• faffner

Nybörjare inom ridning! Någon som kan hjälpa?

Jag har nu vid 22 års ålder börjat intressera mig för hästar och ridning. Som det är nu så får jag rida/hantera hästar vad 3e vecka hos min pojkväns moster. Hon har två fjordhästar och en shettisblandning (som jag är liten nog att kunna rida på!). Om ett par månader får hon även en haflingervallack stallad hos sig.

Jag har alltså börjat lära mig att hålla balans på hästen, få upp den i trav och så vidare. Även rykta, tränsa och sadla av och på. Shettisblandningen orkar med min tyngd så det är inga problem att rida på henne. Den ena fjordingen är för gammal för att ridas och den andra är en aning oplitlig, så henne kan jag bara sitta på om ägaren är med och går, tyvärr.

Jag planerar även att testa på vuxenkurser för nybörjare i vinter/vår!
    Men jag vill gärna ha mer tips på hemsidor eller liknande där man kan lära sig mer som nybörjare. Jag planerar även att löstrava och börja löshoppa shettisblandningen eftersom hon har en sådan otrolig energi! Några tips till det?

Och så undrar jag om någon har tips på bra ridskolor i Göteborgsområdet?

Alla tips och råd är välkomna!

• Svar på tråden Nybörjare inom ridning! Någon som kan hjälpa?
  • MMMM

Det finns böcker som handlar om ridning och ridövningar. Kan vara bra att läsa och sedan att träna på det nästa gång du rider.
    Kan du inte rida oftare än var 3:e vecka?

• faffner

Tack för tipset! jag har läst en nybörjarbok, men jag ska titta på biblioteket om jag hittar fler. Nej, tyvärr inte just nu, eftersom hon jag rider hos bor så pass långt bort. Möjligen att det kan bli varannan vecka senare framåt hösten! Men i vinter/vår tänker jag börja på ridskola i vuxengrupp för nybörjare, så då kommer det att bli oftare så klart!

• Tonx

Finns mycket bra böcker om grundläggande hästkunskap. Läs på, det är alltid bra att ha det i huvudet innan du omsätter i praktiken.
    Ta lektioner, det är av yttersta vikt att man lär sig rida rätt. Idag är medelåldern på hästar 7 år. Normal livslängd för en häst är 20-30 år. Idag avlivas hästar på löpande band pga skador som uppstått genom felaktig skötsel och ridning/körning.

Longering och löshoppning kräver erfarenhet, så det är bäst att du väntar med det, för både din och hästens skull
    Ett annat tips är att titta på när erfarna ryttare rider.

• faffner

Tack för ett bra svar Tonx! Brukar det finnas möjlighet att åka till olika ridskolor och titta på när de rider? Ska som sagt påbörja lektioner till januari :)

Angående löshoppning, gäller det även när man springer bredvid med hästen i rep? Alltså, mycket små hinder, runt 10 cm? Bommar på marken och så vidare? För jag tror att shettisblandningen jag rider behöver musklas lite och få bättre allmänkondition om jag ska rida henne mer. Hon som äger hästarna har mycket hästvana för övrigt, så hon bör kunna visa hur man gör? jag får ju privatlektioner av henne som det är just nu, men som sagt, endast var 3e vecka.

Hur skulle det funka om jag promenerar med hästen? Alltså, har hästen vid min sida/bakom mig och travar med henne? det bör väl fungera som motionsform (både för mig och hästen )

• Tonx
    faffner skrev 2010-08-10 23:57:04 följande:
    Tack för ett bra svar Tonx! Brukar det finnas möjlighet att åka till olika ridskolor och titta på när de rider? Ska som sagt påbörja lektioner till januari :)

Angående löshoppning, gäller det även när man springer bredvid med hästen i rep? Alltså, mycket små hinder, runt 10 cm? Bommar på marken och så vidare? För jag tror att shettisblandningen jag rider behöver musklas lite och få bättre allmänkondition om jag ska rida henne mer. Hon som äger hästarna har mycket hästvana för övrigt, så hon bör kunna visa hur man gör? jag får ju privatlektioner av henne som det är just nu, men som sagt, endast var 3e vecka.

Hur skulle det funka om jag promenerar med hästen? Alltså, har hästen vid min sida/bakom mig och travar med henne? det bör väl fungera som motionsform (både för mig och hästen )
    Ja, men det brukar bara vara att åka och bänka sig vid sidan av ridbanan det Finns alltid mängder av "staketryttare" på alla ridskolor. (Öknamn på folk som alltid hänger i stallet, men aldrig rider, haha)

Visst kan du springa runt lite med hästen och hoppa småhinder, det var mer riktig longering och löshoppning jag tänkte på.
    Dock om du ska bättra hästens kondition så ger det inte mycket om inte du har en sjuhelvetes kondition och kan springa länge! ^^,
    För att sätta igång en helt otränad häst så är det skritt på "rakt spår" som gäller först, dvs rida ut i naturen typ. Sen ökar man långsamt med travintervaller och slutligen galoppintervaller alltmedan hästen får upp flåset.
    Vad gäller muskling så är det ju där det blir lite problem om du inte kan rida just, för du måste ha minst kunna rida hästen i rätt form för att bygga rätt muskler, ett väldigt vanligt problem är sned/felmusklade hästar, och det kan du inte åstadkomma i det här läget. Finns det nån annan som kan rida hästen också?
    Jag t.ex har lagt ridningen på hyllan för jag hinner inte med, men jag hjälper en tjej hemma på gården och "rider igenom" hennes häst nån gång i veckan för att hon (i god tro att hon gjort rätt) ridit hästen så hon är helt snedmusklad. Hon känner inte hur det ska vara så hästen har skjutit över henne på ena sidan vilket gjort att hon blivit stel och fått ont.

Ridning är en hel vetenskap, och det är jättekul att du vill hålla på och att du vill lära dig, men det tar tid och det bästa är om man får riktigt bra hjälp, för hur duktig man än är så finns det alltid nån som är bättre.
    Jag har ridit i 20 år och känner mig fortfarande som världens gröngöling ibland fastän jag ridit in och tränat unghästar förr. :-P

Sen är jag personligen en av dessa som starkt förespråkar att man ska lära sig grundläggande stretchning och massage för hästar, meeeeen, återigen, det är inte heller nåt man ska ge sig på själv utan man måste ha nån kunnig som visar hur man gör, men det är för att hästen ska hålla bättre och må bra!
    Tävlingshästar har länge tagits omhand mycket väl och får regelbunden massage m.m, det tycker jag alla hästar förtjänar.
  • faffner

Tack för ännu ett långt och utförligt svar! Vad bra, då ska jag prata med henne om det nästa gång och även testa det! Hon som äger hästarna bor ute på landet med fin tillgång till skogsvägar och andra ridvänliga platser. Hon har en tjej som kommer och rider den ena fjordingen som jag har förstått det, men ingen som rider shettisblandingen, eftersom de flesta är för stora. Jag som är 160 cm ligger väl på gränsen! Hon är dock väldigt kraftig

Hittills har jag prövat att skritta och trava. Trav i uppförsbackar verkar vara populärt, och även trav i skogen. Hon har otroligt mycket energi när hon väl är igång, och bråkar inte med mig något speciellt trots att jag är nybörjare. Hon är ju van att ha barn på ryggen också. Nu senast var jag ute och gick en lång promenad med henne, dock med ett barn på ryggen, och då blev det lite trav. Och då kom jag att tänka på att löstrav och även lös hoppning på det sättet som jag beskrev kunde vara en rolig ide!

Som sagt, jag ska försöka komma iväg till en ridskola och titta lite och även om jag får chansen kanske prata med en instruktör. Sedan har ju min sambos moster (hon som äger hästarna) även mycket att lära mig! Allt runtomkringarbete som tränsning, sadling, ryktning och hovkratsning har jag fått lära mig om och även fått pröva på själv under uppsikt.

Angående problemet med snedmuskling, det handlar främst om att ryttaren tenderar att luta sig åt ena eller andra hållet som jag förstår det, och att hästen sedan kompenserar? Sådant bör i så fall avhjälpas av att man går lektioner och att någon hästvan människa håller koll på en när man rider för att titta på hur sitsen ser ut?

• JBC

Hej!
    Kul att du börjat rida i lite mer vuxen ålder! Skulle rekommendera dig att börja på ridskola och få rida hästar som är i lagom storlek för dig. Även om säkert inte är speciellt tung så är 1.60 för långt för en shettis. Du kommer att märka om du får rida lite större hästar att drivningen osv blir helt annorlunda.

Snedmusklad kan hästar bli av olika anledningar, inte bara för att ryttaren sitter snett. Många är ju dessutom lite sneda i kroppen och måste ha olika långa stigläder m.m. men rider inte hästen "snett" för det. Det tar flera år att lära sig att veta vart du har hela hästen och hur du får olika kroppsdelar dit du vill ha dom men du verkar ha ett stort intresse så det kommer säkert att gå bra för dig. Men ett tips är ju som sagt att rida för utbildade instruktörer på en ridskola som kan erbjuda dig en lagom stor häst.

Lycka till!

• Asil78

Hej och grattis till ett fantastiskt val av hobby :)

Jag kan verkligen rekommendera dig att ta lektioner på Göteborgs fältrittklubb. De har nybörjargrupper för vuxna där teori och praktik (både ridning och hästhantering) varvas. Det är en ganska stor ridskola med ett många fina hästar/ponnyer av olika storlek och typ. Instruktörerna är väldigt bra de med!
    Via deras hemsida kan man anmäla sig till en "prova-på" ridning på 30 min men annars går det självklart bra att bara ta sig dit för att titta på lektionerna.
    www.gfrk.se

Lycka till!

• dreamer78

Ett tips för att träna upp lite muskler på korsningen på ett skonsamt sätt är att ta promenader rakt ut i skogen, alltså gå ifrån stigarna. Se bara till att du inte håller hästen för hårt, den måste kunna höja och sänka huvudet för att kunna balansera och se sig för. 
    Jag gör själv sådana promenader två gånger i veckan med mitt 21-åriga halvblod, vi traskar omkring på ett stort kalhygge i en halvtimme i lugnt tempo.
    Jag tycker det är skonsam och säker träning för både huvud och kropp.
    Jag brukar variera med att leda henne eller att rida, men eftersom det är viktigt att man inte stör hästen så skulle jag rekommendera dig att gå med hästen.

• qenzo

Ja att du börjar med lektioner kommer lösa många av dina frågor. Dock kan jag säga direkt, att eftersom du bara rider denna korning var 3'e vecka, kommer du aldrig att få den musklad eller å bra "flås". För att komma dit krävs regelbunden träning. Och var 3'e vecka är på tok för lite...tyvärr.

Att sedan leka med hästen i lina över några cavaletti (de små 10cm hindren du talade om) är nog kul. Men något egentligt syfte har det inte. När vi nu pratat träning alltså.
    Som många redan sagt så bör man kunna longera/tömköra med hästen i form för att det ska vara till nytta. och dit kommer du bara din "utb" börjar :)
    Du kan dessutom be din ridskola att de håller en lektion i longeringens/tömkörningens ädla konst. Det är ett ytmärkt träningssätt om man har lite tid eller bara vill variera sig lite. 

• ANOF

Jag ska köpa en häst tillsammans med en kompis.

• isolande

Kul att du börjat rida i vuxen ålder, hästar är ju det bästa som finns!

Jag har hållit på hela mitt liv och tävlat och utbildat hästar och elever. Jag håller med JBC helt i att du borde rida på hästar i "din" storlek. Att vara för lång för den häst man rider, särskilt när man just börjar lära sig, kan bidra till att man utvecklar en dålig grundsits. Det blir svårare att hålla balansen och använda sina skänklar på rätt sätt om benen hänger nedanför magen på hästen exempelvis.

Korsningen verkar dock haft tur som hittat dig som verkar så ambitiös. Den uppskattar säkert turer i skogen, joggingturer och att du tränar på hovkratsning och allmän skötsel av hästen. Men för din egen grundutbildnings skull så håller jag med föregående inlägg: Ta kontakt med en ridskola, de har de bästa hästarna och  utbildade ridinstruktörer för ändamålet.

När du sedan väl kan grunderna och har balansen är det lättare att hitta en häst att vara medryttare på, rida mer  och bli en fullfjädrad ryttarinna!

Lycka till!

• pruttmamma

Hejsan!

En bra  grej att haka på som nybörjare är att gå NH kurser. Där du lär dej att vara/bete dej som en ledare för hästen. För bästa kommunikation. det har gett mej otroligt mycket när jag skaffade hästar för fyra år sen.

Vi använde oss av både mark övningar samt övningar när vi satt på hästen. Vi fick jobba barbacka och då oxå lära oss grundstegen i westernridning. Å det e kalas för både självförtroendet sat balansen som e bra viktig. Å du som en oslipad diamant kan lära dej mkt av!

Du kan säker googla vad du har i Göteborg. Här hos oss i sala området så har vi: http://home.swipnet.se/ridtur/
    Där kan du få lite info iaf.

lycka till!

• Majsan70

I Göteborg finns ett anta olika ridskolor. Vart man skall rida beror lite på vart man bor, men oxå på en bra ridskola.
    GFRK kan jag rekomendera varmt. Båda mina döttrar rider där o jag själv red och jobbade där för typ 100 år sedan.

Men annars finns bla. Alleby, Clareberg, Jennylund, Askim, Storås, Mölndals ridskola och en hel del till.  Jag vet att det förut fanns en renodlad vuxenridskola runt hisingen oxå, men kommer inte ihåg namnet eller ens om den finns kvar.

• marika o Oliver

hejhej.

Jag anser att få det bästa sammarbetet mellan ryttare och häst är om man börjar på marken. Jätte bra ide av dig. Ta promenader i skogen, backar är bra träning. Läs lite om hoursemanship (vet inte hur det stavas) gå över bommar och springa brevid är bra för sammarbetet men motion och muskler då får du springa länge =)

Jag har också tänkt ta upp min ridning igen =) gfrk eller askim blir det för mig.

Lycka till =)

Oliver 041120 Emilia 080615
  • faffner

Hej, det var ett tag sedan jag var inne här! har haft fullt upp :) Jag har läst alla svar och tagit till mig av dem! Som det ser ut nu ska jag börja rida privatlektioner på ridskola, antagligen Storås, och jag ser jättemycket fram emot det! När jag har fått mer erfarenhet kan jag pröva att rida min sambos mosters fjordtjej, som är en ganska trevlig, men svårriden häst (växer fast i marken och vägrar röra sig alt. drar iväg med ryttaren). Så att rida på henne är inte aktuellt ännu.

Vad gäller shettisblandningen så har vi kört lite löshopning som hon tyckte var jätteroligt, så det kör vi fler gånger! Vi har också varit ute i skogen och ridit serpentiner, och vi har också skrittat och travat barbacka. Vingligare häst får man leta efter så balansen blir nog inget problem efter henne :D

Sambons moster har haft hästar i 25 år och hon säger att shettisblandningen inte verkar bry sig nämnvärt om min vikt, så att rida på henne då och då fungerar bra, men precis som ni säger så är jag för stor för henne och jag behöver få rdvana på större hästar så klart! men det är skönt att veta att hon inte tar någon skada av att jag rider henne. Hon och jag har fått bra kontakt också och vi har jättetrevligt när jag ryktar henne, kammar manen eller tränar henne på olika sätt!

• Gaytjej

En ridhandbok som ligger på nätet och som jag rekommenderar hittar du på http://www.markusholst.se/ 
    Markus är tränare inom akademisk ridkonst, en dressyr som stammar från den tiden då man utbildade hästar för att kunna strida till häst. Den moderna dressyren (som snarare stammar från en senare tid i den militära historien då man snarare använde hästen för att förflytta sig) har mycket att lära den klassiska, och jag tror att man kan få behållning av Markus ridhandbok även om man är en nybörjare!

• qenzo
    Gaytjej skrev 2010-09-12 17:29:52 följande:
    En ridhandbok som ligger på nätet och som jag rekommenderar hittar du på www.markusholst.se/ 
    Markus är tränare inom akademisk ridkonst, en dressyr som stammar från den tiden då man utbildade hästar för att kunna strida till häst. Den moderna dressyren (som snarare stammar från en senare tid i den militära historien då man snarare använde hästen för att förflytta sig) har mycket att lära den klassiska, och jag tror att man kan få behållning av Markus ridhandbok även om man är en nybörjare!
    Håller med! Att bara lära sig grunderna i akademisk ridkonst ger massor till de klassiska ridstilarna.
    MEN det kräver ofta långa resor och en del slantar för att få tag på instruktörer :/
Svar på tråden Nybörjare inom ridning! Någon som kan hjälpa?