• Anonym (klara)

börja med sertralin, rädd att må sämre.

Imorgon ska jag börja med Sertralin igen efter att ha hållit uppe med dem i nästan ett år. Det funkade helt enkelt inte utan och jag har bara mått sämre och sämre sedan jag slutade.
    Nu är jag orolig hur det ska bli när jag börjar med dem, för för många blir det ju värre de första vekorna och jag vet inte om jag klarar av att må så mycket sämre än jag redan gör. Jag lider dessutom av emetofobi (fobi för att kräkas) och är totalt livrädd att jag ska spy när jag börjar med medicinen. Någon som har råd hur jag ska göra för att uthärda det här?

• Svar på tråden börja med sertralin, rädd att må sämre.
  • HaBaNiTa

börja med en halv tablett varannan dag i ca 1-2 veckor och sedan 1 tablett i ca 1 månad och känn efter. Hur mycket va din dos innan du slutade???

• Anonym (klara)

Läkaren har sagt åt mig att börja med 25 mg per dag (en halv tablett)  i en vecka sedan upp till 50 mg per dag en vecka för att sedan höja till 75 och sedan till 100. Jag hade 100 mg per dag när jag slutade tror jag men trappade ju ner den succesivt.

• HaBaNiTa

Ok men är du säker på att du vill och behöver gå upp till samma dos ???jag tycker du ska testa dig fram, du kanske mår bra av 50 mg fråga din läkare men av egen erfarenhet så behöver du kanske inte ha samma dos som förut! Kan ju bli jobbigt för kroppen o trappa upp doseringen så fort samma som om du skulle trappa ner på det viset inte bra för kroppen tror jag. Om jag va du skulle jag nog börja med halv tab i två veckor o sen en hel i en månad och känna efter! Så du inte får ännu mer ångest för det är lätt hänt vi snabb upp eller ned trappning av antidepressiva! Det är mitt råg

• JochG

TS: hur har du känt dig när du inte ätit dem? jag har inte ätit mina på mer än ett halvår. slutade helt oplanerat pga min HG (svårt graviditetsillamående), kräktes upp allt jag stoppade i munnen så till slut glömde jag bort medicinen tom.

• Anonym (klara)

Min ångest har blivit värre och det svänger snabbare upp och ner. Får hemska panikattacker och mår jätteilla och det känns som att jag ska spy och då jag är rädd för att spy så är det väldigt jobbigt. Jag har även isolerat mig väldigt mycket då jag ofta fått ångest och panik så fort jag varit utanför hemmet.
    Jo jag tycker också det verkar lite snabbt att höja efter en vecka och sedan efter en vecka igen kroppen hinner inte vänja sig men jag är ingen läkare så jag vet inte riktigt, hoppas att jag kan lita på att läkaren gör rätt. 50 mg var för lite för mig tror jag så jag tror att jag kommer behöva gå upp på en högre dos för att få bra effekt. Ush gruvar mig för att gå och lägga mig för att jag måste ta tabletten då jag kliver upp :( Sitter uppe nu och mår illa och har ångest

• HaBaNiTa

Tycker därför inte att du ska trappa upp dosen för fort det kan göra att du får mer ångest och må sämre överhuvudtaget! Trappa upp sakta men säkert och känn efter i minst 1månad på 50 mg innan du fortsätter. Jag hade en gång 100mg och idag har jag 25mg och mår bra så testa som jag sa till att börja med! Lycka till ts jag lägger tråden i favoriter så jag vet hur det går för dig! Styrke kramar

• Anonym (klara)

Hade ont i magen av oro inatt och har sovit oroligt för att jag varit så orolig för att ta tabletten idag. Nu har jag iallafall tagit 25 mg för kanske 45 minuter sedan. Hoppas att jag inte ska få så mycket biverkningar men tror att jag kommer få det särskillt då jag är så dålig på att koppla bort det och tänker på det hela tiden. Det där med att trappa upp sakta är ju svårt när läkaren säger något annat, känns som att de inte blir så nöjda på mig om jag inte gör som de säger. Men nu har jag ju börjat illafall och så jag försöker fokusera på att jag ska ta 25 mg om dagen nu i iallafall en vecka. Läkaren tyckte först att jag skulle börja på 50 mg men ändrade sig när jag var så orolig inför det.

• cottonflower

jag vet. man tänker på det hela tiden och kanske därför känner man efter och så tycker man att man känner nåt. Detta är jättejobbigt och bara någon som haft dessa funderingar kan förstå hur det känns. Vi får ge oss båda en portion mod och styrka att våga oss på dessa tabletter.Kram

• Anonym (erfaren)

Gör en långsam upptrappning så som din läkare rått dig. Får du biverkningar är det bara att backa ett steg och sänka dosen igen.

Jag åt tidigare 200 mg Sertralin under flera år och mådde bra på den dosen. Sedan fick jag sömnsvårigheter och sänkte då dosen till 150 mg och då försvann problemet med sömnen på en gång.

Ytterligare något år senare slutade jag med medicinen helt och det funkade i nästan ett halvår innan det gick åt helvete och jag fick jättesvår ångest och outhärdliga panikattacker. Bara att börja med medicinen igen. Jag tog 25 mg i en vecka, sen 50 i en vecka, sen 100 i en vecka och sen 150. På 150 mg började jag få problem med sömnen och sänkte då till 100mg som fungerar fint. Det jag vill säga med detta är att det inte är säkert att du har behov av samma dos som sist.  Jag står nu på halva den dos jag hade för några år sedan och mår bra på detta.

Jag har också som du varit orolig för att bli sämre när jag börjat med medicinen vilket skulle innebära katastrof om man redan är i helvetet men med långsam upptrappning har det gått bra båda mina gånger på Sertralin. Det gör det nog för dig med! Sömnsvårigheter och lite rastlöshet i benen vid för hög dos och en något minskad sexdrift är mina enda biverkningar av Setralin. Inget illamående el dyl. Som jag haft lätt att få av en del andra läkemedel. Hoppas detta kan lugna dig!

Hoppas du snart mår bättre!

Svar på tråden börja med sertralin, rädd att må sämre.