• Yllet

Tycker ni att det är ok att bära päls?

Jag citerar Arne Weise:

"Jag har alltid försökt värna om de som lider och har det svårt, både människor och djur. Att få reda på hur dessa minkar lider gör mig vansinnig. Nu när jag vet hur illa ställt det är med minkarna önskar jag att uppfödningen upphör. Bort med detta!"            

Arne Weise, TV-profil

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:23
    För er som vill veta mer kan jag tipsa om länken:

sveketmotminkarna.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 14:31
    Senaste nytt:
    Djurrättsalliansen skickar faktura till Jordbruksverket, för de inspektioner de gjort under 1,5 år.

sveketmotminkarna.se/kampanjen/nyheter/faktura-till-jordbruksverket-vi-gör-ert-jobb

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-14 01:18
    Omvärldenengagerar sig mot ett svenskt förbud.

sveketmotminkarna.se/protester-vid-svenska-ambassader

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 02:19
    KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS:
    sveketmotminkarna.se har starka bilder på plågade, skadade och dödade djur.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att det är ok att bära päls?
  • Victoris

Nej absolut inte. Det finns så mycket annat man kan ha på sig.

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • snillis

Nej, tvi vale

MEn jag skall inte slå mig själv för bröstet och tycka att jag är moraliskt överlägsen för själv bär jag dunjacka vilket ju innebär ungefär samma lidande för de djuren

• alezay

Hellre det om man har nedärvt än att köpa fuskpäls som är värre för miljön.

• Trollet Ludenben

japp, det är okej att bära päls.... om man är ett djur och det är ens egen päls!! Annars, verkligen inte okej. Det är sjukt om man med gott samvete bidrar till minkar och andra djurs lidande genom att bära deras pälsar. Jag blir förbannd på folk som tänker på status, "vara för fina och lyxiga" för att bära fuskpäls. Att veta att någon annan varelse lider och samtidigt veta att man själv bidrar till lidandet det är inte friskt.

Älskade ungar
  • Yllet

Citatet "päls bärs av vackra djur och människor utan samvete" har blivit aktuellt igen.

• Menhir

Jag skulle inte köpa en päls men ser inget fel i att bära mormors gamla päls, det gör varken till eller ifrån för de nu levande minkarna.

Nu lämnade inte min mormor någon päls efter sig så jag behöver inte fundera på saken (och inte tycker jag det är snyggt med päls heller).

Att föda upp djur för pälsens skull ser jag inte i sig som ett större problem än att föda upp djur för att äta upp dem men det ska ske med bättre förhållanden för djuren än vad som verkar vara fallet idag.

• Yllet
    alezay skrev 2010-08-11 14:13:21 följande:
    Hellre det om man har nedärvt än att köpa fuskpäls som är värre för miljön.
    Det är faktiskt en gammal myt som tyvärr lever kvar, de fuskpälsar som finns nu är mycket bättre.
    I dagsläget är en äkta päls 15x så miljöfarlig som en fuskpäls. 
  • Trollet Ludenben
    Menhir skrev 2010-08-11 14:20:45 följande:
    Jag skulle inte köpa en päls men ser inget fel i att bära mormors gamla päls, det gör varken till eller ifrån för de nu levande minkarna.

Nu lämnade inte min mormor någon päls efter sig så jag behöver inte fundera på saken (och inte tycker jag det är snyggt med päls heller).

Att föda upp djur för pälsens skull ser jag inte i sig som ett större problem än att föda upp djur för att äta upp dem men det ska ske med bättre förhållanden för djuren än vad som verkar vara fallet idag.
    fast det är principen där, även om det inte gör till eller från. Bär man pälsen så visar man ändå att det är okej att bära päls. Minken har lidit en gång i tiden och det är tragiskt om det gör ditt samvete renare att det inte är du som köpt den.
    Älskade ungar
  • alezay
    Yllet skrev 2010-08-11 14:29:14 följande:
    Det är faktiskt en gammal myt som tyvärr lever kvar, de fuskpälsar som finns nu är mycket bättre.
    I dagsläget är en äkta päls 15x så miljöfarlig som en fuskpäls. 
    Men jag har ingen fuskpäls..har däremot nedärvda pälsar. Men jag håller med om att man bör inte föda upp och döda fler djur för en päls. Skulle aldrig gå och köpa en ny.
  • Yllet
    Trollet Ludenben skrev 2010-08-11 14:41:15 följande:
    fast det är principen där, även om det inte gör till eller från. Bär man pälsen så visar man ändå att det är okej att bära päls. Minken har lidit en gång i tiden och det är tragiskt om det gör ditt samvete renare att det inte är du som köpt den.
    Lidandet var inte mindre då, det är ett som är säkert.
Svar på tråden Tycker ni att det är ok att bära päls?