• Chiquiitta

valpfoder billigt? men bra

Hej jag ska få hem min valp imorgon. Och jag vill såklart ha ett bra foder, men som inte är för dyrt, några förslag.

Kostad per månad.

• Svar på tråden valpfoder billigt? men bra
  • dezibel

Fortsätt med det foder uppfödaren kört med om valpen fungerar på det. Om du måste byta av någon anledning så vänj valpen succesivt under längre tid vid det nya fodret. Det finns en uppsjö av bra valpfoder för runt 500kr/15 kg vilket inte är dyrt enligt mig.  Kostnad är ju svårt att ge dig när du inte talar om vad det är för ras du har och mängd foder/dygn :)
    Lycka till med valpen!

• Lathundarna

Precis som dexibel skriver - fortsätt med det du får med dig från uppfödaren. Om du sen vill byta foder så byt till ett av kvalité och strunta i prislappen (det får inte vara den som avgör foderfrågan).

• Marre79

Säger som ovan.
    Dessutom är ett bra kvalitetsfoder billigare i slutändan än dessa "billigare" foder.

• magyarisch

Tja, ska du nu köpa billigt valpfoder (varför man nu gör det..har man inte råd med dyrare foder så ska man inte ha djur öht) så se till att käket är gjord på animaliska produkter och inte vegetabiliska!

• HSB Lund

Det gäller sig att bestämma sig. Antingen billigt eller bra, då de två inte sammanfaller. Anledningen till att du skall undvika billigt foder, är bland annat att det innehåller en massa olika sädesprodukter, t ex vete. Detta fungerar som bukfylla men är inte särskilt näringsrikt och saknar i övrigt sådant som gör att hunden mår bra, får fin päls etc. Gör som övriga sagt, håll dig till uppfödarens foder, och känner du att du skulle vilja byta så prata med en seriös djuraffär, då de brukar sitta på mycket kunskap. Billigt foder skall man undvika helt, då det bland annat kan ge upphov till att hunden får allergi, dålig päls och ibland även klåda.

• enlitenbitkaka
    HSB Lund skrev 2010-08-12 04:56:40 följande:
    Det gäller sig att bestämma sig. Antingen billigt eller bra, då de två inte sammanfaller. Anledningen till att du skall undvika billigt foder, är bland annat att det innehåller en massa olika sädesprodukter, t ex vete. Detta fungerar som bukfylla men är inte särskilt näringsrikt och saknar i övrigt sådant som gör att hunden mår bra, får fin päls etc. Gör som övriga sagt, håll dig till uppfödarens foder, och känner du att du skulle vilja byta så prata med en seriös djuraffär, då de brukar sitta på mycket kunskap. Billigt foder skall man undvika helt, då det bland annat kan ge upphov till att hunden får allergi, dålig päls och ibland även klåda.
    Fast det där är att generalisera lite....min labbe har ätit både RC, Hills och Eukanuba. Det han mår bäst av är Doggy Original. Fantastisk päls, bra hull, bra avförig, pigg, alert osv. Med de andra har något alltid krånglat.

Så man ska inte svartlista billigt foder bara för att. Men med en valp ska man absolut börja med det uppfödaren ger, om det inte funkar provar man ett annat "dyrt" alternativ osv.
  • HSB Lund
    enlitenbitkaka skrev 2010-08-12 06:39:58 följande:
    Fast det där är att generalisera lite....min labbe har ätit både RC, Hills och Eukanuba. Det han mår bäst av är Doggy Original. Fantastisk päls, bra hull, bra avförig, pigg, alert osv. Med de andra har något alltid krånglat.

Så man ska inte svartlista billigt foder bara för att. Men med en valp ska man absolut börja med det uppfödaren ger, om det inte funkar provar man ett annat "dyrt" alternativ osv.
    Självklart generaliserar jag. Ger jag ett råd så är det ju för alla som kan tänkas läsa (och har olika hundraser). Många raser är mycket känsligare än labradorer. Smörj sylt på en tegelsten så äter labben den med. Flört Jag känner inte till Doggy specifikt, men skulle aldrig köpa sån skitmat som de har i de ordinära stormarknaderna, aldrig.
  • Lathundarna
    HSB Lund skrev 2010-08-12 09:48:18 följande:
    Jag känner inte till Doggy specifikt, men skulle aldrig köpa sån skitmat som de har i de ordinära stormarknaderna, aldrig.
    Beneful är ett klassiskt exempel på ett väldigt billigt men tvättäkta skitfoder
  • HSB Lund
    Lathundarna skrev 2010-08-12 10:44:28 följande:
    Beneful är ett klassiskt exempel på ett väldigt billigt men tvättäkta skitfoder
    Fullt med säd och socker och inga vitaminer, mineraler och oljor? Flört
  • Lathundarna
    HSB Lund skrev 2010-08-12 18:43:48 följande:
    Fullt med säd och socker och inga vitaminer, mineraler och oljor? Flört
    Huvudet på spiken. Och 5 kg för endast 99 spänn
  • HSB Lund
    Lathundarna skrev 2010-08-12 19:18:35 följande:
    Huvudet på spiken. Och 5 kg för endast 99 spänn
    Måste ju finnas snabbare sätt om man vill ta död på hunden Glad

@ TS: Just när din hund är valp, är det viktigt att du fortsätter med uppfödarens foder om det fungerar. Man skall undvika att ändra och blanda ett fungerande foder till en valp av olika anledningar som nämnts ovan. Vad är det för ras du skaffat föresten?
  • enlitenbitkaka
    HSB Lund skrev 2010-08-12 09:48:18 följande:
    Självklart generaliserar jag. Ger jag ett råd så är det ju för alla som kan tänkas läsa (och har olika hundraser). Många raser är mycket känsligare än labradorer. Smörj sylt på en tegelsten så äter labben den med. Flört Jag känner inte till Doggy specifikt, men skulle aldrig köpa sån skitmat som de har i de ordinära stormarknaderna, aldrig.
    Inte min labbe Han kan vara väldigt kräsen och till och med matvägra (!) när han vill. Jag köper det min hund mår bäst av, ekonomin kvittar. Att det blev Doggy var en ren tillfällighet och skulle gärna se att han åt kvalitetsfoder men tyvärr är det ingenting han mår bra av.
  • HSB Lund
    enlitenbitkaka skrev 2010-08-12 20:48:38 följande:
    Inte min labbe Han kan vara väldigt kräsen och till och med matvägra (!) när han vill. Jag köper det min hund mår bäst av, ekonomin kvittar. Att det blev Doggy var en ren tillfällighet och skulle gärna se att han åt kvalitetsfoder men tyvärr är det ingenting han mår bra av.
    Måste finnas fler sorter som passar din labbe. Läs vad det står på innehållsdeklarationen på Doggyfodret och jämför det med ett veterinärfoder, eller märkesfoder. Att han inte tidigare gillat Eukanoba och Royal Canine må ju vara hänt, men det finns fler bra foder. Dessutom hade Eukanoba en period då deras foder inte höll så bra kvalitet, men de har bättrat sig nu. Ovanligt med en matvägrande och kräsen labrador, en sådan har jag nog aldrig sett. Flört
  • enlitenbitkaka
    HSB Lund skrev 2010-08-12 20:52:23 följande:
    Måste finnas fler sorter som passar din labbe. Läs vad det står på innehållsdeklarationen på Doggyfodret och jämför det med ett veterinärfoder, eller märkesfoder. Att han inte tidigare gillat Eukanoba och Royal Canine må ju vara hänt, men det finns fler bra foder. Dessutom hade Eukanoba en period då deras foder inte höll så bra kvalitet, men de har bättrat sig nu. Ovanligt med en matvägrande och kräsen labrador, en sådan har jag nog aldrig sett. Flört
    Han har gillat dem, men antingen fått dålig mage, dålig päls, gått upp i vikt, vägt för lite osv. Vi har tom varit hos veterinären och konsulterat. Ser ingen anledning att byta foder "bara för att"
  • HSB Lund
    enlitenbitkaka skrev 2010-08-12 21:03:55 följande:
    Han har gillat dem, men antingen fått dålig mage, dålig päls, gått upp i vikt, vägt för lite osv. Vi har tom varit hos veterinären och konsulterat. Ser ingen anledning att byta foder "bara för att"
    Nä det kan jag förstå att du tycker. Funkar det för din labrador är det ju jättebra. Jag vet dock med bestämdhet att vad som brukar vara signifikant för just billiga foder, är det jag skrev i tidigare inlägg. Vår senaste vovve fick vi när han var ett år gammal. Han hade fötts upp på skitfoder och var i ganska dåligt skick och luktade inte heller så smaskigt. Även hans päls förändrades till något som inte är rastypiskt. Bra foder ändrade på detta och vi har även lärt oss över tiden att han har ganska känslig mage. Det roliga i sammanhanget är att vår hund är en sådan som ofta betecknas som litet fin i kanten och kräsen. Jag brukar skoja och säga att han är som en labrador, d vs en liten glufs glufs. Ser att vi har ombytta roller du och jag. Flört
  • Lathundarna

Jag slår väl ett slag för ProPlan dårå, det funkar kalas på min kräsne och minst lika bra på min dammsugarwannabe

• enlitenbitkaka
    HSB Lund skrev 2010-08-12 21:14:16 följande:
    Nä det kan jag förstå att du tycker. Funkar det för din labrador är det ju jättebra. Jag vet dock med bestämdhet att vad som brukar vara signifikant för just billiga foder, är det jag skrev i tidigare inlägg. Vår senaste vovve fick vi när han var ett år gammal. Han hade fötts upp på skitfoder och var i ganska dåligt skick och luktade inte heller så smaskigt. Även hans päls förändrades till något som inte är rastypiskt. Bra foder ändrade på detta och vi har även lärt oss över tiden att han har ganska känslig mage. Det roliga i sammanhanget är att vår hund är en sådan som ofta betecknas som litet fin i kanten och kräsen. Jag brukar skoja och säga att han är som en labrador, d vs en liten glufs glufs. Ser att vi har ombytta roller du och jag. Flört
    Ja som sagt, jag hade hellre sett att han åt kvalitetsfoder då jag sett många andra hundar som inte mår bra av sitt foder pga ägarnas snålhet. Att vi kör Doggy var en slump, var på semester, glömde (!) hundmaten hemma och han fick låna av kompisens rottis mat. Nästa hund kommer vi köra på kvalitetsfoder, självklart.
Svar på tråden valpfoder billigt? men bra