• LillaMandarin

Vi lär inte få bolån men kan man ha en borgenär isåfall?

Hur stor chans är det att få ett bolån på en bostadsrätt när ena partnern har fast anställning sen flera år tillbaka men väntar barn och andra för tillfället är arbetslös. Hyran ligger på 5000:- och insatsen på 1,100 000:-
    Vi har lån på huset nu (hyra 5000:- och insats 420 000 och min sambo har varit arbetslös till och från  flera ggr eftersom han bara lyckas få visstids anställningar. Vi har aldrig haft problem att betala ändå räkningarna ändå.
    Man jag förstår ju att banken inte vill låna ut till oss i den situation vi är i nu, men kan man på något set ha någon som går i borgen åt oss så att vi kan få detta lån? Vad innebär det för borgenären isåfall...är det att de får gå in och betala om vi nu inte skulle klara av detta själva?
  • Svar på tråden Vi lär inte få bolån men kan man ha en borgenär isåfall?
  • Birgitta2

Det heter borgensman. Borgenären är långivaren (banken i detta fall).

Numera använder bankerna borgensmän ytterst sällan. Och framförallt när det gäller så pass stora lån. Mindre lån kan man få hjälp av medlåntagare.  En borgensman åtar sig att betala lånet om ni inte skulle klara av att betala ert banklån. Detta innebär också att om borgensmannen faktiskt inte klarar av att betala, så åker han på indrivning och ev. kronofogde. Inkl att ni får sälja lägenheten på exekutiv auktion om det vill sig riktigt illa.

• LillaMandarin

Ja okej då var det en bogensman som jag menade. Jag förstår att det är ett stort beslut att gå in som detta men vi har våra föräldrar som kan tänka sig allihoppa att gå in som detta.
    Men även om de kan tänka sig detta så är det alltså inte säkert att banken går med på det?? Att borgensmannen i detta fall inte skulle klara av att betala i värsta värsta fall om inte vi kan lär nog inte hända i detta läge.

• Birgitta2
    LillaMandarin skrev 2010-08-11 11:22:30 följande:
    Ja okej då var det en bogensman som jag menade. Jag förstår att det är ett stort beslut att gå in som detta men vi har våra föräldrar som kan tänka sig allihoppa att gå in som detta.
    Men även om de kan tänka sig detta så är det alltså inte säkert att banken går med på det?? Att borgensmannen i detta fall inte skulle klara av att betala i värsta värsta fall om inte vi kan lär nog inte hända i detta läge.
    Det KAN gå om dina föräldrar står som medlåntagare. Både som borgensmän och som medlåntagare på ert lån, så skall de kunna visa upp sin ekonomi lika noggrant som om de tog lånet själva.

Eftersom det är banktjänstemannen som avgör i sista fall, så måste ni nog prata med banken. Här kan vi varken säga bu eller bä. Bankerna har numera som policy att INTE ta in borgensmän. Det är ganska förlegat. Jag fick för ett par år sen hjälpa min dotter att lösa hennes krediter. Jag skulle stå som borgensman. Men det gick inte. Jag står som medlåntagare. Det beror inte alls på att min ekonomi såg konstig ut, utan att bankens policy var att aldrig ta in borgensmän. Av vilken orsak vet jag inte.
Svar på tråden Vi lär inte få bolån men kan man ha en borgenär isåfall?