• Optimistisk pessimist

Förskolan skickar med bajset hem!!

Jag vet, detta är lite äckligt, men jag vill ändå höra lite vad andra tycker om detta.

Har en 3-åring som under semestern blev blöjfri dagtid. Men när dagis började så händer det olyckor varje dag. Detta är ju fullt förståeligt eftersom det är så mycket action hela tiden så att barnet glömmer att gå på toaletten, plus att jag inte förväntar mig att fröknarna ska kunna "ligga på" så som vi föräldrar och fråga om toaletten så ofta osv.

Men, det jag tycker är liiiiite märkligt är att när barnet bajsat på sig så rullar de ihop byxorna och lägger i en påse i ryggsäcken. I måndags fick vi med ett par nedbajsade byxor och glömde dessa i väskan under natten! Ja, klantigt, jag vet men det är inte så ofta man tänker "ja just det, jag måste plocka upp bajset ur väskan". Så dagen efter var det ingen trevlig odör kan jag lova.

Igår var det dags igen. Hem kommer ett par nedbajsade byxor i en påse i ryggsäcken.

Det är inte det att det är lite bajs, det är ALLT. Hela korvar alltså!

Fröknarna sa sig inte ha någonstans att göra av det eftersom barnet gått upp till en syskonavdelning där man inte har skötbort etc. Men de har blöjbarn...

Alltså, jag förstår att det inte är så kul för fröknarna att ta hand om detta heller, men alternativet är ju att slänga på barnet en blöja i så fall, så får vi försöka längre fram igen. Men att skicka hem allting till oss känns inte så trevligt heller. Kan man inte förvänta sig att de åtminstone ska hälla ut korvarna i toaletten? Så kan vi ta hand om resten! Eller..?

• Svar på tråden Förskolan skickar med bajset hem!!
  • Philippa

Det hade jag INTE accepterat, det finns väl toaletter på syskonsvadelningen som  de kan använda??

Prata med deras chef!

• parvati

De har kanske stora barngrupper och ganska fullt upp utan att behöva stå och tvätta. Det är kanske inte bara är ditt barn som bajsar på sig. Om personalen skulle tvätta nerbajsade kläder och lägga dem i blöt är också risken större att något annat barn skulle märka det och kommentera inför de andra barnen.

Så resonerar jag men det är ju upp till dig om du vill höra med föreståndaren\pedagogerna.

Gör det till en rutin att titta igenom väskan.

• Pickeli

Tycker du ska fråga personalen rakt ut om de inte kan släng korvarna i toalettstolen istället.

Det ska inte behöva stå och tvätta av kläderna men hallå, korvar?

Google it!
  • Optimistisk pessimist
    parvati skrev 2010-08-11 11:30:18 följande:
    De har kanske stora barngrupper och ganska fullt upp utan att behöva stå och tvätta. Det är kanske inte bara är ditt barn som bajsar på sig. Om personalen skulle tvätta nerbajsade kläder och lägga dem i blöt är också risken större att något annat barn skulle märka det och kommentera inför de andra barnen.

Så resonerar jag men det är ju upp till dig om du vill höra med föreståndaren\pedagogerna.

Gör det till en rutin att titta igenom väskan.
    Det är ju det jag säger. Jag förväntar mig inte att fröknarna ska stå och tvätta eller ta hand om det på annat sätt än att åtminstone vända ut korvarna..

Det är en rutin att kolla i väskan, men ibland glöms även rutiner.

Men poängen är att det är ganska äckligt att få hem bajs som legat en hel dag i en påse.. Skrikandes
  • tidigareplatt

Jobbar på förskola och brukar skölja av kläderna innan jag lägger dem i påse. Men en gång vet jag att det var så stressigt på jobbet och jag bara lade ner kläderna i påsen utan att tänka på att tvätta av dem. Kom på det när jag kom hem och fick lite ångest.
    Men är det korvar så är det ju bara att lägga dem i toan som sagt. Det brukar man ha tid med kan jag tycka.

• Lindreas

Va? Åh, ibland undrar jag hur det står till i skallen på en del. Nej, man har såklart oftast inte tid att stå och tvätta ett barns kläder, men när man upptäcker att ett barn har bajsat på sig så måste man ju ändå hjälpa barnet att byta kläder, samt tvätta av det. Samtidigt som barnet tar på sig rena byxor (vilket jag förutsätter att barnet i alla fall kan försöka göra själv) så "tömmer" man ju byxorna i toaletten, och torkar eventuellt bort det värsta.

Jag brukar blöta ner byxorna också, och lägga den i dubbla plastpåsar.

Helt allvarligt, prata med personalen! Det tar ingen extratid att ta bort det värsta bajset från brallorna!

• parvati
    Optimistisk pessimist skrev 2010-08-11 11:35:11 följande:
    Det är ju det jag säger. Jag förväntar mig inte att fröknarna ska stå och tvätta eller ta hand om det på annat sätt än att åtminstone vända ut korvarna..

Det är en rutin att kolla i väskan, men ibland glöms även rutiner.

Men poängen är att det är ganska äckligt att få hem bajs som legat en hel dag i en påse.. Skrikandes
    Om de nu ploppar ner korvarna skulle det då vara okej med nerbajsade kläder i en påse? Kan det vara en lösning att presentera för lärarna?
    Ja visst kan man glömma rutiner både du och fröknarna. men om du glömmer är det ju ditt ansvar.
  • Optimistisk pessimist
    parvati skrev 2010-08-11 11:38:46 följande:
    Om de nu ploppar ner korvarna skulle det då vara okej med nerbajsade kläder i en påse? Kan det vara en lösning att presentera för lärarna?
    Ja visst kan man glömma rutiner både du och fröknarna. men om du glömmer är det ju ditt ansvar.
    Ja, faktiskt. Det är ju äckligt det med, men att korvarna ligger kvar tycker jag är betydligt äckligare.

Enligt min man så upplevde han att de inte tyckte sig ha tid ens att slänga ut dem, men om detta fortsätter så får vi ta ett ordentligt samtal om detta för jag vill verkligen inte ha hem korvarna.
  • parvati
    Optimistisk pessimist skrev 2010-08-11 11:47:36 följande:
    Ja, faktiskt. Det är ju äckligt det med, men att korvarna ligger kvar tycker jag är betydligt äckligare.

Enligt min man så upplevde han att de inte tyckte sig ha tid ens att slänga ut dem, men om detta fortsätter så får vi ta ett ordentligt samtal om detta för jag vill verkligen inte ha hem korvarna.
    Ja det är klart att det inte är direkt mysigt med bajs med det är en sak man får ta som småbarsnförälder.
    Men då har ni ett förslag att presentera för pedagorna bort med korven, i plastpåse hem och ni tvättar bort resten av bajset.

Sedan får ni se vad de säger.
Svar på tråden Förskolan skickar med bajset hem!!