• Mollystar

Vi med barn som har höftledsluxation.

Jag tänkte kolla om det finns intresse för oss som har barn som har denna åkomma.
    Vi kan ju prata av oss här.

Jag har en snart 5 v flicka med höftledsluxation på höger sida. Hon ligger ju i schena pga det.  Vi åker varje vecka till sjukhuset i huddik och badar och väger. Jag tycker det går ganska bra att hantera henne. Hennes pappa tycker inte alls om schenan och vill inte att hon ska ha den. Har lite svårt att fatta varför.
    Förra veckan fick hon ha en byxa för hon hade fått värmeutslag på ryggen men har nu schenan igen. Tycker det är så jobbigt med denna värme för nu har hon lute utslag igen vid rumpan .

Finns det fler där ute som har barn som ligger i schena?

• Svar på tråden Vi med barn som har höftledsluxation.
  • tideloo

Hejsan! Min dotter är nu 5 månader å föddes med höftledsluxation,hon hade först von rosen skenan i 6 veckor,då badade vi henne på östra varje onsdag,tyckte det gick rätt ok,men vi hade ju inte den värmen som varit nu!efter rosen fick vi frejkakudden,den hade vi i sex veckor,vilket kändes som att få en del av henne tillbaka då vi badade henne hemma å Kunde passa på att Mysa med henne utan skena! Hon blev av med den när Hon var tre månader,om två veckor så sla hon röntgas,hoppas verkligen på ett positivt svar! Tiden med skenan gick snabbare än va man trodde,å resultatet böir ju oftast jättebra!

• Mollystar

Ja det blir ju bra efteråt. Hur länge efteråt låg hon som en groda innan hon fattade att hon kunde sträcka på benen din dotter??

Jag tycker nu så synd om våran dotter för hon har fått tillbaka värmeutslagen på ryggen och skinkorna, Har haft henne på magen 2 omgångar i dag men den ligger ju lite emot ändå. Man kan ju inte ha henne på magen jämt. Vi har ju byxan kvar hemma men jag vet inte om jag vågar sätta på henne den igen om hon nu inte blir bättre. Det är ju bättre med schenan. Jag vet inte hur jag ska göra , som tur är så verkar hon inte lida allt för mycket av det men jag tycker så synd om henne när hon är så röd. Får väl se hur det är i morgon . är det lika eller värre så ringer jag och pratar med barnmottagningen om vad jag ska göra.

• tideloo

hej!
    hon låg som en groda på dagtid ungeför i tre veckor men på nätterna ligger hon fortf som en liten groda, jag anser att det är först nu som hon är medveten om att hon har ben och kan röra dom ordentigt på dagtid.

förstår att  det är jättejobbigt med värmeutslagen, oavsett om hon lider av det eller inte för man vill ju dem så väl. ha så lite kläder på som möjligt, bara tunna bomullskläder. de där skenorna är inte byggda för värme det är ett som är säkert!
    ring dom å fråga, du stör aldrig dem, de finns ju där för att hjälpa till! 
    k

hur tycker du informationen varit från sjukhusets sida?
    jag är grymt besviken, när hon fick sin rosenskena åkte jag hem utan att ens veta vad hon hade för fel bara att det var grad 2, resten sökte jag upp på internet. läkaren hade inte den minsta tid till övers. sedan sa dem att hon kommer inte lida av detta, inget hon märker av, men hon grät i två veckor, konstant,  det gjorde hon inte den veckan utan skena.
    när vi  kom för att bada henne så va läkaren alltid lika stressad och kände bara på hennes höfter och sa det går åt rätt håll.
    när vi sen blev av med skenan sa dem att hon ligger i grodposition en t två veckor efter sen går det över,, men det har inte stämt det heller ( vilket iofs inte spelar ngn roll, men ändå. känns som dom ljuger för att man ska må bättre men det enda man vill är att höra hur det verkligen är och vad man har att vänta sej!

hoppas nu verkligen att allt ordnar sej me värmeutslagen. 

therese 

• Mollystar

Jag ringde dom i dag och läkaren tyckte jag kunde byta till byxan tills vi ska dit på måndag för hon var värre i dag. Får väl se vad han säger på måndag. Känns som om det är mitt fel att hon får värmeutslag , Jag har så tunnt jag bara kan på henne eftersom vi har så varmt i lgh och för att jag vet att hon kan lätt få utslag. men det hjälps ju inte.
    Min sambos systerdotter hade detta oxå så jag visste litegrann om detta. Jag fick ganska bra info tyckte jag den läkare vi har förklarade bra tyckte jag. Han är jättebra tycker jag , pratar och är så snäll mot Melina när vi är där och är så försiktig när han känner. Han känner inte på höften varje gång .Det enda jag inte visste innan utan har läst mig till efter är vilken grad hon har .

• pluttskrutt

Vår son hade frejkakudden i sex veckor när han var nyfödd, det var förra sommaren och det var galet varmt under våren/försommaren. Han hade också en del värmeutslag, särskilt på snoppen kommer jag ihåg. Jag är så glad över att han inte behövde ha skenan, men samtidigt är det ju toppen att man faktiskt försöker förebygga problem med höfterna. Vår son är idag 17 månader och ska tillbaka på återbesök och röntgen på torsdag, vi är lite nervösa men hoppas såklart att de inte ska se något konstigt.

Vi fick inte höra mycket mer än att han skulle ha på sig byxan i sex veckor, komma på kontroll efter det och sedan igen när han började gå, den mesta informationen har jag hittat på nätet.

• tideloo

lilla my;
     det är absolut inte ditt fel, man gör så gott man kan och i denna värmen som varit är det inte lätt att undvika det, men förstår så klart dina tankar.bra att du kunde byta t byxn några dagar,hoppas att det hjälpte henne och att det blivit lite bättre nu!

pluttskrutt;
    hoppas det går bra på kontrolen, men det gör det säkert, ytterst sällan det inte är bra, men nervositeten är ju ändå där, vi ska röntga lilltjejen nästa torsdag, då e hon 5 å en halv månader. så det är bara å hoppas hon blir bra.

• Mollystar

Hon vart ju bra i byxan och fick en större schena i måndags och det vart inge varme utslag tills i går kväll då jag såg att hon var röd och i dag var det ännu värre. Vi har varit ute och gått och då låg hon på rygg så det gnussade väl extra mycket i rumpan så vi får se hur det ser ut i mrgon får jag kanske ringa igen. Blir det värre under helgen så kan man ju inte ringa för då är det ju inte öppet man får ju passa på innan isåfall. Läkaren sa som det lät att om det inte funkar så ska hon få ha byxan resten av tiden tydligen så vi får väl se hur det går i kväll och natt. är ju så synd att det ska krångla så.

• Thindran

Hej. Jag kikade in här av nyfikenhet. Vår dotter visade sig ha höftledsdysplasi vid kontrollröntgen när hon var sex månader. Då fick hon något som heter kampskena. Den hade hon dygnet runt i två månader, och sedan nattetid ytterligare två månader. Vi fick endast ta av den vid blöjbyte och bad, annars skulle hon ha den jämnt de första två månaderna. Anledningen till att hon fick skena först vid sex månaders ålder var att vid kontroll när hon var nyfödd verkade allt bra. Kontrollen vid sex månaders ålder gjordes för att hon låg i säte. I vårt landsting började man samma år som vår dotter föddes med denna kontroll då man märkt att barn som legat i säte ofta får höftproblem senare i livet, särskilt flickor. Nästa vecka ska vi till röntgen, hoppas den är bra och att vi slipper operation! Ena höften såg riktigt bra ut förra kontrollen, men den andra ligger fortfarande utanför marginalerna...
    Det jag ville säga var att hon är idag 2,5 år, men när hon sitter på golvet och leker så sitter hon fortfarande som hon gjorde när hon hade skenan. Det börjar försvinna mer och mer, men hon sitter lite annorlunda än andra barn, hon har benen i en särskild vinkel...

• Thindran
    tideloo skrev 2010-08-13 20:16:01 följande:
    hej!
    hon låg som en groda på dagtid ungeför i tre veckor men på nätterna ligger hon fortf som en liten groda, jag anser att det är först nu som hon är medveten om att hon har ben och kan röra dom ordentigt på dagtid.

förstår att  det är jättejobbigt med värmeutslagen, oavsett om hon lider av det eller inte för man vill ju dem så väl. ha så lite kläder på som möjligt, bara tunna bomullskläder. de där skenorna är inte byggda för värme det är ett som är säkert!
    ring dom å fråga, du stör aldrig dem, de finns ju där för att hjälpa till! 
    k

hur tycker du informationen varit från sjukhusets sida?
    jag är grymt besviken, när hon fick sin rosenskena åkte jag hem utan att ens veta vad hon hade för fel bara att det var grad 2, resten sökte jag upp på internet. läkaren hade inte den minsta tid till övers. sedan sa dem att hon kommer inte lida av detta, inget hon märker av, men hon grät i två veckor, konstant,  det gjorde hon inte den veckan utan skena.
    när vi  kom för att bada henne så va läkaren alltid lika stressad och kände bara på hennes höfter och sa det går åt rätt håll.
    när vi sen blev av med skenan sa dem att hon ligger i grodposition en t två veckor efter sen går det över,, men det har inte stämt det heller ( vilket iofs inte spelar ngn roll, men ändå. känns som dom ljuger för att man ska må bättre men det enda man vill är att höra hur det verkligen är och vad man har att vänta sej!

hoppas nu verkligen att allt ordnar sej me värmeutslagen. 

therese 
    Kan också tillägga att informationen var usel till oss också!! Eftersom kampskenan är så pass okänd hittade vi bara info om rosenskenan... Vi fick ringa och jaga dem som idioter för att få svar på våra frågor. Än idag HATAR jag kontakten med ortopeden!! De är så otrevliga så det finns inte!! Vi har tom anmält dem för felbehandling och fått rätt, men de är ändå fortsatt hemskt otrevliga...

Hoppas dotterns röntgen nu är bra!! Jag vill aldrig mer behöva åka till ortopeden! Dessvärre måste vi det fortsatt pga andra saker... Önskar det fanns ett privat alternativ!!! Usch för otrevlia sköterskor och läkare!
  • Mollystar
    Thindran skrev 2010-08-19 20:09:13 följande:
    Kan också tillägga att informationen var usel till oss också!! Eftersom kampskenan är så pass okänd hittade vi bara info om rosenskenan... Vi fick ringa och jaga dem som idioter för att få svar på våra frågor. Än idag HATAR jag kontakten med ortopeden!! De är så otrevliga så det finns inte!! Vi har tom anmält dem för felbehandling och fått rätt, men de är ändå fortsatt hemskt otrevliga...

Hoppas dotterns röntgen nu är bra!! Jag vill aldrig mer behöva åka till ortopeden! Dessvärre måste vi det fortsatt pga andra saker... Önskar det fanns ett privat alternativ!!! Usch för otrevlia sköterskor och läkare!
    Ja jag håller tummarna för dig inför röngen.
    Jag har alldrig hört talas om den skenan måste jag säga.
    Ja det verkar vara många som upplever att man får dålig info om denna åkomma , vilket är synd eftersom det verkar vara många som har det. Jag vet av 2 till förutom min dotter som har det eller haft i min kommun och dom har märkt det vid första läkarundersökningen hemma på bvc dom vart gipsad nån månad och hade sen denna byxa vi har nån månad.
Svar på tråden Vi med barn som har höftledsluxation.