• lunkentuss

Recept med Kexchoklad

Jag har ca 2 kg kexchoklad hemma o skulle vilja baka nåt av det -godis, kaka, tårta -vad som helst utom just kexchokladpaj för det har jag redan provat

Har googlat, men hittar INGA andra recept?!

Tips någon? =)

• Svar på tråden Recept med Kexchoklad
  • Ylwis

oj.... du jag puffar lite här för jag vill oxå veta vad man kan göra av kexchoklad

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
  • SunnyDay

Hehe, varit på Liseberg och spelat på cloettahjulet?

Jag har inget recept men jag fick en idé, du skulle kunna göra chokladcheesecake och ha smulad kexchoklad som botten istället för digestivekex =) Vet att jag såg Nigella göra med krossade chocolate chip kakor istället för digestive för att variera... Kexchoklad kanske också blir gott, det kan ju inte bli äckligt iaf!

• Smultron ett
    SunnyDay skrev 2010-08-11 18:48:34 följande:

Jag har inget recept men jag fick en idé, du skulle kunna göra chokladcheesecake och ha smulad kexchoklad som botten istället för digestivekex =) Vet att jag såg Nigella göra med krossade chocolate chip kakor istället för digestive för att variera... Kexchoklad kanske också blir gott, det kan ju inte bli äckligt iaf!
    Det blir nog inte så kexigt under en cheesecake dock. Kexchoklad-kex suger ju lätt upp vätska och blir mjukt.
    Jag är den som är den!
  • Smultron ett

Jag har -nästan- 2 kg Plopp istället Några recept på det?

Jag är den som är den!
  • SunnyDay
    Smultron ett skrev 2010-08-11 20:26:04 följande:
    Det blir nog inte så kexigt under en cheesecake dock. Kexchoklad-kex suger ju lätt upp vätska och blir mjukt.
    Ja just det, det har du ju rätt i! =)
  • Ylwis
    Smultron ett skrev 2010-08-11 20:26:37 följande:
    muffins med en ploppbot nedtryckt i kanske?
    Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
  • lunkentuss
    SunnyDay skrev 2010-08-11 18:48:34 följande:

skara sommarland

Kexchokladbotten är en bra ide! I kexchokladajen så förgräddas bottnen så det kan man ju göra då med fast fylla med cheesecake istället för kolachokladsmeten -tack! =)

Jag hade en tanke på att hacka kexchokladen grovt o blanda ner i tex nutella elr nougat + cornflakes så man får sånna choklad/nougatcrisp godisar med kexchokladsmak.... Kanske..? :)
  • lunkentuss
    Smultron ett skrev 2010-08-11 20:26:37 följande:

Fluff???
  • SunnyDay

Man kan göra en vanlig kladdkaka, och sen ta ut den 5 minuter tidigare och hälla på hackad plopp (eller vad man nu har för choklad), sätta tillbaka kakan de sista 5 minutrarna så att chokladen smälter. Och sen när man tar ut den, ta en sked och breda ut den smälta chokladen så blir det som en god glasyr ovanpå =) Har gjort detta med after eight innan, men det blir säkert gött med plopp =)

Plopp på er!

• Ylwis
    SunnyDay skrev 2010-08-12 09:11:34 följande:
    Man kan göra en vanlig kladdkaka, och sen ta ut den 5 minuter tidigare och hälla på hackad plopp (eller vad man nu har för choklad), sätta tillbaka kakan de sista 5 minutrarna så att chokladen smälter. Och sen när man tar ut den, ta en sked och breda ut den smälta chokladen så blir det som en god glasyr ovanpå =) Har gjort detta med after eight innan, men det blir säkert gött med plopp =)

Plopp på er!
    man behöver inte ens ställa in i ugnen. grädda klart, på med hacket,skicorna, smälta och bre ut. brukar göra så med nougat.
  • Ylwis

glasscheescake kanske? brukar göra en med pepparkaksbotten men borde funka med kexchoklad.

Svar på tråden Recept med Kexchoklad