• pingstlilja

Språk/tal på 2-åring

Ni som har barn födda runt v 26-27 hur går/gick det med språket.
    Min lille kille född i v 27+0, fyller två år i september. Men han pratar inte. Han säger bara mamma, inget annat.
    Han förstår allt men mamma och en massa annan "bebisprat" är det enda han kan.
    Börjar känna mig orolig nu.
    Hur var det för er barn?

Han är frisk i övrigt och har varit det hela tiden.

• Svar på tråden Språk/tal på 2-åring
  • Tow2Mater

Ja, min blir två i Sept också, och han pratar inte heller. Inte orolig, han förstår så mycket. Han pekar på frysen och säger "gaga" då han vill ha glass :)
    Han brukade säga "mamma" men nu är det bara "mam" igen. Det enda riktiga han säger nuförtiden är "stop it!" (vi är tvåspråkig familj). Tror att när det väl kommer ord, kommer allt på en gång.

• pingstlilja
    pingstlilja skrev 2010-08-11 16:01:31 följande:
    Ni som har barn födda runt v 26-27 hur går/gick det med språket.
    Min lille kille född i v 27+0, fyller två år i september. Men han pratar inte. Han säger bara mamma, inget annat.
    Han förstår allt men mamma och en massa annan "bebisprat" är det enda han kan.
    Börjar känna mig orolig nu.
    Hur var det för er barn?

Han är frisk i övrigt och har varit det hela tiden.
    Jag hoppas verkligen det. Oron vill bara inte släppa. Men du har säkert rätt. Tack
  • Flickan och kråkan

Min äldsta är inte för tidig, föddes i v.37+ = fullgången. Han sa mamma, pappa, där, titta och nej när han var två. Först då lossnade det. Vid 1½ sa han bara mamma och pappa (babba) och de höll sig där ett par månader till. Har förstått väldigt bra hela tiden, vilket är viktigast. han är 2½ år nu och babblar på mest hela dagarna. Han är inte tidig, men pratar numera i meningar och pratar om vinröda bilar, månskäror och annat. BVC-sköterskan reagerade inte på 2½-årskollen förutom att han har otydligt uttal. Följer upp det när han blir 3.

• ingensignatur

min kille föddes i v 33 o vid 2 års ålder kunde han inte prata alls, nu är har snart 4 o slutar aldrig, så var inte orolig, de kommer! :)

• Mammatillmini2008

Vår kille föddes v 24+4 och blir 2 år om 1 vecka och han pratar en massa, det kommer nya ord varje dag och han kan nog uppemot 200 ord just nu... Han har även börjat med 2-ords-meningar så som Hej mamma, Hejdå mamma, titta där osv. Och så kan han räkna till 3

Han började på dagis i Maj och det är efter det som talet har kommit, han blev nog inspererad av dom andra barnen och läkarna på både NEO och BVC tror att han fokoserade på det fysiska först!

• skuggspel

Min kille är inte född förtidigt men han började prata när han fyllde två. Före det var han helt obegriplig och efter började man ana ord.

• pingstlilja

Tack alla, ni lättar min oro.
    Han ska börja på dagis i september så då kanske det lossnar. Känns såååå jobbigt att lämna ett barn som inte kan prata o säga vad dom vill. 

• Mammatillmini2008
    pingstlilja skrev 2010-08-11 18:22:09 följande:
    Tack alla, ni lättar min oro.
    Han ska börja på dagis i september så då kanske det lossnar. Känns såååå jobbigt att lämna ett barn som inte kan prata o säga vad dom vill. 
    Då tror jag det kommer i och med dagisstarten, dom tar efter varandra så mycket... Dom lärde Edvin prata och han lärde doma tt äta med bestik
  • wao

Våra trillingkillar förstod otroligt mycket när de började på dagis vid 1 år och 9 mån ålder, men pratade inte alls förrän nu i somras när de var ca 2,5 år. Trots ett års dagis. Under sommaren har allt kommit på en gång, de härmar allt, sätter ihop långa meningar och pratar oavbrutet känns det som. Jag tror som de flesta här i tråden att det är helt lugnt så länge de förstår bra. Våra killar började prata riktigt mycket när de fick en film som de gillade att se mest hela tiden (Tomas Tåget...). Plötsligt ville de berätta om filmen osv.

Kanske börjar de prata när de känner behov av det, jag vet inte.

• vampyria2

Nu har jag inga barn som är så förtidigt födda men vill bara flinka in att min ena dotter sa inte ett ord innan hon var 2½, i dag är hon 16 och man får aldrig tyst på henne....du ska se att talet kommer Drömmer

• pingstlilja
    vampyria2 skrev 2010-08-12 01:09:59 följande:
    Nu har jag inga barn som är så förtidigt födda men vill bara flinka in att min ena dotter sa inte ett ord innan hon var 2½, i dag är hon 16 och man får aldrig tyst på henne....du ska se att talet kommer Drömmer
    Ja jag har en tjej som är 7 ch jag får inte tyst på henne heller

Men det jag är så orolig över är att alla som säger att: nej min började inte heller prata så iallafall mamma och pappa, bil lampa men minkille säger endast mamma.

Men, visst när man räknar så är han ju inte 2 år eterson han föddes 3 månader förtidigt.
Svar på tråden Språk/tal på 2-åring