• längtar08

Hundrädd 1,5åring! HJÅLP!

Ja som överskriften lyder så har min dotter som är 1,5år visat på hundrädsla. Vilket INTE är bra.
    Jag är uppväxt med hundar och min familj har många hundar och vi är alla i familjen hund vana och i olika grader uppväxta med djur i alla former och framför allt då hundar i olika storlerkar och raser.
    nu ska vi var hundvakter i två veckor och min dotter är fullkomligt panikslagen och vågar inte leka inte göra något om hon inte sitter i våra knä och så långt bort som möjligt från hunden.
    VI har ALDRIG gjort något som skulle indikera på att vi är rädda för hundar, så den som säger att vi har "visat" henne att det är ok att var hundrädd, behöver inte göra sig besväret att svara eller tipsa på detta inlägg. Tack.
    Jag behöver förslag och tips på hur jag ska få henne att acceptera hunden och personer med liknande erfarenheter får mer än gärna ge oss råd om hur vi ska göra.  
    Vad vi har försökt att göra är att inte göra så stor grej av det utan att bara säga...åååå vilken fin hund....ska vi klappa hunden.....ååå mysa hunden....ska vi gå ut och gå med hunden....ska vi leka med hunden osv osv.... 
    HJÄLP! 

• Svar på tråden Hundrädd 1,5åring! HJÅLP!
  • Tant Herta

Det går över, ta det bara lugnt, ignorera alla hundar och gör ingen grej av det!

Rätt var det är så vill hon ha en egen hund!

• Joico

Jag hade nog gjort tvärtemot er metod faktisk.. inte tjatat och pushat utan låtit henne vara och själv inse att hunden inte är farlig. Självklart är hunden van vid barn?

• Lathundarna
    längtar08 skrev 2010-08-11 13:13:14 följande:
    Vad vi har försökt att göra är att inte göra så stor grej av det utan att bara säga...åååå vilken fin hund....ska vi klappa hunden.....ååå mysa hunden....ska vi gå ut och gå med hunden....ska vi leka med hunden osv osv.... 
    HJÄLP! 
    Nu har jag inga egna ungar eller nån magisterexamen i psykologi, men kan inte just det vara "pressande" (i brist på bättre ord) för ett barn som är rädd? Måste ni bjuda in barnet att delta i umgänget med hunden hela tiden? Kan ni inte bara låta barnet få titta på hur ni kanske går med hunden, leker med den, myser med den, etc på ett - för barnet - tryggt avstånd? Då ser ju barnet att det inte är nåt att vara rädd för, utan att behöva delta själv - om han/hon inte vill.
  • Niicol3e

min son älskar sin mormor och morfars hundra.

men är livrädd för andras hundar, skriker rakt ut så fort han ser någon annans hund gå för nära typ.
    och det är väl bara bra.

men att "tvinga" fram henne till en hund kan göra ett barn rädd. bättre att den får se hur ni gör med hunden/hundarna!
    låt det tar den tiden de behöver, ungen är bara 1,5 nu !

lycka till !

• magyarisch

Har ni någon bekant med en snäll hund som inte bryr sig så mycket om barn?
    Be då din vän med hunden att komma hem till dig, men ha hunden kopplad alt. okopplad om hunden är den som stannar där ägaren sätter den. Ta helst hem vännen 2-3 gånger/vecka.

Tvinga vare sig barn eller hund att hälsa på varandra utan låt barnet få ta intiativet till att söka kontakt med hunden, efter några gånger kommer barnet antagligen inse att hunden inte är farlig.

Rädsla kommer man inte över med hjälp av tvång, det gäller att kunna utsätta barnet för det denne är rädd för, men man behöver inte dumpa barnet 3 cm från hunden! Låt barnet sitta i ditt knä de första gångerna och i slutet så försöker ni alla sitta på golvet och hunden ligger ca 2 meter ifrån!

Svar på tråden Hundrädd 1,5åring! HJÅLP!