• Maggis

Inflammation under förhuden?

Har en 3-åring som klagar över ont i snoppen och toppen är röd och lite svullen. Min hemmasnickrade diagnos är inflammation under förhuden men frågan är om jag kan göra något åt det hela? Hjälpa honom så det lägger sig? Han har såpass ont, särskilt när han kissar, så han gråter.

Någon som känner igen sig och har något tips?

//Maggis
  • Svar på tråden Inflammation under förhuden?
  • Aseret

Det låter som inflamation under förhuden,Det händer ofta att bakterier samlas under förhuden . Jag tror att det är bäst om du går till Vårdcentralen med din son. De säger dig vad ska du göra och visar hur. Eventuellt skriver ut bedömnings salva för att lindra ont när han kissar. Är han allmän påverkat? Haft feber, tappat matlusten?

Asaret

• Maggis

Nej, pigg som vanligt. Ingen feber. Tänkte allt på UVI först men han har inga som helst tecken på att det skulle vara något i den stilen.
    Ja, kanske är det bäst att ta det med VåC. Ringer dem imorgon.
    Tack för svar!

//Maggis
  • ELHU

Vår 6-åring har haft så fleeera ggr :( Svider när han kissar.. ont just ute i toppen, rött...

Han fick en salva av VC..

• sophiie

Min son fick det några gånger när han var yngre. Vi fick rådet från vårdcentralen att skölja den med koksaltslösning några gånger per dag.

• The Bumblebee

Äldsta sonen har haft så ett par ggr. Jag googlade på balanit (som det heter) och fick tipset att låta barnet bada, gärna flera ggr. om dan i ljummet vatten. Man ska inte försöka dra tillbaka förhuden, men det är bra om det kommer in vatten där under.

Sparade även ett annat tips - taget från ett annat forum - som jag klistrar in här:
    "Min bästa vän är barnläkare och hon gav ett supertips som funkar varje gång: bada länge (för att mjuka upp huden) och sedan använda en medicinspruta (sådan där 5 ml som man får på apoteket för att spruta in medicinen i munnen på ovilliga ungar) och spruta in rent vatten under förhuden. Varje gång vi ser att det är på gång så gör vi det här och det går tillbaka nästan direkt!
    Lycka till! "

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • pigglet

Sprutade koksaltlösning med medicinspruta.

Fick även rådet att han skulle bada i såpa-vatten flera gånger/dag. Såpa är visst antiseptiskt?

• Maggis

Hej och tack för alla råd.
    Vi badade honom länge igår kväll i ljummet bad och sedan tog jag en spruta och spolade med koksalt. Tänkte att det nog inte kunde skada att göra det. Och nu imorse såg det mycket bättre ut; han har heller inte nämnt något om att det gör ont. Så det verkar ju fungera.

Tack igen, allihop!

//Maggis
Svar på tråden Inflammation under förhuden?