behöver få hänga på småbarnsfasonerna en hel del, bara för att kolla av att han inte är bortglömd och så.

Lycka till och framförallt, punkt 1 -- det går över!!

• Pixie07
    Strumpläst83 skrev 2010-08-11 22:03:01 följande:
    Nu är jag bara en lycklig "amatör" inom psykologi men det låter som om du bekräftar henne och din kärlek till henne dagarna i ända (vilket är bra).
    Klart hon vill söka efter samma bekräftelse även från pappa. Du ger henne något hon inte får från pappa (iom att han är borta hela dagen) så då vill hon fokusera på honom när han kommer hem......?
    Hej! mina tankar har vandrat precis i dina spår.. Jag vet att även om han bekräftar henne, så gör jag det mer och det är kanske detta hon söker hos honom?? och som du säger att hon vill fokusera på honom då han kommer hem. Snart är hon ju även i åldern ( enligt vår kära Freud) då hon söker kärlek hos det motsatta könet dvs. pappan. Tror väl visserligen inte så hårt på hans teorier men den är endå en av våra grundläggande psykologiska teorier för barns utveckling så en del kan ju säkert stämma. 
  • Pixie07

Hej OhDeanna! Ska försöka tänka på dina goda tips ;) Ville bara nämna det här med att vi försöker få henne att sova i egen säng pga. vissa anledningar som känns nödvändiga. Det är absolut inte för att stänga henne ute eller inte ha henne med i förändringen. Vi har börjat med allt i god tid också så det inte för henne ska verka som om hennes förflyttning till eget rum och säng har m bebisen att göra alls.
    Det finns dock ingen möjlighet för någon av oss, allra minst för henne, att få en god natts sömn om
    1. vi ska ligga trångt 4 st i en säng (vill gärna ha den lilla/e nyfödda hos mig, precis som min dotter fick denna livsviktiga närhet som nyfödd).
     2. Om babyn börjar skrika och jag ska amma i natten.
    3. Min dotter "vaknar / de" ibland (har som tur e inte hänt på sistone) av mardrömmar och var helt hysterisk och sparkade och slogs utan att man fick kontakt m henne.. nattskräck påstår läkaren. E rädd att babyn ska få sig en känga :(
    Hon verkar faktiskt sova så mkt bättre i egen säng. Vi började med detta i somras hemma hos min mamma (vi lånade deras hus vid havet ett par veckor, och då sov hon själv i eget rum och egen säng) när vi kom hem överraskade vi henne med en ny vacker himmelsäng som hon blev alldeles salig över.. Så övergången blev naturlig och mkt bra.
    Vi är jättenoga med och vet hur viktigt det är att hon får invigas i allt som kommer ha m den nya bebisen att göra.
    Hon e otroligt go mot magen (bebisen) redan..klappar, kramar och pussar magen varje dag. Frågar om den sovit gott på morgonen och säger hur mkt hon älskar den och vill att den ska komma ut och leka med henne. :)
    Det hela kommer nog att gå bra. Tack än en gång för tipsen och det kändes jätteskönt att någon kände igen sig i min historia :)

Svar på tråden Då barnet favoriserar en förälder..