• xjosse

Kostnad av helrenovering?

vI skall köpa ett fritidshus som vill ska bo i året om. men det måste helrenoveras
    hur mycket kostar det ? Beror ju självklart på hur stort huset är.

vill veta om det lönar sig att köpa det gamla huset  2 mil från stan för 800 000:- + renovering eller att köpa en lägenhet för dryga 1miljon + 9000hyra varje månad

tack för svar!

• Svar på tråden Kostnad av helrenovering?
  • Mymlan80

Det är omöjligt att svara på...
    Det beror ju på så många saker
    Hur mycket behövs renoveras?
    Byta tak?
    Ska ni göra det själva?
    Materialkostnad? (Det kan skilja mycket på en bräda och en bräda...)
    Ska ni helrenovera kök och badrum?

9000:- i månadshyra tycker jag låter jättemycket, särskilt om man ska ha ett bolån på det!

Välkommen Liten 091203
  • xjosse
    Mymlan80 skrev 2010-08-10 22:28:28 följande:
    Det är omöjligt att svara på...
    Det beror ju på så många saker
    Hur mycket behövs renoveras?
    Byta tak?
    Ska ni göra det själva?
    Materialkostnad? (Det kan skilja mycket på en bräda och en bräda...)
    Ska ni helrenovera kök och badrum?

9000:- i månadshyra tycker jag låter jättemycket, särskilt om man ska ha ett bolån på det!
    Förstår.... är kök och badrum som skall renoveras.
    Bor på västkusten då kostar lägenheterna så, om man inte vill stå i bostadskö i 5år innan man kan få en lägenhet =/
  • Marleen

vi har under ett år nu helrenoverat vårat hus....

kök:100 000 ca
    badrum:140 000ca
    hall 35000
    vardagsrum 10000 ca
    ny trappa 16500kr
    barnrum 1 ca 10000kr
    sovrum 2 ca 5000-7000 kr
    Ny el i hela huset- 25000 + arbetskostnad av elektriker ca 50000 kr

då menar jag verkligen helrenoverat, nytt golvspän, golv, gipsat om väggar eller bredspacklat alla väggar, kaklat o klinkrat badrum, klinker golv i kök också, golvvärme i kök och badrum....

så de e bar att räkna på vad vi har lagt, vet ju inte alls hur stort ni komer ha...

• xjosse
    Marleen skrev 2010-08-10 22:37:05 följande:

hall 35000
    vardagsrum 10000 ca
    ny trappa 16500kr
    barnrum 1 ca 10000kr
    sovrum 2 ca 5000-7000 kr

då menar jag verkligen helrenoverat, nytt golvspän, golv, gipsat om väggar eller bredspacklat alla väggar, kaklat o klinkrat badrum, klinker golv i kök också, golvvärme i kök och badrum....

så de e bar att räkna på vad vi har lagt, vet ju inte alls hur stort ni komer ha...
    okeej tack för du dela med dig :)
  • Pappa G
    xjosse skrev 2010-08-10 22:35:47 följande:
    Förstår.... är kök och badrum som skall renoveras.
    Bor på västkusten då kostar lägenheterna så, om man inte vill stå i bostadskö i 5år innan man kan få en lägenhet =/
    Shit (ursäkta språkvalet)  vilken boendekostnad ni kommer att ha vid 5-6% ränta..

Är det inte bättre att bo lite billigare, och kunna göra något annat än betala räntor och skyhög månadsavgift..?
  • xjosse
    Pappa G skrev 2010-08-11 18:15:15 följande:
    Shit (ursäkta språkvalet)  vilken boendekostnad ni kommer att ha vid 5-6% ränta..

Är det inte bättre att bo lite billigare, och kunna göra något annat än betala räntor och skyhög månadsavgift..?
    Hur ska ja kunna bo billigare?`i lgh eller i ett litet hus? :) hur menar du? ;p
  • Pappa G
    xjosse skrev 2010-08-11 20:44:38 följande:
    Hur ska ja kunna bo billigare?`i lgh eller i ett litet hus? :) hur menar du? ;p
    Flytta?
  • Mamma 04 och 06

Det är dyrt att bygga om ett sommarhus till ett vinterbonat hus. Är det vinterbonat i nuläget? Finns det kommunalt avlopp? Kommunalt vatten? Direktverkande el? Är vardagsrum och kök tillräckligt stora? Byte av fönster? Dränera?

Marleen skrev 2010-08-10 22:37:05 följande:

hall 35000
    vardagsrum 10000 ca
    ny trappa 16500kr
    barnrum 1 ca 10000kr
    sovrum 2 ca 5000-7000 kr

När ni renoverat, har ni då gjort något utomhus tex fasadbyte, fönsterbyte, takbyte, dränering etc? Är intressant att veta så jag får lite koll på vad som ingår i siffrorna . Min gissning är att det inte ingår...?
  • xjosse
    Pappa G skrev 2010-08-11 21:02:34 följande:
    Flytta?
    ja men du säger att ja kan bo billigare? jag bor inte i ett lite hus som ja beskrivit i början, ja bor inte i en dyr lägenhet med hyra på 9000? så undrar vad du anser är billigast? köpa hus eller lägenhet????
  • johandra

allt beror väl på hur huspriserna ligger i er stad men spontant så känns det ju som att huset är den bästa lösningen..så slipper ni "kasta" bort 9k varje månad...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Pappa G
    xjosse skrev 2010-08-11 22:24:58 följande:
    ja men du säger att ja kan bo billigare? jag bor inte i ett lite hus som ja beskrivit i början, ja bor inte i en dyr lägenhet med hyra på 9000? så undrar vad du anser är billigast? köpa hus eller lägenhet????
    Vad menar du?

Jag tycker också att stugan låter vettigare.
    9 000 i månadskostnad på en lägenhet + dryga miljonen i lån låter helt vansinnigt..
Svar på tråden Kostnad av helrenovering?