Anonym (???) skrev 2010-08-10 14:24:11 följande:
Min sambo vägrar testa eftersom att han tycker att det är plågeri :(
Tack för peppningen! Jag ska försöka att släppa det, men det är svårt :(
Då är det ju han som är oansvarig - och det är hans problem inte ditt. En indragen trummhinna kan leda till värre saker och kan ni hjälpa henne genom näsdroppar är ju det jättebra.
Jag har själv ett öronbarn som hade öroninflammation 13 ggr mellan 0,5 och 1,5 års ålder... så jag har lite vana. Både vid näsdroppar och penicilin. Här är mina bästa tips:
1. Hur illa du än känner dig så håll dig
lugn. Förklara för ditt barn vad som händer och att det är medicin för att örat ska bli bra. Hon vet säkert att hon har ont i örat och förstår lite av det. Och du håller dig själv (och sambon) lugn om du hela tiden pratar lugnande.
2. Ta en filt eller ett lakan och linda ganska tight runt henne så att hon inte kan sprattla med armar och ben. Det gör det mycket lättare att ge dropparna, du slipper att ta i så mycket att du riskerar att göra henne illa och hon gör inte dig eller sig själv illa då hon viftar. Berätta vad du gör och varför. Tex:
"Nu tar vi filten runt så att inte armarna kommer ivägen. Då går det lite lättare och fortare att ge medicinen..."
3. Säg
inte "Det kommer inte att kännas" eller
"Det är inte så farligt" - för det är det. Säg hellre
"Jag vet att det är jobbigt, men vi måste gör det för att örat ska bli bra" . Tala om när dropparna kommer och var tydlig med när det är klart.
4. Beröm
massor efteråt. Och hitta på någotsom hon tycker är roligt eller ge henne något gott. Några russin eller lite glass är man värd efter en sådan prestation!
...och lek innan att du ger en nalle eller en docka näsdroppar innan. Hon är ju ganska liten men hon förstår mer ändu tror. Berätta att nallen har ont i örat - stackars nallen - och att hon måste hjälpa dig att ge honom medicin. Gör alla stegen du gör med henne... och då börjar nallen förstås gråta
väldigt mycket när han får näsdroppar - och din dotter måste hjälpa till att klappa och trösta så att du kan göra klart. Duktiga nallen! Och vilken snäll flicka som hjälpte till så nallens öra blev bättre!
Massor av lycka till!