• Anonym (osäker)

Är det djurplågeri?

Det här är en sak som jag haft bekymmer över ett tag. En kvinna jag känner har 5 katter, tre av dem är långhåriga och får stora tovor i pälsen. Och när jag säger stora tovor menar jag STORA tovor, ibland kan det se ut som att halva katten är en tova... Dessa tovor sitter väldigt nära huden på katterna, som inte gillar att man tar i tovorna (de har uppenbareligen ont av dem). Jag har från flera olika håll hört att det är väldigt dåligt att långhåriga katter har sådana här tovor, men av vilken anledning vet jag inte. Är det för att det är dåligt för katterna på något sätt eller är det bara estetiskt? Hon borstar aldrig pälsen på någon av katterna...

Ibland rakar den här kvinnan av tovorna från katterna, men som jag har förstått är det inte helt lätt (katterna kämpar emot) så om hon lyckas få bort en tova är det alltid flera kvar.

Jag är orolig för att hon inte tar hand om katterna som man ska, samtidigt vet jag inte om jag överreagerar, kanske är det inte så farligt? Katterna verkar ju må bra utöver det här med de toviga pälsarna.

Och vad ska man göra om det är djurplågeri?

• Svar på tråden Är det djurplågeri?
  • Fru Hurtig

Om katterna verkar må bra i övrigt tror jag inte att det är så farligt, som du skriver så rakar hon ju bort tovorna ibalnd. Jag har också haft långhåriga katter som fått tovor, ibland gick det inte att få bort dem på en gång utan vi fick ta dem lite i sänder då de inte uppskattar att man rakar dem.
    Jag tror du kan avvakta lite, men om du känner dig orolig kan du ju hålla ett öga på dem, om de verkar magra eller onormalt slöa eller så. 
    Om du ändå misstänker djurplågeri så kan du ju ringa djurens vänner eller nåt.  Jag har själv aldrig varit i den sitsen där jag behövt anmäla nån, men om du ringer dit kan de hjälpa dig med hur du ska gå vidare.

• Rottis77

Så länge hon tar bort tovorna innan det blir så stora hårda tovor att det blir sår på hunden är det ju okej, är ju en hel del katter som inte kan sköta sin egen päls och hatar att bli borstade. Du kan ju rekommendera henne att lämna in katterna till en veterinär 1-2 ggr/år och få dom ordentligt nerklippta vilket inte är ovanligt att folk gör.

Men har det blivit så illa att det börjar bli sår på huden då är det ett annat läge, då kanske du ska fundera på en anmälan. 

• CTMT

Om kvinnan för övrigt tar väl hand om alla sina katter så är det inte djurplågeri, MEN... tovor kan väga bly och sitter de nära huden kan det bli infektioner som blir värre och värre... och att kvinnan bara lyckas raka bort lite åt gången och/eller att det bildas fler och fler är ju inte bra,

Jag tror det handlar om okunskap hos kvinnan då hon inte verkar veta hur illa det kan bli, men hon försöker. Det bästa vore att ta katterna till en veterinär som kan plocka bort alla tovor och även ge kvinnan kunskap i hur man bäst underhåller långhåriga katter.
    Skulle någon kunna tipsa henne om veterinär så hon kan få hjälp tro? 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Är det djurplågeri?