• annaxt

    Föda hemma, barntid och tonåringar

    Jag gläder mig mycket åt att ni vill stödja föräldrar som väljer att föda hemma. Det är orättvist att bara föräldrar i Stockholm och Umeå får ekonomiskt stöd, det borde självklart gälla i hela landet. Hemfödslar är enligt alla vetenskapliga studier lika säkra (eller säkrare) än sjukhusförlossningar, och det finns inga erfarenheter (från tex Holland, där mer än var tredje barn föds hemma) av att hemfödslar skulle belasta vårdbudgeten, tvärtom.

    Min fråga gäller ert förslag om barntid. Om jag har förstått det rätt vill ni ge föräldrar rätt att gå ner till 75 procents arbetstid, med pensionsgrundande ersättning om 1500 kronor i månaden fram till och med den månad barnet fyller tre år. Ska båda föräldrarna kunna vara hemma samtidigt? Ska singelföräldrar få samma ersättning som dubbla?

    Slutligen undrar jag om inte barntiden borde sträckas ut till det år barnet fyller femton. Min erfarenhet är att det aldrig är så viktigt att vara tillgänglig för sina barn som när de är mellan 12 och 15.

    /Anna Toss, mamma till fyra barn mellan 17 och 27

  • Svar på tråden Föda hemma, barntid och tonåringar
  • Miljöpartiet

    Hej!


    Miljöpartiets officiella hållning är att vid hemförlossning ska kostnaderna ersättas av landstinget, men eftersom frågan bestäms av landstingen kan det tyvärr se olika ut.


    När det gäller barntid så kan ersättningen vara upp till 2500 kr. Båda föräldrarna ska kunna vara hemma samtidigt, och vi har också varit öppna för att den ska kunna förlängas för att omfatta äldre barn Jag delar helt din uppfattning om att även skolbarn, inte minst tonåringar behöver tillgängliga föräldrar.

    Det som är bra med barntid är att även ensamföräldrar kan utnyttja det,  eftersom det inte kräver att man helt slutar jobba helt och håller, eller tar sitt barn ur förskolan.


    Jag ser gärna en diskussion om hur barntid för ensamföräldrar med ensam vårdnad kan utformas. I första hand vill jag se en allmän förstärkning av ensamföräldrars ekonomi. Miljöpartiet har föreslagit höjt underhållsstöd och höjt underhållsstöd för att stärka ensamföräldrars ekonomi, och det är bra förslag.


    Helene

Svar på tråden Föda hemma, barntid och tonåringar