• Bedhead

Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?

Vad tycker ni?
    Och följdfråga:
    Tror ni att ett sådant studiebesök skulle minska köttätandet, vilket vore bra för miljön?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:21
    För ska det såklart stå, inte frö.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?
  • redneck girl

ja varför inte.studie besök kan ju vara kul.nej,det minskar nog inte köttätandet tror jag.men jag tycker det är bedrövligt när barn inte vet vart kött kommer i från...typ djur och så.själv har vi grisar hemma och slaktar på plats.så våra barn är vana.

• Faile

Jag var själv på studiebesök som tonåringoch är fortfarande köttätare, så inte säkert det hjälper.

Men jag tycker absolut det är en bra idé. Kan man stoppa det i munnen bör man veta vad det är också.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • fruis

Nope. Inte minst med tanke på hygienen. Förstå hur det skulle se ut om landets alla skolelever och deras bakterier skulle dit. Plexiglas och showroom på slakterierna, nej tack.

• Banshee Queen

Nej, jag ser ingen anledning till det, hur många vegetarianer i storstäderna har gjort besök hos bönder?

• Majsan70

Javisst borde ALLA veta vart ALL mat kommer ifrån.  Jätteintressant. Men då får man tänka igenom hur det skulle gå till.  Fast jag tror inte det skulle påverka köttätandet. Kött är gott helt enkelt.

• lykantrophona

Obligatoriskt vet jag inte, men jag tycker det är bra ifall barn vet vart maten kommer ifrån. Sen tror jag inte att det skulle minska köttätandet. Förr i tiden slaktade man ofta hemma på gården, men inte fanns det en massa vegeterianer för det. Själv har jag aldrig sett en slakt, men varit tidigt medveten om att morfar jagar älg och mormors gulliga lamm kan bli mat.

Det sorgliga var när två tjejer, varav en ville bli vegetarian (mest för att djur är söta) först i åttan förstod att kött är mestadels muskler. Kött är inget självständigt organ i kroppen, utan som det stod i hemkunskapsboken "kött och senor från djur". Dessa 14-åringar var grymt överraskade.

• Neko

Det är väl bra med studiebesök men ifall man vill minska djurens lidande så vore det bättre att lägga pengarna på forskning att framställa kött i laboratorier istället för i djur ^^

• lennartsdotter

Nej, men barn ska självklart undervisas i ämnet. De ska veta hur den mat vi äter framställs. Hur det påverkar djur, miljö... oss. Vilka alternativ som finns.

• Lillsnufflan

Nej. Men inte för att "ignorace is bliss" utan för att det finns så mycket som elever bör få kännedom om att jag är mycket tveksam till att vi ska lagstifta om specifika studiebesök som obligatoriska. Eleverna ska såklart känna till var deras mat kommer ifrån, men hur respetive skola vill sköta det tycker jag är upp till dem. Det är inte säkert att just ett studiebesök är bästa sättet.

Svar på tråden Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?