• MIDE

Vad kan jag baka????

Detta är vad jaghar hemma

vetemjöl
    ägg
    honung
    ljussirap
    smör
    bakpulver
    kakao
    suketter
    olja
    Vatten;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-10 18:47
    glömde även att jag har ströbröd och havregryn

• Svar på tråden Vad kan jag baka????
  • MIDE
    Ior gumman skrev 2010-08-10 18:48:21 följande:
    en mumsig kladdkaka???
    okay det lätt gott recept tack:)
  • Lortdocka

Socker- eller tigerkaka
    Chokladbollar (aka negerbollar men så får man egentligen inte kalla dem längre)
    Mördegskakor

. : I december kommer tomten, i februari kommer storken och i april kommer påskharen : .
  • MIDE
    Lortdocka skrev 2010-08-10 18:50:15 följande:

Socker- eller tigerkaka
    Chokladbollar (aka negerbollar men så får man egentligen inte kalla dem längre)
    Mördegskakor

mördegskakor hur gör man dom???
    Kan man göra havreflarn utan socker med enbart sirap???
  • Lortdocka

Recept på ENKEL kladdkaka

2 ägg
    3 dl socker
    1 1/2 dl mjöl
    100 g smält smör
    4 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    1-2 krossade digestivekex.

Blanda allt utom kexen, smöra formen och strö med kexen. Häll över smeten och grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter.

Fast du har kanske inte vaniljsocker...

. : I december kommer tomten, i februari kommer storken och i april kommer påskharen : .
  • MIDE

oj va goda tips ni kommer med:) men jag tänkte typ något snabbt och lätt har besök om en timme:)
    Paj är jag inte så jätte glad för men tack ändå

• MIDE
    Lortdocka skrev 2010-08-10 18:52:15 följande:
    Recept på ENKEL kladdkaka

2 ägg
    3 dl socker
    1 1/2 dl mjöl
    100 g smält smör
    4 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    1-2 krossade digestivekex.

Blanda allt utom kexen, smöra formen och strö med kexen. Häll över smeten och grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter.

Fast du har kanske inte vaniljsocker...
    Det lät gott men jag har inte vaniljsocker, socker, digestivkex
  • Lortdocka

Socker och sirap är väl i princip samma sak, tror jag. Sötningsmedel som sötningsmedel. Man kan iaf byta ut sockret i vetebullsdeg mot sirap.

Missade att du inte hade socker, i mördegskakor är det socker, mjöl, rumsvarmt smör och ev. kakao om man vill ha chokladsmak och det blandar man till en deg, kyler den i frysen i tio minuter - en kvart och sen kavlar man ut degen och tar ut söta små kakor med mått. Man kan även "blanda" mördegen med maräng som en rulltårta och sedan skiva och grädda, det kallas jitterbuggare och finns med eller utan kakao.Sök "chokladjitterbuggare" på google så får du upp en massa recept :)

• MIDE
    Lortdocka skrev 2010-08-10 18:55:42 följande:
    Socker och sirap är väl i princip samma sak, tror jag. Sötningsmedel som sötningsmedel. Man kan iaf byta ut sockret i vetebullsdeg mot sirap.

Missade att du inte hade socker, i mördegskakor är det socker, mjöl, rumsvarmt smör och ev. kakao om man vill ha chokladsmak och det blandar man till en deg, kyler den i frysen i tio minuter - en kvart och sen kavlar man ut degen och tar ut söta små kakor med mått. Man kan även "blanda" mördegen med maräng som en rulltårta och sedan skiva och grädda, det kallas jitterbuggare och finns med eller utan kakao.Sök "chokladjitterbuggare" på google så får du upp en massa recept :)
    tack så mycket
    jag är helt imponerad, jobbar du som bagare eller???:)
    Blir nog småkakor jag bakar och använder sirap istället för socker får hoppas på att det blir bra. Kanske får ta mer mjöl för att få dom fasta??
  • Lortdocka

Näe, jag pluggar till lärare Men bakning har varit en hobby för mig i tio år

Jag bakade chokladjitterbuggare innan idag så därför har jag koll på vad det är i dem 

Jag kan inte lova att socker och sirap funkar lika bra i småkakor som i vetebullsdeg, men testa går ju

Hoppas att det går bra och smakar bra! Lycka till!

Svar på tråden Vad kan jag baka????