• marie caroline

Koka egen äppelpuré till spädbarn

Håller som bäst på att ta reda på våra äpplen. Min lilla tjej är nu 4,5 månad och det börjar bli dags för smakpotioner. Tänkte därför koka äppelpuré och frysa in. Enligt bvc ska man absolut inte ha i något socker, men jag smakade och det blir fruktansvärt surt. Hur gör ni? Tillsätter ni inte en gnutta socker?

• Svar på tråden Koka egen äppelpuré till spädbarn
  • Lussekatten87

Jag skulle nog ha i några matskedar ändå! Men inte så mycket så att det smakar sött,utan bara för att få bort den sura smaken.

• vintertös

Ja, sura äpplen är ju inte gott! Men kanske du kan blanda äpplet med nån annan frukt ex. banan som är väldigt sött (speciellt mogna)?!

• skogsgrodan

Du kan ju väga upp med att ha i en söt frukt. Typ banan, aprikos eller annat Jag har gjort puréer till min dotter som nu är 9 månader och aldrig behövt ha i socker.
    Jag har låtit dottern provsmaka, det är ju hon som ska äta, dom små har inte samma sockerbehov.

• La Lola

Såklart kan man tillsätta lite socker.
    Socker är ju inte farligt.

Men barn reagerar ofta inte på osötat eftersom de inte är vana vid socker.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Från kostråden för spädbarn (upp till 12 mån):
    "Var sparsam med socker, det ger nämligen bara tomma kalorier - inga vitaminer och mineraler. Det finns mycket dolt socker i till exempel sylt, marmelad, smaksatt yoghurt och fil, glass, kex och industritillverkade krämer. Om du vill ge spädbarnet kräm i stället för bärmos är det bättre om du själv kokar krämen med lite mindre socker.

Sötade drycker som saft, läsk, nyponsoppa och nektar innehåller också mycket socker. De vänjer också barnet snabbt att drycker måste vara söta för att drickas. Erbjud vatten som törstsläckare i stället."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

Inte ens Livsmedelsverket säger att socker ska uteslutas helt.
    Man ska vara sparsam med det.

Så ditt BVC snackar ju gojja.
    De ska utgå från Livsmedelsverkets rekomendationer.
  • skogsgrodan
    La Lola skrev 2010-08-10 14:02:32 följande:
    Från kostråden för spädbarn (upp till 12 mån):
    "Var sparsam med socker, det ger nämligen bara tomma kalorier - inga vitaminer och mineraler. Det finns mycket dolt socker i till exempel sylt, marmelad, smaksatt yoghurt och fil, glass, kex och industritillverkade krämer. Om du vill ge spädbarnet kräm i stället för bärmos är det bättre om du själv kokar krämen med lite mindre socker.

Sötade drycker som saft, läsk, nyponsoppa och nektar innehåller också mycket socker. De vänjer också barnet snabbt att drycker måste vara söta för att drickas. Erbjud vatten som törstsläckare i stället."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../#Vars

Inte ens Livsmedelsverket säger att socker ska uteslutas helt.
    Man ska vara sparsam med det.

Så ditt BVC snackar ju gojja.
    De ska utgå från Livsmedelsverkets rekomendationer.
    Tänkte precis skriva att det bara är tomma kalorier. Attans du hann före :)
  • La Lola
    skogsgrodan skrev 2010-08-10 14:04:38 följande:
    Tänkte precis skriva att det bara är tomma kalorier. Attans du hann före :)
    Jag fuskade ju o kopierade.
  • skogsgrodan
    La Lola skrev 2010-08-10 14:08:29 följande:
    Jag fuskade ju o kopierade.
    Nja, jag tror inte att du fuskade. Tror du visste ändå :P
Svar på tråden Koka egen äppelpuré till spädbarn