Gör en långsam upptrappning så som din läkare rått dig. Får du biverkningar är det bara att backa ett steg och sänka dosen igen.
Jag åt tidigare 200 mg Sertralin under flera år och mådde bra på den dosen. Sedan fick jag sömnsvårigheter och sänkte då dosen till 150 mg och då försvann problemet med sömnen på en gång.
Ytterligare något år senare slutade jag med medicinen helt och det funkade i nästan ett halvår innan det gick åt helvete och jag fick jättesvår ångest och outhärdliga panikattacker. Bara att börja med medicinen igen. Jag tog 25 mg i en vecka, sen 50 i en vecka, sen 100 i en vecka och sen 150. På 150 mg började jag få problem med sömnen och sänkte då till 100mg som fungerar fint. Det jag vill säga med detta är att det inte är säkert att du har behov av samma dos som sist. Jag står nu på halva den dos jag hade för några år sedan och mår bra på detta.
Jag har också som du varit orolig för att bli sämre när jag börjat med medicinen vilket skulle innebära katastrof om man redan är i helvetet men med långsam upptrappning har det gått bra båda mina gånger på Sertralin. Det gör det nog för dig med! Sömnsvårigheter och lite rastlöshet i benen vid för hög dos och en något minskad sexdrift är mina enda biverkningar av Setralin. Inget illamående el dyl. Som jag haft lätt att få av en del andra läkemedel. Hoppas detta kan lugna dig!
Hoppas du snart mår bättre!