• Rosen1971

Förskola

Tar personalen på förskolan hänsyn till ifall pappan till barnet kommer från annat land med andra traditoner? min man vägrar vara delaktig i hämtning och lämning av vårt barn till förskolan..i hans hemland så är det kvinnorna som tar hand om barnen. Detta året har vi semester på olika tidpunkter. När jag hade semester så var jag hemma med vårt barn. När han tog ut semester så åkte han till hans hemland. Förskolan sa att det var hans skyldighet att ta med barnet på hans semester..och egentligen skulle jag inte ha haft någon barnomsorg när jag gick tillbaks till mitt jobb. Vårt barn har aldrig varit i hans hemland. Vårt barn har inte ens ett pass. Hur ska min man resa med ett barn som han inte ens tar ett ansvar över i hemmet? jag bett förskolepersonalen förklara reglerna till min man och han bara ler framför dem...och säger när vi kommer hem att de bara pratar bl a bl a och han bryr sig inte. Jag känner att allt ansvar är lagt på mig...att jag ska alltid försvara min mans handlingar på förskolan,,,men jag börjar komma till en punkt där han får stå för sina egna åsikter och jag vill själv sköta hämtning och lämning. 
  • Svar på tråden Förskola
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Vilken tuff situation du har hamnat i! I sverige är det vanligast att vi hjälps åt mer eller mindre med barnen men det är klart att vi bör ta hänsyn till kulturella skillnader. Vilka regler som styr över barns ledighet är lokala beslut. Jag får be dej vända dej till din hemkommun och se hur de ser på saken. Det borde inte vara något problem men man vet ju aldrig.
    Jag tycker också du ska försöka ta ett samtal med din man och se om ni tillsammans kan lösa det här. Om det blir svårt ta hjälp av resurer som finns inom kommunen. Hos oss kallas de familjeresursenheten.

Lycka till, Inger

Svar på tråden Förskola