• kattis123

Varför ÄL testar alla med pergo?

Hej

Jag ska börja med pergotime så fort de kommer in. Har ett recept som bara ligger och väntar på mig....hoppas de kommer tidigare än beräknat!

Jag har funderat över varför alla testar ÄL hela tiden när ni äter pergo?
    Kan man inte lika gärna ha sex varannan dag eller är det så att ni är rädda att ev missa ÄL ngn dag i så fall?

Bara en liten fundering  :)

Ha de bra alla o lycka till med bebisverkstaden!Glad

• Svar på tråden Varför ÄL testar alla med pergo?
  • Gunnell

Jag ville mest ha en bekräftelse att ägglossningen kom när jag hade äl-symtom. För att lära känna min kropp. Efter några månader behövde jag bara ett test. Kände på mig när ägget skulle lossna och bekräftade det med en glad gubbe :) 

Men du har rätt, det är ganska onödigt. När jag väl blev gravid så stämde inte läkarens datering alls med mitt positiva äl-test :) Enligt honom hade jag haft ägglossning en vecka senare typ.

Annars vet jag inte, folk kanske inte orkar ha sex varannan dag månad ut och månad in :)

Varför tror du?  

• kattis123

haha nä jag tror nog som du...brist på "ork" eller kanske lust.

Jag ska försöka att inte testa alltför många gånger i alla fall.,..

Vi har försökt i snart ett år, och jag har gjort en massa tester men de visar inget. har testat med äl test i flera månader ett tag men de visade aldrig utslag och jag kände heller inget i kroppen.

Däremot hade jag innan förra mensen OTROLIGT ont i brösten...kunde nästan inte röra dem...och när jag då äl testade visade de starkt utslag =) Men vi kunde inte ha sex den kvällen så vi hade de dagen efter.....

och de blev inget av de...fick mens igen....!

Vi får se hur de blir nu med pergon...ska bli spännande =)

• Gunnell

Så var det för mig med, att jag fick ömma bröst när jag väl hade ägglossning. Kan ju säga att när jag blev gravid hade vi inte sex när jag hade positivt test utan några dagar efter. Det är ett mysterium det där :) Tror inte att man kan pricka in det. Ägglossningstesterna visar ju bara att ett hormon stiger som gör att man snart kan släppa ett ägg. Men det är ju inte säkert att det släpper ett ägg eller att ägget släpper precis när man tror att det ska göra det. 

Hade även mängder med "gravid-symtom" när jag åt pergo samt en längre cykel (ca 35 dagar) så var beredd på det. 

Lycka till!  

• kattis123

Åt du enkelkur eller dubbel? Hur  många gånger åt du innan du blev gravid? *nyfiken*

• alvatyra

jag ÄL testar inte utan kör med sex varannan dag som läkaren gav rådet om..Sist fungerade det och jag hoppas det även den här gången ska fungera..

Lycka till!!

• Gunnell

Jag åt enkel kur i 6 månader utan att bli gravid. Men tabletterna "funkade" då jag fick ägglossning. Visade sig att min man hade inflammation i prostatan vilket gjorde att hans spermier blev slöa och färre. Men 2 månader efter att han ätit penicillin och jag avslutat pergokurerna blev jag gravid. Så jag är inget bra exempel på hur/om pergo funkar :)

Svar på tråden Varför ÄL testar alla med pergo?