• Anonym (???)

Dotterns trumhinna indragen.. och jag mår skit!

Min dotter har en indragen trumhinna så jag ska ge henne näs-droppar i en vecka. 
    Vad kan hända om det inte hjälper? Någon som varit med om samma sak? 

Eftersom att jag nu ger henne näs-droppar så har hon blivit hur snorig som helst och täpp i näsan. Hon vägrar låta mig "snyta" henne och jag får inte ge henne sina näs-droppar. 
    Hon är 10 månader så jag kan inte förklara för henne varför hon måste ha dom, hon förstår ju inte än.
    Eftersom att hon inte vill ha dom så får jag tvinga i henne dom. Hålla fast henne med en massa skrik och gråt. Jag mår kasst för detta för hon gillar det verkligen inte! Min sambo säger att jag plågar henne och det känns som att jag gör det! Men det är ju för hennes egna bästa! Skulle ju aldrig göra det annars!
    Jag råkade nypa henne i låret dag när jag skulle ge henne näs-dropparna och jag är rädd att jag gjorde illa henne och att hon blir blå.... 
    JAG ÄR SÄMST!!!!!!!!!!!!!!!! 
  • Svar på tråden Dotterns trumhinna indragen.. och jag mår skit!
  • Anonym

Prova låta din sambo ge henne dem istället, så slipper du må dåligt över det... hon måste ju få dem, väl? Jag vet inte hur allvarligt en indragen trumhinna är...

• Harlow

Åh, det där är så hemskt.
    Man gör något för barnets bästa, men de skriker och gråter och tror bara att man vill plåga dem - just för att de är för små för att förstå att det är för att hjälpa. :S
    Just näsdropparna har vi kämpat med här hemma, vid förkylning och flygresor (då jag alltid ger för att minska öronont). Som tur är är det snabbt avklarat om man bara är konsekvent och visar att det måste göras.
    Men FY för de stunderna...
    Att du råkade nypa bebben är såklart tråkigt men något du måste släppa - det var ju inte med flit. Antar att du också får några kängor ibland av lillen, de menar ju inte heller något illa...
    Du är INTE sämst, du erfar bara något som alla föräldrar måste brottas med ibland - att gå emot barnets vilja.
    Se till att mysa extra efteråt och kanske läsa en bok eller något, så brukar vi göra för att ta udden av den jobbiga stunden.
    Hoppas hon blir bra snart!!!

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Anonym (???)

Min sambo vägrar testa eftersom att han tycker att det är plågeri :( 

Tack för peppningen! Jag ska försöka att släppa det, men det är svårt :( 

• augustisten
    Anonym (???) skrev 2010-08-10 14:24:11 följande:
    Min sambo vägrar testa eftersom att han tycker att det är plågeri :( 

Tack för peppningen! Jag ska försöka att släppa det, men det är svårt :( 
    Då är det ju han som är oansvarig - och det är hans problem inte ditt. En indragen trummhinna kan leda till värre saker och kan ni hjälpa henne genom näsdroppar är ju det jättebra.

Jag har själv ett öronbarn som hade öroninflammation 13 ggr mellan 0,5 och 1,5 års ålder... så jag har lite vana. Både vid näsdroppar och penicilin. Här är mina bästa tips:

1. Hur illa du än känner dig så håll dig lugn. Förklara för ditt barn vad som händer och att det är medicin för att örat ska bli bra. Hon vet säkert att hon har ont i örat och förstår lite av det. Och du håller dig själv (och sambon) lugn om du hela tiden pratar lugnande.

2. Ta en filt eller ett lakan och linda ganska tight runt henne så att hon inte kan sprattla med armar och ben. Det gör det mycket lättare att ge dropparna, du slipper att ta i så mycket att du riskerar att göra henne illa och hon gör inte dig eller sig själv illa då hon viftar. Berätta vad du gör och varför. Tex: "Nu tar vi filten runt så att inte armarna kommer ivägen. Då går det lite lättare och fortare att ge medicinen..."

3. Säg inte "Det kommer inte att kännas" eller "Det är inte så farligt" - för det är det. Säg hellre "Jag vet att det är jobbigt, men vi måste gör det för att örat ska bli bra" . Tala om när dropparna kommer och var tydlig med när det är klart.

4. Beröm massor efteråt. Och hitta på någotsom hon tycker är roligt eller ge henne något gott. Några russin eller lite glass är man värd efter en sådan prestation!

...och lek innan att du ger en nalle eller en docka näsdroppar innan. Hon är ju ganska liten men hon förstår mer ändu tror. Berätta att nallen har ont i örat - stackars nallen - och att hon måste hjälpa dig att ge honom medicin. Gör alla stegen du gör med henne... och då börjar nallen förstås gråta väldigt mycket när han får näsdroppar - och din dotter måste hjälpa till att klappa och trösta så att du kan göra klart. Duktiga nallen! Och vilken snäll flicka som hjälpte till så nallens öra blev bättre!

Massor av lycka till!
Svar på tråden Dotterns trumhinna indragen.. och jag mår skit!