• Dinosaurie

FP vid deltidarbete

Jag jobbar ca. 80% och har gjort det under 1,5-års tid. Innan det arbetade jag ca. 90%.

Jag jobbar kvällar/nätter och helger, alltså OB-timmar.

Har det någon betydelse för min FP att jag arbetar deltid?

Om vi säger att jag väljer att ta ut 7 dagar/vecka, hur många procent av månadslönen får jag då ut (på ett ungefär) ?

Vilken inkomst baseras mitt SGI på? Årsinkomst 2009? Min månadslön är lite olika varje månad beroende på hur passen ligger (jobbar skift) och hur många OB-timmar det blir (tex. vid storhelger får jag ut mer osv.)

Om jag söker HP, vilken inkomst baseras den på och hur mycket får jag då ut (på ett ungefär) i % av månadslönen?

Tacksam för svar, hoppas någon förstod mina frågeställningar.. Känns som en djungel med FK och svårt att komma fram i telefon..

• Svar på tråden FP vid deltidarbete
  • AlexandraJ

Jag jobbar i snitt ca 50 % varje månad, men det varierar en del så på mig gjorde de ett snitt på vad jag tjänat de senaste 12 månaderna och gjorde en uträkning på det som blir min sgi.
    fick beviljad HP nu också så då får jag ca 80 % av min 50% lön.

• Dinosaurie
    AlexandraJ skrev 2010-08-11 19:14:32 följande:
    Jag jobbar i snitt ca 50 % varje månad, men det varierar en del så på mig gjorde de ett snitt på vad jag tjänat de senaste 12 månaderna och gjorde en uträkning på det som blir min sgi.
    fick beviljad HP nu också så då får jag ca 80 % av min 50% lön.
    Ok, tack för ditt svar! Då var det som jag hoppades iaf :)

Men visst kan du välja att ta ut FP 7dagar/vecka för att få upp ersättningen även om du jobbar 50%?
  • IsabelleLi

Man räknar din föräldrapenning på månadslönen gånger 12 plus genomsnittligt ob-tillägg. För att få 80% av lönen måste man ta ut 7 dagar/v.

Från FK's hemsida:
    Räkna ut din ersättning!
    Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:
    Ta din sjukpenninggrundande inkomst.
    Multiplicera den med faktorn 0,97.
    Multiplicera igen med 0,8.
    Dela summan med 365.
    Resultatet är din ersättning per dag.

Exempel
    I exemplet räknar vi med en sjukpenninggrundande inkomst på 240 000 kronor
    240 000 x 0,97 = 232 800 kronor
    232 800 x 0,8 = 186 240 kronor
    186 240/365 = 510,24 kronor per dag
    (avrundas till 510 kronor)

Svar på tråden FP vid deltidarbete