• Anonym

Syns en polisanmälan som ej lett till något?

Undrar bara.

Person X blir polisanmäld och denna anmälan inte leder till någon förundersökning/dom eller liknande. Kommer alltså ingen vart efter polisanmälan. Syns det då på något sätt att X har varit polisanmäld och för vilket brott? Jag tänker i t.ex. utdrag från brottsregistret som man skall visa då man söker vissa jobb m.m. Eller kan man ta reda på det på något annat sätt?
    Funderar över hur "synligt" det är att bli polisanmäld om det sedan inte leder nån vart.

• Svar på tråden Syns en polisanmälan som ej lett till något?
  • Anonym (Anna)

Är en anmälan gjord så borde den ju gå att leta reda på även om det inte lett till något eller att den blivit nedlagd etc... nej jag ska inte uttala mej... ska fråga min brottsbekämpande sambo så fort han kommer hem

Ursäkta att jag är nyfiken men söker du phs?

• Ninja05

Nja. Alltså polisen kan ju se det. Men du får det inte  med om du tillexempel ska ha utdrag ur brottsregistret. För där syns bara brott man blivit dömd för.

• Anonym

Nej, detta gäller alltså inte mig utan en person jag mött i jobbet som kommer bli polisanmäld.
    Jag vet inte så mycket om det hela och försöker hitta lite info men det var inte så lätt att googla fram svar på nätet, så jag tänkte fråga här eftersom jag tänkte att någon borde ha bättre koll på det hela Glad

• Ninja05
    Anonym skrev 2010-08-10 15:46:14 följande:

Nej, detta gäller alltså inte mig utan en person jag mött i jobbet som kommer bli polisanmäld.
    Jag vet inte så mycket om det hela och försöker hitta lite info men det var inte så lätt att googla fram svar på nätet, så jag tänkte fråga här eftersom jag tänkte att någon borde ha bättre koll på det hela Glad

Som kommer bli polisanmäld? Hur vet du då att den inte leder till något?
  • Anonym
    Ninja05 skrev 2010-08-10 15:50:05 följande:
    Som kommer bli polisanmäld? Hur vet du då att den inte leder till något?
    Det vet jag ju såklart inte. Men jag anar att det kanske inte leder till något eftersom det handlar om en mindre förseelse. Så om personen frågar så tänkte jag att jag kunde kolla vad som händer dels om polisanmälan leder vidare och dels om den inte gör det.
  • Ninja05
    Anonym skrev 2010-08-10 18:29:43 följande:
    Det vet jag ju såklart inte. Men jag anar att det kanske inte leder till något eftersom det handlar om en mindre förseelse. Så om personen frågar så tänkte jag att jag kunde kolla vad som händer dels om polisanmälan leder vidare och dels om den inte gör det.
    Ja.. om du är polis så kan du det..Vad jobbar du med?
  • Anonym

Nej det kommer inte att synas något "utåt". Endast polisen kan gå in och se tidigare anmälningar som lagts ner.

Svar på tråden Syns en polisanmälan som ej lett till något?