Ny hyresgäst kräver pengar av gammal hyresgäst(mig o min sambo)
Hej! Är rätt irriterad och arg. Är så att jag och min sambo flytta från en etta till en trea nu i månadsskiftet då vi väntar barn. Vi hitta den nya lägenheten innan vi sagt upp den gamla. Så vi fixa ny hyresgäst på egen hand för att slippa dubbla hyror 1 månad. Nu till saken. Eftersom den 1:e denna månad låg på en söndag så fick vi inte nycklarna till den nya lägenheten förrens den 2:e. När jag fick reda på detta så fråga jag tjejen som skulle överta våran gamla lägenhet om det var okej om hon kunde vänta med att flytta in till den 3:e och hon svara att detta var okej. (OBS! att hon övertog mitt kontrakt och skrev på ett kontrakt med mina gamla hyresvärd att betala hyran from 1:e, alltså hon tog över lägenheten innan mitt hyreskontrakt gått ut. Hon var också medveten om att INGEN besiktning av lägenheten då skulle göras pga detta) Nu ett par dagar efter fick jag ett mail av henne där hon vill ha ersättning för dag 1 & 2 denna månad (alltså ca300kr) FAST hon och jag bestämt/kommit överrens om att hon kunde vänta med att flytta in, hon sa INGET om att hon ville ha pengar för det när jag fråga henne, hon kunde lika gärna säga nej så hade vi ju flyttat ut och ställt våra grejer i nåt förråd eller liknande..men nej hon gick med på att vänta ett par dagar. Sen klaga på hon på städningen EFTER att hon flyttat in och själv städat bort "alla bevis". Det ville hon ha 400kr för...Alltså hon säger att jag ska betala henne totalt 700kr. Kan hon ha rätt till detta???
Jag menar, om jag flyttar till en lägenhet och har nåt att klaga på angående städningen så hör jag ju av mig till hyresvärden som får ge ersätttning eller liknande för detta om han tycker det är så illa. Sen att han i sin tur kräver pengar av tidigare hyresgäst. Dessutom så visste hon ju från början att lägenheten inte skulle besiktas och hon övertog mitt kontrakt.
Detta med att hon vill ha ersättning för de 2 första dagarna begriper jag inte heller, sånt säger man väl innan och inte efteråt...
Vad ska hon göra i februari månad som bara har 28 dagar?? kräva hyresvärden på billigare hyra för att det är kort månad eller?? skämt o sido..
Nån som har nån kunnighet om detta???