Är det djurplågeri?
Det här är en sak som jag haft bekymmer över ett tag. En kvinna jag känner har 5 katter, tre av dem är långhåriga och får stora tovor i pälsen. Och när jag säger stora tovor menar jag STORA tovor, ibland kan det se ut som att halva katten är en tova... Dessa tovor sitter väldigt nära huden på katterna, som inte gillar att man tar i tovorna (de har uppenbareligen ont av dem). Jag har från flera olika håll hört att det är väldigt dåligt att långhåriga katter har sådana här tovor, men av vilken anledning vet jag inte. Är det för att det är dåligt för katterna på något sätt eller är det bara estetiskt? Hon borstar aldrig pälsen på någon av katterna...
Ibland rakar den här kvinnan av tovorna från katterna, men som jag har förstått är det inte helt lätt (katterna kämpar emot) så om hon lyckas få bort en tova är det alltid flera kvar.
Jag är orolig för att hon inte tar hand om katterna som man ska, samtidigt vet jag inte om jag överreagerar, kanske är det inte så farligt? Katterna verkar ju må bra utöver det här med de toviga pälsarna.
Och vad ska man göra om det är djurplågeri?