• HelleGbg

Vad innebär att arbeta som vårdbiträde?

Vad ingår i arbetsuppgifterna på ett älderboende att arbeta som vårdbiträde? Skillnaden mellan vårdbiträde och undersköterska? Även sjuksköterska........

• Svar på tråden Vad innebär att arbeta som vårdbiträde?
  • LinnV

Nu jobbar jag som vårdbiträde i hemtjänsten men jag har precis samma uppgifter och lika mycket ansvar som undersköterskorna. 

• BillyX

Jag har gjort i princip samma jobb som en undersköterska när jag jobbat på äldreboende, men eftersom jag inte var utbildad usk:a fick jag titeln vårdbiträde och lönen därefter (lägre). Det är min syn på saken. Sen har ju dem givetvis en djupare kunskap om vård men arbetsuppgifterna har varit demsamma, se nedan.

På vissa arbetsplatser jobbar vb precis som uskorna med samma uppgifter, på andra ställen får usk:orna göra mer medicinskt arbete, såsom såromläggning, ge medicin (fast där jag jobbat gav vb också medicin), assistera sjuksköterskorna helt enkelt.

Men som vb (och uska) brukar man hjälpa de boenden med det de behöver såsom hygien, kläder, servera mat, ge medicin, assistera och vårda överhuvudtaget. Hjälpa upp dem på morgonen, ge kaffe flera gånger om dagen, hjälpa dem när de ska lägga sig. Tvätta, kanske städa. Rapportera tillstånd till ssk och läkare, om någon är sjuk eller har något symtom, dvs. skriva i pärmar eller ge muntlig info vid möten exempelvis att nu har Anna kräkts igen...
    Man gör så att de boende/patienterna mår så bra som möjligt. Det är olika på olika äldreboenden hur mkt kontakt man har med ssk. På ett ställe ringde man bara till ssk om det behövdes, om någon blev sjuk eller betedde sig annorlunda. Medan på ett annat ställe agerade ssk arbetsledare, det satt en ssk på 2 avd, och var med i det dagliga arbetet på ett annat sätt, vi hade morgon- och kvällsmöte, ssk gav medicinerna och det var till ssk man ringde och sjukanmälde sig.

Som uska kan du ge mer kvalitativ info, om man har den kunskapen, som vb har man ju begränsad kunskap om sjukdomar men allt detta beror ju på erfarenhet också. Vet vb som gett förslag på behandling eller medicindosering, som läkare sen tar ställning till efter att ha samtalat med ssk. Så ser jag det som; vb och uska är närmast de boenden, som sen rapporterar till ssk som i sin tur pratar med läkare vid behov.

• BillyX

Prova att sök jobb som vb så får du själv en inblick i hur arbetet kan se ut

• Cat3

jag har arbetet på äldreboende och i hemtjänst.

Mina arbetsuppgifter har varit tillsyn, personlig omvårdnad som dusch, påklädning, matning, blöjbyte förståss. Städning, inköp osv. Samt att ge medicin. Allt efter det behov som brukaren har.

• Angelicca

ett vårbiträde och en undersköterska har samma arbetsuppgifter inom äldrevården, enda skillnaden är att undersköterskan har utbildning och därmed högre lön. sedan är det inte alla vårdbiträderna som får delegering men de flesta har det.

Svar på tråden Vad innebär att arbeta som vårdbiträde?