• IngentingAlls

Någon mer som spyr av ångest?

Jag har haft ett väldigt kämpigt år och under detta året har min ångest varit väldigt hög under en väldigt lång period. Jag var med om en ganska traumatisk upplevelse för ett par månader sedan och började då spy varje dag. Jag har haft problem med ångest i alla år men när det hände så sa det bara PANG och jag började få panikångest och illamående konstant Det kom aldrig i samband med mat eller liknande utan det kom när jag hetsade upp mig i princip.

Det där försvann när jag var hos läkaren och han konstaterade att det inte var något fel på mig. Men jag har varit nära att spy väldigt många gånger när jag haft panikångestattacker och illamåendet jagar mig dagligen. Det känns som att det växer i munnen på mig och ibland så känns det som att jag har en jätte stor klump i halsen som jag till slut blir så äcklad av att jag får kväljningar.

Härromdagen var det dags igen för att spy. Hade en väldigt fullspäckad helg framför mig och mitt psyke sa helt nej till mig. Vi skulle äta ute med ett par vänner den kommande dagen och när det blev kväll kom klumpen i halsen. harklade mig och höll på och till slut så fick jag kväljningar. Det gick så långt att jag spydde. Sen kändes det som att ångesten lämnade mig och jag trodde att allt var lugnt. jag övervägde att ringa och avboka. Men sen råkade min sambo klicka fram en bild på en av mina vänner och då var jag tvungen att rusa in på toan för att spy igen.

Nu har jag inte spytt något mer. Men är ständigt rädd för det och illamåendet plågar mig verkligen. Är det fler som har spytt av ångest, stress eller nervositet?  Någon som vet hur man kan få bort det hemska illamåendet? Vill gärna höra om era erfarenheter. man känner sig ganska ensam i det här....

• Svar på tråden Någon mer som spyr av ångest?
  • HudcellenHellen

Vet egentligen inte om jag har något bra att komma med, då jag inte har vart med om detta själv. Har dock haft panikångest i perioder och min pappa har alltid kräkts i samband med oro. Min dotter har också påvisat samma. Om du vänder dig till närmaste vårdcentral så kan de hjälpa dig med eventuell kontakt med kurator och eventuell medicinering mot ångesten. Lycka till   !{#emotions_dlg.flower}

• Sandra09

Hej. Jag har spytt några gånger för min ångest. Det var när jag skulle åter gå till jobbet efter en kort tids sjukskrivning pga av min panikångest. Första dagen kom jag inte längre än 10 meter utanför huset, och andra gången kräktes jag vid bilen, detta var då dagen efter.

Första dagen gick jag tillbaka in och grät lite, sen ringde jag min chef och sa att jag kommer sen. Vilket gick bra , jag gick nämligen skift och min arbetskamrat var sjuk, alltså kunde jag ta hans skift och börja 3 istället. vilket jag klarade av, jag hade dock inte fått i mig något på hela dagen. Satt vid jobbet och åt en mandarin skiva i taget..  Det var inte kul. Men det gick.. Sen den andra dagen kräkes jag som sagt vid bilen, det var vinter och jag skulle ta ur motorvärmar sladden och satt där och kräckes.. sen ställde jag mig upp och for till jobbet. Det var inte nice, men jag tvingade mig själv...

Jag har social fobi också, och min panik är pga av min rädsla för att svimma. Vilket blir så mycket jobbigare att ta itu med när man kräks.

Jag mådde illa länge. Alltså vid varje måltid. Jag pallade inte ens att äta framför folk ett tag, för jag mådde så grymt illa när jag ska äta inför folk. Har aldrig haft det problemet förr, men det kom av min rädsla för att spy, då jag spyr när jag får ångest. det är en ond cirkel.. men tillslut efter min kbt terapi började jag må mindre illa.
    dag för dag blev det bättre. Och nu mår jag bara illa om det är något nytt jag ska ta itu med, som att börja ett nytt jobb tex. Då är min mage inte min vän. Och jag vill inte äta något för då skulle jag bara spy upp allt.

• Anonym (My)

Nej, men jag har varit nära. Kan bli rejält illamående när ångesten är hög.
    Jag har inte panikångest, utan GAD

• IngentingAlls

Det känns skönt att höra att det finns fler som faktiskt varit med om liknande upplevelser. Jag trodde helt klart att det var något fel på mig när jag började spy sådär. Den där rädslan sitter fortfarande kvar att det kanske är något och att jag kanske är sjuk på riktigt. Men egentligen vet jag att det är nonsens.

Jag är själv otroligt rädd för att spy. Jag är verkligen så rädd att ibland kan liksom rädslan för att spy bli såpass stor att jag faktiskt spyr. Nu har iof spyandet lugnat ner sig och det har bara hänt en gång på 2 månader men ändå.

• Anonym

Jag fick sjukt mycket ångest idag och det är första gången jag var med om att vara nära att spy. Alltså kroppen fick kräkimpulser, jag liksom dråsade ner först på golvet och sedan drog kroppen liksom ihop sig i krampliknande kräksrörelser, som jag var helt oförberedd på. Fast jag är så kräknojig att jag typ inte ens spyr om jag har vinterkräks, för att jag håller tillbaka. Blä

• IngentingAlls
    Anonym skrev 2010-08-11 22:02:11 följande:
    Jag fick sjukt mycket ångest idag och det är första gången jag var med om att vara nära att spy. Alltså kroppen fick kräkimpulser, jag liksom dråsade ner först på golvet och sedan drog kroppen liksom ihop sig i krampliknande kräksrörelser, som jag var helt oförberedd på. Fast jag är så kräknojig att jag typ inte ens spyr om jag har vinterkräks, för att jag håller tillbaka. Blä
    Usch så obehagligt! Känner igen det där med att helt enkelt inte spy. Förr spydde jag aldrig. men för några månader sedan så bara kom det och jag kunde liksom inte göra något. Det sitter inte ens i magen illamåendet utan i munnen. Väldigt skumt. Jag tror att jag spydde så många gånger under den tiden då jag hade det som värst att nu så vet kroppen att den kan så det är mycket lättare. Innan skulle jag aldrig kunnat spy. Det som är underligt också är att det inte är värst att spy egentligen utan oron innan man ska göra det. För man är så kräknojig och rädd för att just spy.
  • Anonym

Vad hemskt för dig att lära dig spy just pga ångest.   Jag tyckte det var tillräckligt obehagligt när kroppen själv gjorde den där spyrörelsen och bara tog över, att man själv inte har någon kontroll alls. Hemskt! Måste vara så otroligt jobbigt att vara med om det så ofta som du gjorde nrä det var värst. Lider med dig!

• IngentingAlls
    Anonym skrev 2010-08-12 10:17:34 följande:
    Vad hemskt för dig att lära dig spy just pga ångest.   Jag tyckte det var tillräckligt obehagligt när kroppen själv gjorde den där spyrörelsen och bara tog över, att man själv inte har någon kontroll alls. Hemskt! Måste vara så otroligt jobbigt att vara med om det så ofta som du gjorde nrä det var värst. Lider med dig!
    Ja det liksom kommer av sig själv. Det är ju kräkreflexerna för jag framkallar ju inte det själv. Men det bara kommer utan att jag kan kontrollera eller hålla inne det. Jag får liksom kväljningar som en symptom och står man och hulkar ett par gånger kommer ju spyan av sig självt liksom :( Väldigt konstigt fenomen. Men nu har det gått flera dagar sedan jag spydde. det var i fredags. och jag har inte känt en enda gång att det varit påväg. Men illamåendet sitter kvar, som en klump i halsen :( usch. det är underligt vad ångesten kan göra med en.
  • Singah
    Jag upplever exakt samma problem som trådskaparen. Jag kommer ihåg första gången jag fick "känna på detta problemet", jag skulle träffa en söt tjej som jag var jätte kär i en längre tid.. Jag skulle träffa henne under helgen och det var bestämt på måndagen. Så jag gick alltså hela veckan men detta för oss alla enorma problem.. Det sänker ens livsglädje, energi och vilja totalt. Det är idag mer än tio år sedan jag fick uppleva detta problemet.. Jag började känna denna oro och änglsan vid alltfler tillfällen och som tonåring ser man lätt lösningen i olika typer av droger. Historien började med alkohol och slutade i tunga droger (dock inte H). Jag krigade vidare och åren gick och till slut bestämde jag mig att sluta med droger. Känslan jag upplevde ensam, nyinflyttad i min första egna lägenhet när drogerna skulle utvädras från min kropp var helt sinnessjuk. Jag svettades,grät och skrek på hjälp i vad jag upplevde som de längsta nätterna i mitt liv.. Detta är nu flera år sedan och räddningen för mig blev en tjej som jag träffade kort efter mitt avslut med drogerna. Henne var jag tillsammans med fram tills ett halvår sen. Jag trodde mitt problem var dött och sänkt i jorden men, det har sakta börjat komma tillbaka igen! Jag får så klart panik utav bara tanken att jag ska gå igenom detta igen. Nu tänker jag inte på drogerna för de kommer jag Aldrig ge mig på igen utan de psykologiska problem med kräkningarna etc. Jag spydde igen för ungefär en timme sen, ni som lider av samma problem som jag förstår känslorna som rusar genom kroppen både psykiskt och fysiskt. Det tog slut med min tjej för ungefär ett halvår sen och hon har precis träffat en ny. Det har jag också och hon ska komma över ikväll. Därav de starka känslor jag upplever nu.

Detta gör mig väldigt arg och samtidigt besviken att det har börjat komma tillbaka! Jag har gett mig fan på att jag ska bli av med detta nu en gång för alla.. Jag tycker nu att vi ska hjälpas åt och hjälpa varandra så vi löser detta gigantiska problem så vi kan börja leva normala liv med resor,flickvänner etc.

Det enda jag har försökt göra åt problemet är följade,,

- Tagit droger i flera år när jag var 17-21 (detta var självklart det sämsta möjliga att ta till)
    - Pratat med en läkare när jag var runt 20år (detta resulterade i att jag fick en medicin som ska stoppa kräkningsreflexen, den var helt värdelös eftersom det inte är ett fysiskt problem utan ett psykiskt)
    - Träffade en kurator för runt fyra månader sen, (det kändes väldigt bra! Jag fick lufta mina tankar till en som är väl påläst inom ämnet)
    - Ska träffa en kurator igen nu på torsdag och det känns väldigt bra att jag har tagit tag i problemet på allvar, för nu ska skiten bort! Jag vägrar att leva med detta!!

Vissa partier i texten är säkert lite luddiga men ni Måste ställa frågor ifall ni har några.

För nu löser vi detta tillsammans så vi slipper skiten!
  • julioenrique

Jag har detta just nu och det är panikångest och jag blir så rädd och känner mig nervös och ensam men som tur kan jag vara med min familj men känner mig nervös för att kräkas och det känns i munnen och få kräkreflexer eller kväljningar och det är fruktansvärt och gör en deprimerad men som personen skrev senaste här vill jag slå den här skiten och jag fick förut medicin mot deprision och det hjälpte mycket men jag ska gå på psykiatri och berätta om det här så att man kommer till botten av detta. Jag får för mig alla möjliga nonsens och gör mig själv rädd och nervös men jag pratar med min tjej då och då och det kan ibland försvinna helt och hållet så jag att det går men det är kämpigt bara :)

• IngentingAlls
    julioenrique skrev 2013-12-29 19:13:06 följande:
    Jag har detta just nu och det är panikångest och jag blir så rädd och känner mig nervös och ensam men som tur kan jag vara med min familj men känner mig nervös för att kräkas och det känns i munnen och få kräkreflexer eller kväljningar och det är fruktansvärt och gör en deprimerad men som personen skrev senaste här vill jag slå den här skiten och jag fick förut medicin mot deprision och det hjälpte mycket men jag ska gå på psykiatri och berätta om det här så att man kommer till botten av detta. Jag får för mig alla möjliga nonsens och gör mig själv rädd och nervös men jag pratar med min tjej då och då och det kan ibland försvinna helt och hållet så jag att det går men det är kämpigt bara :)
    Jag kan ge dig mycket hopp. Jag har inte kvar mina problem med det här. Eller jo lite ibland när det blir alldeles för mycket stress. Men så är det för alla människor. Vissa får ont i magen, vissa mår illa. Vissa har både och, osv.

Men jag har kämpat extremt hårt för att bli av med det här. Och jag känner sällan så längre. Jag är inte frisk från mina psykiska problem. Men jag har fått bra mediciner som FUNKAR och dessutom rätt diagnos/rätt vård.

Håll ut! Om du vill prata kan du skriva Pm.
    Kram!
  • janni90
    IngentingAlls skrev 2014-01-09 10:54:27 följande:
    Jag kan ge dig mycket hopp. Jag har inte kvar mina problem med det här. Eller jo lite ibland när det blir alldeles för mycket stress. Men så är det för alla människor. Vissa får ont i magen, vissa mår illa. Vissa har både och, osv.

Men jag har kämpat extremt hårt för att bli av med det här. Och jag känner sällan så längre. Jag är inte frisk från mina psykiska problem. Men jag har fått bra mediciner som FUNKAR och dessutom rätt diagnos/rätt vård.

Håll ut! Om du vill prata kan du skriva Pm.
    Kram!
    vad för mediciner har du fått som funkar? har haft problem med ångest sen jag var 9 år och det är riktigt jävligt just nu
  • IngentingAlls

Jag började med att äta lamotrigin, ett stämningsstabiliserande preparat som var extremt betydande. Ingen "mirakelmedicin", precis som ingen annan medicin är. Men för mig blev mitt liv helt annorlunda i och med att jag började med den. Nästan så att jag inte minns hur illa det var innan jag började med den.

Sen har jag jobbat mycket med acceptans när det gäller min ångest. Man skulle kunna säga att det varit lite kbt-inriktat men jag har gjort det på egen hand. Då jag hamnade fel i vården, fick fel diagnos osv. Men jag blev trött på hur jag mådde och tog det i mina egna händer.
    Jag utmanade mig själv i allt jag hade ångest över och det gjorde att det försvann dock efter en lång tids träning. Mycket panik och gråt. Men värt det!

Dock har jag tappat bort mig ett par gånger sen dess. Har haft en dålig period nu då ångesten återkommer men jobbar på att bli av med den igen. Och det är på bättringsvägen. Jag vet att det funkar för att jag har gjort det förut.

Något annat som har påverkat mitt liv jättemycket är att jag har börjat med en medicin som heter Valdoxan. Jag har ända sedan barnsben haft problem med sömnen. Aldrig kunnat ha en dygnsrytm. Vaknat i panik varje natt och legat sömnlös så många gånger att det känns som att man inte kan räkna med siffror. Valdoxan har gjort att jag sover som en gudinna. 8-9 timmar istället för 2, Eller ibland när man var helt utmattad 14 timmar. Ingen balans. Nu sover jag som en normal människa för första gången i mitt liv! Sömn är så viktigt har jag insett nu.

Men som jag skrev innan så är mina psykiska problem fortfarande där och det är nog en lång väg kvar. Men jag är en bra bit påvägen. Det är lätt att falla tillbaka men det går alltid att kämpa sig upp igen.

• janni90
    IngentingAlls skrev 2014-01-10 00:37:59 följande:
    Jag började med att äta lamotrigin, ett stämningsstabiliserande preparat som var extremt betydande. Ingen "mirakelmedicin", precis som ingen annan medicin är. Men för mig blev mitt liv helt annorlunda i och med att jag började med den. Nästan så att jag inte minns hur illa det var innan jag började med den. Sen har jag jobbat mycket med acceptans när det gäller min ångest. Man skulle kunna säga att det varit lite kbt-inriktat men jag har gjort det på egen hand. Då jag hamnade fel i vården, fick fel diagnos osv. Men jag blev trött på hur jag mådde och tog det i mina egna händer. Jag utmanade mig själv i allt jag hade ångest över och det gjorde att det försvann dock efter en lång tids träning. Mycket panik och gråt. Men värt det! Dock har jag tappat bort mig ett par gånger sen dess. Har haft en dålig period nu då ångesten återkommer men jobbar på att bli av med den igen. Och det är på bättringsvägen. Jag vet att det funkar för att jag har gjort det förut. Något annat som har påverkat mitt liv jättemycket är att jag har börjat med en medicin som heter Valdoxan. Jag har ända sedan barnsben haft problem med sömnen. Aldrig kunnat ha en dygnsrytm. Vaknat i panik varje natt och legat sömnlös så många gånger att det känns som att man inte kan räkna med siffror. Valdoxan har gjort att jag sover som en gudinna. 8-9 timmar istället för 2, Eller ibland när man var helt utmattad 14 timmar. Ingen balans. Nu sover jag som en normal människa för första gången i mitt liv! Sömn är så viktigt har jag insett nu. Men som jag skrev innan så är mina psykiska problem fortfarande där och det är nog en lång väg kvar. Men jag är en bra bit påvägen. Det är lätt att falla tillbaka men det går alltid att kämpa sig upp igen.

Usch stackare men bra kämpat. Jag hoppas jag finner hjälp väldigt snart
  • Väntar på svaar

Jag känner igen mig i allt som trådskaparen skriver. Jag är inte många år och har redan nu blivit less. Jag är en person som ständigt bär på mycket ångest. Jag stressar över skolan, saker som måste planeras, att allting inte är på sin plats, med mera. Men något som jag inte kan hantera är att sova med folk. Jag får näst in till panik av tanken att jag ska sova bredvid någon, speciellt min pojkvän då vi ofta sover nära. Jag har aldrig upplevs klaustrofobi men beskriver det alltid som så. Jag har varit hos kuratorn på skolan, X antal gånger men aldrig valt att prata om just detta problem då jag inte vet hur jag ska förklara mig, har endast nämnt det.
    "Hej jag har ett stort problem, jag vågar typ inte sova över med min pojkvän så jag spyr alltid innan, under, eller när han inte ser, när vi sover över." 
    Jag vet inte, detta har pågått i ett och ett halvt år och vi har sovit över många gånger men det resulterar alltid i att jag kräks. Det är i mina tankar. Så fort tanken slår mig att vi ska sova, att vi ska ligga bredvid varandra, att han ska hålla om mig, att jag inte kan ta mig någon stans, då går kräksreflexerna inte att hålla tillbaka. Han vet alltid och är jätteförstående, samtidigt säger han inte så mycket men det är väll inte så konstigt, vad ska han säga? Men det känns jättejobbigt då jag först och främst behöver all mat jag får i mig. Min vikt är under de den "borde vara", och har alltid varit. Men också för att, varför kan jag inte sova över med min pojkvän? Han som jag älskar mest i hela världen och som får mig att känns mig så trygg? Varför kan jag inte lyckas som alla andra förhållanden? 
    Men det känns tråkigt då sova över inte är något mysigt eller något jag längtar efter utan något som jag gör för att ständigt kolla om jag kanske denna gången lyckas. Om jag kanske har ändrat mig. Jag kämpar men det känns som att jag misslyckas då jag varje gång kräks. 
    Har sedan tidigare haft mycket problem med att sova. Jag vill inte sova själv (konstigt nog) och jag är jätterädd att vara uppe länge för då blir jag rädd för att jag aldrig kommer somna. Natten skrämmer mig och jag är rädd.

• lidköpings pappan

Hej!

min dotter säger åxå att hon nästan spyr eller mår så illa, när hon får mycket ångest,

Läs gärna bloggen "självskadebeteende "

Här på fam, eller gå ut på Youtube linnemilsson.

Där hon idag pratade om det .

Har själv inte hört eller set att hon har spyt,

Men man kan se att hon mår illa ibland , utan förvaring,

såg ni "30 liv i veckan " på SvT i kväll, hur bra som helst.

Mvh lidköpings pappan

• Anonym (Ida)

Hejsan!

Jag mår illa och har spykänsla varje dag det är fruktansvärt jobbigt och läkarna hittar inget fel på mig efter alla undersökningar?Har även samma som ni berättar om att ibland då ångest klingar iväg på en ny nivå så spyr jag eller åtminstone får spyreflexer(torrhulkar)

Har det blivit bättre för er med tiden eller är det här mitt nya liv eller?

Har även flyttat hem till mina föräldrar tillbaka och klarar knappt av att umgås med kompisar eller gå i butik usch vad jag blir trött på detta. Har försökt med olika mediciner och terapi i 4 år och inget hjälper..Suck!

Svar på tråden Någon mer som spyr av ångest?