Pälsdjursallergi, hur tidigt visar det sig?
Är lite orolig då det finns pälsdjursallergi i släkten. Min snart 4 månaders fastrar är allergiska mot djur.
Någon som har en aning om hur pass tidigt det kan yttra sig på barnet?
Är lite orolig då det finns pälsdjursallergi i släkten. Min snart 4 månaders fastrar är allergiska mot djur.
Någon som har en aning om hur pass tidigt det kan yttra sig på barnet?
min son fick utslag vid ca 6 månader. Som vi kopplade till kattallergi. Då han var 11 månader testade de honom å vi hade rätt. Men vi umgicks ju inte med katter jämt så tog ett tag innan vi kopplade utslagen till katterna.
Lite sent svar...
Vår dotter reagerade på katt och ägg redan efter några veckor hemma från BB (hade 2 katter inne). Vi visste inte att det var allergi förrän vi fick pricktesta vid 7-8 mån. Hon hade eksem på huvudet, men det var svårt att veta att det var eksem, det liknade skorv - men skorv ska inte klia och det gjorde det. Hon kliade sig i ögonen, öronen och näsan också. Men det kan yttra sig på andra sätt också tror jag. Vi gjorde nyligen ett nytt test och nu är hon även allergisk mot hund och häst.
Har ni sett någon reaktion så ta upp det med BVC och stå på er om att ni vill göra allergitest - de sa till oss att det nog inte var något att oroa sig över att det är så vanligt att bebisar har utslag och eksem osv. Däremot kan det vara väldigt svårt att fastställa så tidigt via pricktest, på allergimottagning här har det sagt att de inte kan testa barn under 3mån pga att testen inte är tillförlitliga så tidigt. Ju äldre desto säkrare blir resultatet om jag förstår rätt. Om ni inte får gehör från BVC kontakta allergimottagningen direkt istället.
När vi väl kom till allergimottagningen här förstod de inte varför det tagit så lång tid för BVC att komma fram till att det kunde vara allergi och skicka remiss.
Många gånger har vi också hört att pälsdjursallergi inte uppstår så tidigt, men det kan det uppenbarligen.
Kan tillägga att varken jag eller pappan är allergiska, men 2 av barnets farbröder var allergiska mot hund när de var mindre, vilket sedan växte bort.
Sonen var nog drygt 2 veckor när de första utslagen visade sig, men eftersom alla sa att pälsdjursallergi inte visar så tidigt så tänkte vi aldrig i dessa banor. Istället trodde vi på födoämnesallergier, som han har också.
Nu vid 1-års ålder så pricktestades han för katt och jösses vilken reaktion det blev...så katten fick flytta till ett toppenhem och utslagen försvann nästan direkt...men det tog som sagt 1 år innan vi fattade att det kunde vara katten som var problemet, detta bara för att alla andra sa att det inte syns på små barn.
På allergicentrum sa dem att på små barn så visar sig pälsdjursallergi som utslag/eksem som kliar och på äldre barn, dvs i skolåldern så utvecklar dem astma.