faffner skrev 2010-08-10 23:57:04 följande:
Tack för ett bra svar Tonx! Brukar det finnas möjlighet att åka till olika ridskolor och titta på när de rider? Ska som sagt påbörja lektioner till januari :)
Angående löshoppning, gäller det även när man springer bredvid med hästen i rep? Alltså, mycket små hinder, runt 10 cm? Bommar på marken och så vidare? För jag tror att shettisblandningen jag rider behöver musklas lite och få bättre allmänkondition om jag ska rida henne mer. Hon som äger hästarna har mycket hästvana för övrigt, så hon bör kunna visa hur man gör? jag får ju privatlektioner av henne som det är just nu, men som sagt, endast var 3e vecka.
Hur skulle det funka om jag promenerar med hästen? Alltså, har hästen vid min sida/bakom mig och travar med henne? det bör väl fungera som motionsform (både för mig och hästen

)
Ja, men det brukar bara vara att åka och bänka sig vid sidan av ridbanan det

Finns alltid mängder av "staketryttare" på alla ridskolor. (Öknamn på folk som alltid hänger i stallet, men aldrig rider, haha)
Visst kan du springa runt lite med hästen och hoppa småhinder, det var mer riktig longering och löshoppning jag tänkte på.
Dock om du ska bättra hästens kondition så ger det inte mycket om inte du har en sjuhelvetes kondition och kan springa länge! ^^,
För att sätta igång en helt otränad häst så är det skritt på "rakt spår" som gäller först, dvs rida ut i naturen typ. Sen ökar man långsamt med travintervaller och slutligen galoppintervaller alltmedan hästen får upp flåset.
Vad gäller muskling så är det ju där det blir lite problem om du inte kan rida just, för du måste ha minst kunna rida hästen i rätt form för att bygga rätt muskler, ett väldigt vanligt problem är sned/felmusklade hästar, och det kan du inte åstadkomma i det här läget. Finns det nån annan som kan rida hästen också?
Jag t.ex har lagt ridningen på hyllan för jag hinner inte med, men jag hjälper en tjej hemma på gården och "rider igenom" hennes häst nån gång i veckan för att hon (i god tro att hon gjort rätt) ridit hästen så hon är helt snedmusklad. Hon känner inte hur det ska vara så hästen har skjutit över henne på ena sidan vilket gjort att hon blivit stel och fått ont.
Ridning är en hel vetenskap, och det är jättekul att du vill hålla på och att du vill lära dig, men det tar tid och det bästa är om man får riktigt bra hjälp, för hur duktig man än är så finns det alltid nån som är bättre.
Jag har ridit i 20 år och känner mig fortfarande som världens gröngöling ibland fastän jag ridit in och tränat unghästar förr. :-P
Sen är jag personligen en av dessa som starkt förespråkar att man ska lära sig grundläggande stretchning och massage för hästar, meeeeen, återigen, det är inte heller nåt man ska ge sig på själv utan man måste ha nån kunnig som visar hur man gör, men det är för att hästen ska hålla bättre och må bra!
Tävlingshästar har länge tagits omhand mycket väl och får regelbunden massage m.m, det tycker jag alla hästar förtjänar.