• Maria84

Fylla upp frys..

Min syster ska ha barn i november, ensamstående m två barn sen innan och kommer den här bebisen bli som sina syskon så kommer det inte att finnas tid eller ork till att laga mat egentligen.
    Så jag tänkte att jag skulle ta och göra storkok osv och fylla upp hennes frys, både med mat och bröd.

Så nu vill jag ha lite bra recept osv på sånt som går bra att göra storkok av och går bra att frysa in utan att bli konstitg som en del kan bli. Gärna en del enkla recept eftersom jag inte har så gott om tid heller tyvärr.

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507
  • Svar på tråden Fylla upp frys..
  • Lena

lasange
    kallops och andra grytor
    potatisgratäng och andra gratänger
    köttbullar
    kötfärsås och andra pastasåser
    chiliconcarne
    ärtsoppa

• crazy mom

Mitt förslag är att göra gryor och liknande och komplettera med färska grönsaker och pasta, potatis och liknande...

köttfärssås
    korvstoganoff
    Kycklinggryta curry
    pannbiffar (som du själv steker på plåt i ugnen)

• Lindreas

Köttfärssås, köttbullar och grytor av olika slag är ju enkla att frysa in och göra.

• Maria84

Tack för tips!
    Jag är inte så mkt för pasta själv men tar gärna emot recept på goda pastasåser.

• Lena
    Maria84 skrev 2010-08-10 21:11:43 följande:
    Tack för tips!
    Jag är inte så mkt för pasta själv men tar gärna emot recept på goda pastasåser.
    stek bacon och hackad lök. tillsätt grönsaker (tex rivna morötter eller skivade champinjoner och purjolök). Tillsätt creme fraiche. Tillsätt önskad smaksättning (te svartpeppar eller mögelost)
  • Maria84
    Lena skrev 2010-08-10 21:18:53 följande:
    stek bacon och hackad lök. tillsätt grönsaker (tex rivna morötter eller skivade champinjoner och purjolök). Tillsätt creme fraiche. Tillsätt önskad smaksättning (te svartpeppar eller mögelost)
    Hur funkar den att frysa in då?

Har gjort kycklinggryta ett par ggr och fryst in resterna och det är visserligen både matlagningegrädde och creme fracihe i men den blir ju inte så fin direkt när man värmt upp den.
  • Lena
    Maria84 skrev 2010-08-10 21:25:43 följande:
    Hur funkar den att frysa in då?

Har gjort kycklinggryta ett par ggr och fryst in resterna och det är visserligen både matlagningegrädde och creme fracihe i men den blir ju inte så fin direkt när man värmt upp den.
    Den funkar jättebra att frysa in.

Oftast funkar fetar mejeriprodukter bättre att frysa in än lättprodukter.
  • Ylwis

* lasange (köp aluminiumformar och lägg ihop i, bara att gratinera färdigt sen
    *pannbiff
    *köttbullar
    *köttfärssås
    *kött grytor
    * köttfärsgratäng ( köp en påse potatisgratängmix från knorr. gör såsen och lägg halften i botten sen skivad potatis, stekt köttfärs, potatis, sås, ost.
    * pannkakor
    * pizza
    * makaronipudding
    *korvstroganoff
    *fiskgratäng
    *fiskpudding
    *wook
    * kyckling filé

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
  • FruJohansson82

Måste bara säga: Vilken underbar syster du är!!

Svar på tråden Fylla upp frys..