måste man ha pass inom EU??
måsteman ha pass när man åker inrom EU?? jag har ett pass, men min mans ahr gått ut, våra barn har varken pass eller id..måste man skaffa det till dom då??
måsteman ha pass när man åker inrom EU?? jag har ett pass, men min mans ahr gått ut, våra barn har varken pass eller id..måste man skaffa det till dom då??
Absolut måste alla ha pass. Vissa ID kort går även att använda som pass men då endast inom schengen områden.
Det räcker med id-kort för att ta sig till ett annat land i EU, men ska man bo på hotell behöver man oftast pass då de inte accepterar utlänska id-kort (fast där borde det ju räcka med att den som betalar för själva hotellet har pass). Barnet måste också ha antingen pass eller id-kort.
men hitta nån sida där de står att de inte behövs pass om man tec ksa till spanien eler italen, men att de behövs till tec england...
Inom skandinavien behöver man inte pass, men utöver det är det smart att ha pass eftersom alla länder inte nöjer sig med ID kort. Möjligen att det inte ska behövas, men det blir smidigare iallafall, ifall någon sätter sig emot.
Jag är tillochmed norsk, så jag kan inte sätta min fot i tyskland utan pass
Har inget....
okej..men hur ofta har man id kort till barn som är3 och 4 år??
Om du ska flyga så tror jag att ni måste ha pass allihop. Jag har alltid fått visa pass. Till Belgien, England, Kanarieöarna, Bulgarien. Till England är det extra viktigt, då de inte är med i Schengen, var i London i somras och vi fick visa pass när vi kom tillbaka till Sverige till och med.
Mina föräldrar var på Malta i våras med mina syskon och syskonen fick skaffa tillfälliga pass på flygplatsen för att de inte hade några. Tror det kostade 900 spänn styck.
Däremot om man bilar så är nog risken mindre att man måste visa pass. Jag har åkt till Italien och tillbaka utan att visa pass. Fast det var visserligen några år sedan.
Fast ni som skriver att man kan resa inom Schengen utan pass, har ni gjort det själva? Vet att det var massa snack om att man skulle kunna göra det men det verkar ju inte som att det blev så sen ändå.
Det är bara det nya "nationellt id-kort" som polisen kan utfärda som gäller istället för pass (och bara inom Schengen, inte hela EU).
Vanligt körkort eller så funkar inte. Det viktiga är att det ska stå nationalitet på id-kortet och det gör det inte på vanliga id-kort. (Man måste inte vara svensk medborgare för att ha svenskt körkort tex.)
Även om de inte skulle kolla passet/id-kortet vid gränsen så är hotell och liknande skyldiga att kontrollera nationalitet på dem som bor där. Dumt att chansa och få problem...
Jag har flygit till Tyskland utan pass. Men skulle inte göra om det då det är en chansning.