• Anonym (hmm)

bostadsbidrag och csn

Jag ska börja studera och ska söka både bidrag och lån. Samtidigt ska jag söka bostadsbidrag. Jag har ett barn och får barnbidrag, underhållsbidrag och föräldrapenning. Jag undrar vilka inkomster som man räknar med då man ansöker hos csn? Är barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag inkomster? Så jag vet vilka inkomster csn menar?
    Sen undrar jag vilka inkomster försäkringskassan vill ha med då man söker bostadsbidrag? Jag vet att man ska ange 80% av studiebidrag, men om man söker studielån då? Är det en inkomst? samma undran över underhållsbidrag och barnbidrag om det ska räknas som inkomster.

Och en sak till, betalas bostadbidraget och studiebidraget ut i förskott eller efterskott?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden bostadsbidrag och csn
  • gullican

Endast de 80% av studiebidraget räknas som inkomst, de övriga inte. Bostadsbidrag betalas ut i efterskott dvs bostadsbidrag för aug hyra betalas ut 27 augusti.

• Anonym (hmm)

Så studielånet räknas inte?

• idiblon yes
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-11 12:49:39 följande:
    Nej, det räknas inte. Bara 80% av bidraget.
    FL är guld.
  • Angelicca

föräldrar penning räknas med. om underhållet eller barnbidraget räknas som nkomst är jag osäker på..

• gullican
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-11 12:49:39 följande:
    Ett lån är ju ingen inkomst, så nej det gör det inte.
    Angelicca skrev 2010-08-11 12:57:06 följande:
    föräldrar penning räknas med. om underhållet eller barnbidraget räknas som nkomst är jag osäker på..
    Se svar 1, nej underhåll och barnbidrag räknas inte heller.
  • Angelicca
    gullican skrev 2010-08-11 14:28:16 följande:
    Ett lån är ju ingen inkomst, så nej det gör det inte.
    Angelicca skrev 2010-08-11 12:57:06 följande:
    Se svar 1, nej underhåll och barnbidrag räknas inte heller.
    fp-penning räknas so inkomst.
  • gullican
    Angelicca skrev 2010-08-11 23:08:31 följande:
    fp-penning räknas so inkomst.
    Ja, har jag sagt något annat?
  • Anonym (betala tillbax!)

Glöm bara inte, om du efter studierna, plötsligt får job, och därmed en årsinkommst, då skall du betala evt. bostadsbidrag tillbaka, för innevarande år.

• Anonym (hmm)

Ja men får man jobb så gör man väl bara en ändrad inkomst och bostadsbidrag betalas väl ut månadsvis?

• Anonym (betala tillbax!)
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-13 22:57:30 följande:
    Ja men får man jobb så gör man väl bara en ändrad inkomst och bostadsbidrag betalas väl ut månadsvis?
    Jag, förmulerade mig nog fel, men det här jag jag och min man råkat ut för: Jag studerade och  hade låg inkommst, min man studerade och hade ännu lägre inkommst, så vi var berättigade till bostadsbidrag, det året. Sen fick jag jobb, januari påföljande år, och han i maj, samma år. Då kontade de vår uppskattade inkommst för det året vi fick jobb, och därför fick vi betala till bax bostadsbidraget som vi fått, 12 mdr tillbaka. Kolla på fk's hemsida, för det var en sur jäkla smäll på 7000 som vi åkte på.
  • Anonym (hmm)

okej får se upp med det.

Svar på tråden bostadsbidrag och csn