• Cattis01

Hur räknar man ut FP

Hej!
    Undrar om någon vet hur man räknar ut sin föräldrarpenning när man har Ob också.

mvh / C

• Svar på tråden Hur räknar man ut FP
  • CeeJay

Du får räkna med ob-ersättningen i SGIn - sen är det bara att räkna enligt FKs formler på hemsidan Eller hur menar du?

• Cattis01
    CeeJay skrev 2010-08-10 21:06:57 följande:
    Du får räkna med ob-ersättningen i SGIn - sen är det bara att räkna enligt FKs formler på hemsidan Eller hur menar du?
    Halloj,
    Jag har ju en månadslön men har en hög OB på den. Det jag undrar är om jag kan plusa på den summan varje månad 4000kr på min månadslön? Har så svårt att förklara.
    Alltså om jag har med Ob 24000 kr i månaden får jag 80% på det?
    Men OB kan variera från månad till månad eftersom jag går på schema. men minst 2000kr får jag i OB.
    Tack för att du svaradeSkrattande

//Krångelmaja
  • CeeJay

Ob som varierar räknar du ut som ett snitt, dvs tar alla månader du räknar på och plussar alla ob-belopp och delar med antalet månader = ett snitt på ob per månad. Det snittet tar du sen och lägger på din månadslön och då får du en snitt-månadslön som du sen tar gånger 12 = din SGI (årsinkomst).

80% av inkomsten får man om man tar 7 dagar i veckan med FP, tar du mindre blir det mindre än 80%. Du kan skriva in din årsinkomst på FKs hemsida och där räkna ut exakt vad du får om du tar x antal dagar per vecka.

• Cattis01

Aha!! tack snälla..

ha det gott!
    /C

Svar på tråden Hur räknar man ut FP