Lottapotta08 skrev 2010-08-20 15:05:16 följande:
Jag har en aktiv kille på 7 månader som också kräver mycket stimulans. Hans pappa busar mycket med honom när han är hemma men han jobbar ju och jag är inte lika rolig - man orkar ju inte leka och busa när man är hemma med bebis hela dagarna känner jag... Därför har vi införskaffat diverse leksaker
Gåstolen är vår räddning - han älskar den. Lekmattan med gymet på är jättebra också även om gymet inte är intressant mer än för att ta stöd mot när han ska snurra runt och försöka krypa. Där brukar jag läsa Gogo-boken (en mjukisbok) för honom när han ligger på mage och det gillar han. Bus med leksaker och ljud och lite sånger på lekmattan uppskattas också.
Vi har en bumbostol med lekbord (se min lilla bild) som är rätt bra eftersom han inte kan sitta än och där kan vi leka med hans aktivitetsplatta som är jätterolig. Träpussel är kul också (läs gott att bita på)
Hoppgunga är roligt men den är lite stökig att sätta honom i och ta ur honom - man är livrädd att man ska skada honom med alla tunga kedjor och saker.
Matstolen med bord (IKEA) är toppen att sitta i när jag är i köket. Diverse leksaker (plastfigurer, plastnyckelknippor, bitringar, små plastburkar, tandborsten) är jätteroligt att sitta och banka med och kasta på golvet som mamma sen får krypa efter.
Bärselen är också rolig att sitta utåtvänd i. Den funkar rätt bra för att få honom att ta en kort tupplur också på eftermiddagen då rösten kombinerat med prat verkar sövande.
Det är lite så vi försöker få dagarna att gå lekmässigt... Utöver det är det vagnpromenader, fika hos vänner, utflykter till centrum osv som gäller.
Jag tar tacksamt emot tips på lekar också för ibland duger ingenting.
Oj så bra tips! :) Men du, jag måste fråga, vad har du för hoppgunga? Min har inga kedjor alls, fast jag har ju en ruskigt gammal en :D (hade den själv som bäbis)
Vad brukar ni sjunga? Jag har absolut ingen fantasi o skivan med barnmusik jag har hör jag inte ens vad de sjunger(de sjunger på skånska o jag är norrlänska

)
Vad har ni för "aktivitetsplatta"? en sådan måste jag nog skaffa :D haha..
Jag har själv en 6 månaders kille som är så less på mig så jag vet inte var jag ska ta vägen ^^ gåstolen o tv'n är ju spännande men jag vill ju inte ha honom framför tv'n o bärselen är han för tung för :S
Men något iaf min kille tycker om är att ligga o försöka få tag på babymobilen i sängen! O då kan han ju snurra runt o ha sig också utan att man ska bli rädd att han faller eller ålar sig runt på golvet(jag är en sådär supernojjig första-barn-mamma som inte vill att han ska behöva hamna på golvet någongång, gudbevars!:D)
Speglar är också otroligt spännande :) Om någon inte försökt sig på det givetvis :D