• Ennalu

bugaboo bee eller maclaren techno xt, quest

Jag behöver hjälp av alla erfarna ägare av Bugaboo Bee och Maclaren.

Nu har vi en Bugaboo Frog och en Emmaljunga retrovagn (med skönt gung och stora hjul som kan ta sig fram i snö).
    Nu är jag väldigt sugen på att skaffa en lätt vagn som jag famför allt vill ha i bilen. Tycker det är lite meckigt att ta isär och fälla ihop Frogen när man åker runt till olika ställen. Här om dagen blev det 12 ggr på en dag.
    Retrovagnen fälls ihop i ett stycke men är lite tung att lasta in i bilen många gånger på en dag.
    Tänkte då göra mig av med Frogen och köpa en rejäl sulky som ett komplement till den gamla emmaljungan. Kan ju inte ha hur många vagnar som helst stående.
    Eller behålla frogen och köpa en enkel sulky typ Maclaren quest, som får bli enbart en vagn liggande i bilen för shopping och dylikt.
    Min dotter är snart 8 månader. Och i vinter kommer vi att åka utomlands ca 3 månader.
    Först hade jag tänkt ta med vår Frog på resan, vi har haft den med på två tidigare, men nu vet jag inte...
    Jag gillar alla funkrioner med Been, fullt liggläge, att man kan ha barnet vänt mot sig, höj och sänkbart handtag. Men när jag känt på den i butik har den kännts lite rackig, ska man ut och åka med den så vill man att den ska hålla.

Maclaren Techono xt verkar ju alla som har tycka bra om. Den är ju också några tusen billigare. Det jag gillar minst med den är att man inte kan ha barnet mot sig. Kan man köra en Techno med en hand (något som jag gillar med Bee)?
    Jag tyckte den kändes lite tungstyrd och hög på något sätt om man jämför med en Quest, men den har ju inte fullt liggläge och ingen fjädring.

Ni som har de här vagnarna, känns det som att det är bra kvalitet?  Och om man kan ta sig fram i lite snö eller sand med den? Märks det att hjulen har fjädring eller blir det väldigt hoppigt om man inte är på slätt underlag? Kan man ta sig upp för några trappsteg (har 4 i porten)?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden bugaboo bee eller maclaren techno xt, quest
  • bohusbebis

Kan bara säga hur vi funderade kring resevagn och paraplyvagn till vår 2-åring. Bee+ kan även storebror 5 år sitta i ibland, däremot inte i en klassisk paraplyvagn... Känns som om 2-åringen snart vuxit ur en paraplyvagn, hon kan inte sitta emot oss vilket hon gillar ibland speciellt när hon ska sova, att köra Bee+ känns mer som att köra en sulky än en paraplyvagn - men ändå inte. Den ÄR rackligare än en sulky, men knappast mer än en paraplyvagn. Bee+ tar mer plats än en paraplyvagn, dock mindre än en klassisk vagn. Den är ganska lätt. Hur använder ni vagnen? Kanske Quinny Zapp kan vara nåt för er? Den saknar dock fällbart ryggstöd (ej ligg/viloläge) men barnet sitter ändå rätt bra i den... Vi hade en sån men sålde den då vi mest använde en sån vagn när dottern sov... Kikade även på Chicco Liteway vilken jag tycker verkar rejäl och bra. McLaren verkar för övrigt ha VÄLDIGT små hjul, har dock inte testat den... Vi köpte förresten en Bee+ men det har du nog listat ut redan.

• Ennalu

Tack för svaret.
    Jag vill använda vagnen när jag handlar och tar en tur runt kvarteret men hunden och då ev som enda vagn på vår resa.
    Quinny Zapp är säkert bra men inget för mig för av någon anledning har jag väldigt svårt för vagnar med bara ett framhjul (har väl fått för mig att de välter lättaraeom man åker buss t.ex. + att jag inte tycker det ser snygga ut, en bagatell javisst!.)
    Chicco Liteway har jag också kollat på, tyckte att den verkade bra först men sen när vi var i Spanien i sommras såg jag flera som hade den och det verkar som att den hänger ner mot mitten där barnet sitter och tyynger ned den. Som att hela chassiet och framhjul och allt börjar luta lite mot mitten efter ett tag, så såg det ut iaf.
    Angånde Maclaren har de modeller med både små och större hjul, tror Technons är ca 16cm vilket jag tror är större än Beens

Men skulle vad tror du om att ha Been lite mer som vardagsvagn (inte bara som shoppingvagn i bilen) och sen ha gamla emmalungan för skogspromenader och tjock snö osv?

• bohusbebis

Vi bor på landet och använder den ibland på våra tillplattade grusvägar men framför allt för "stadstrafik". Vi har också en Phil&Teds som ju är rejälare på alla sätt, den rullar vi mer när vi går på långpromenader i "terräng/snö". Har dock inte haft nån annan bugga så jag vet inte om det kanske känns "kaka på kaka" att ha både en lill-bugga och en storbugga... Men däremot Bee och en "riktig vagn" känns komplett. Jag är helnöjd med Bee:n, men en neg. sak jag kommit på är att suffletten sitter fast på sitsen och när man fäller ner i liggläge behövs ett komplement för att suffletten ska skydda bra. Har nu ett uv-nät från gamla Bee som jag nog tycker funkar bäst... Ibland kommer jag på mig själv med att tänka på Bee:n som en riktig vagn och då tycker jag den är lite klen och har brister i suffletten, men den är ju eg mer en rejäl paraplysulky... Dottern älskar fö Been, skulle just lasta ut Phil&Ted:en för att vi ska några dagar till Polen och tänkte att vi kanske behöver ha storebror sovandes ibland, men dottern tvärvägrar. Får se hur det blir...

• bohusbebis

Har förresten inte alls tittat på McLaren för jag har bedömt den som en paraplyvagn och att dottern inte kan sitta i den så länge, men jag kan säkert ha fel. Bee:n tar upp till 17 kg. De flesta paraplyvagnar bara 15 kg.

• Tullemi

Vi har Bee+ som enda-vagn och det funkar jättebra. Nu går vi aldrig på skogsstigar osv för då är den inte grejt. Vi har även haft Chicco Liteway och även den kan jag rekommendera. Jättebra suflett bl.a. Känner inte igen det du skriver om att vagnen skulle "säcka ihop" mot mitten.

Milea 080217 Lucas 100202
  • bohusbebis

Lite mer reflexioner ang Bee+ efter några semesterdagar som enda vagn till 2 barn, 2+5 år (ja, dottern vann fighten).
    Kan inte riktigt komma underfund med vad jag tycker om den till detta ändamål, eftersom den är större än en paraplyvagn och mindre och "vekare" än sulky/"riktig" vagn. Vi hade ståbräda med som tur var, eftersom storebror är van att kunna vila sig emellanåt. När man reser fungerar ju vagnen som en packåsna och Bee:n tålde ganska mycket. Men Phil&Ted:en förstås ännu mer... Men en paraplyvagn skulle kanske fått med hälften... Å andra sidan hade kanske taxichauffören varit gladare åt en mindre vagn när vi shoppat lite...
    Är inte redo att göra oss av med vår "stora" vagn ännu, att ha Bee:n som endavagn för oss är inte aktuellt då vi går en hel del i lite grus/terräng. Men då har vi en gammal slitåsläng-sulky.
    Så åter till TS funderingar, antingen skulle jag om jag vore du behålla Buggan och skaffa en paraplyvagn. Eller behålla den kära gamla pärlan som "terrängvagn" och skaffa en Bee. Bugaboo är ändå Bugaboo. Den är så fiiiiiin! Bee+ alltså. Gamla Bee gillar jag inte alls. Eller om du föredrar McLaren... Men den har dock mer av paraplyvagnskaraktär, tror jag (har inte kollat in den dock).
    Tja, det var lite svammel i väntan på att barnen ska somna... Hoppas du hittar din favorit.
    Körde förresten en hel del på kullersten och den fjädrar toppen. Inga shaken-baby-syndrom här inte! Däremot lite hoppigt för storebror på ståbrädan...

• Ennalu

Hej igen och tack för all bra info. Nu har jag varit och tittat på både Bee + och Maclaren Techno xt. Och det blir en Maclaren.
    På väg till Barnvagnsbutikerna hade jag nästan redan beslutat mig för att det var en Bee + det skulle bli. Men... 
    Ja Bee har ju sina fördelar och det tyckte jag framför allt var att man kan ha barnet emot sig och att man kan förlänga ryggstödet.
    Men när jag provkörde den kändes det som att vår frog nästan är lättare att styra (var ju ytterst marginellt, men ändå).
    Den väger lika mycket som froggen och Bee blev större än vad jag tänkt mig ihopfälld. Det blir ändå lite som flera moment när man ska fälla ihop den eftersom man måste fälla ihop sitsen först. Tycke nästan den kändes krångligare på något sätt än både cameleon och frog.
    Plus att hon i butiken sa att man helst skulle fälla ihop den med sittdelen mot sig för att den tar större plats annars, vilket ju stämde när man fällde ihop den.
    Och jag var ju ute efter en vagn som man kan fälla enkelt, är lätt och tar lite plats.
    Men det som trots allt fick mig att bestämma mig för Maclaren var att när tjejen i butiken skulle fälla ihop Been så gick det först, men sen när hon skulle göra det igen så gick det inte. Hon fick liksom inte upp ryggstödet. Hon höll på och slet och drog och sa "att det brukar ju gå" . Efter otaliga försök, hon svettades och jag tyckte det började kännas pinsamt för oss båda, gick det tillslut. Men ändå! Jag kommer vara så arg på mig själv (för att inte tala om vad maken kommer tycka) om jag köper en vagn för 5900 för att lätt kunna fälla ihop och slänga in ibilen och så går det inte.
    Men det är helt klart en snygg vagn med många smarta finesser vagn!

Det som dock fick mig att bestämma mig för Maclaren, trots att lillan blir vänd ifrån mig var;
    Den är lätt (ca 2 kg lättare än Been), lätt att fälla ihop, bärhandtag, gick faktiskt att styra med en hand, höj och sänkbara handtag, fjädring, mycket enkel att fälla ihop och stora hjul. Bra sufflett som går att fälla ner så den täcker barnet.
    Och nu fick jag veta att i USA är den godkänd upp till 25kg, så det ska den klara. Det är bara någon standard här att paraplyvagnar bara är godkända upp till 15kg. Så det känns som lillan kan ha den ett bra tag.
    Och så priset såklart, kostar ca 3700 här, men nu såg jag att man kan beställa den från pramworld.com för ca 2200 med frakt, så det känns ju lockande.
    Så det får bli en sån som kan ligga i bilen, och de andra vagnarna får stå kvar hemma tills jag känner att någon är överflödig.

• bohusbebis

Åhå, himla bra poänger! Tur du kollade "live". Måste åxå kolla in McLaren-vagnen, för jag retar mig fortfarande på att Bee:n blir större än vår Phil&Teds ihopfälld. Kikar faktiskt motvilligt efter alternativ... Är McLaren godkänd för upp till 25 kg sa du? Det är ju just det jag skulle önska... Fast jag tycker ju så mycket om Bee:n åxå... Man kanske kan ha en till vagn... utan att behöva skiljas från nån,...

• Tullemi

Jag tror att hon var lite okunnig i affären . Bee är JÄTTELÄTT att fälla ihop. Det är ju bara ryggstödet som ska fällas framåt och man ska inte dra handtaget ända upp när man gör det. Och den går alldeles utmärkt att styra med en hand. Det är så jag kör Bee nästan jämt.

Milea 080217 Lucas 100202
  • bohusbebis

Jag tycker förresten att bee:n är lättare att fälla med sitsen framåt, har den sällan mot mig men då tycker jag den varit mer ovillig....

Svar på tråden bugaboo bee eller maclaren techno xt, quest