• LillSnurr82

Ny hyresgäst kräver pengar av gammal hyresgäst(mig o min sambo)

Hej! Är rätt irriterad och arg. Är så att jag och min sambo flytta från en etta till en trea nu i månadsskiftet då vi väntar barn. Vi hitta den nya lägenheten innan vi sagt upp den gamla. Så vi fixa ny hyresgäst på egen hand för att slippa dubbla hyror 1 månad. Nu till saken. Eftersom den 1:e denna månad låg på en söndag så fick vi inte nycklarna till den nya lägenheten förrens den 2:e. När jag fick reda på detta så fråga jag tjejen som skulle överta våran gamla lägenhet om det var okej om hon kunde vänta med att flytta in till den 3:e och hon svara att detta var okej. (OBS! att hon övertog mitt kontrakt och skrev på ett kontrakt med mina gamla hyresvärd att betala hyran from 1:e, alltså hon tog över lägenheten innan mitt hyreskontrakt gått ut. Hon var också medveten om att INGEN besiktning av lägenheten då skulle göras pga detta) Nu ett par dagar efter fick jag ett mail av henne där hon vill ha ersättning för dag 1 & 2 denna månad (alltså ca300kr) FAST hon och jag bestämt/kommit överrens om att hon kunde vänta med att flytta in, hon sa INGET om att hon ville ha pengar för det när jag fråga henne, hon kunde lika gärna säga nej så hade vi ju flyttat ut och ställt våra grejer i nåt förråd eller liknande..men nej hon gick med på att vänta ett par dagar. Sen klaga på hon på städningen EFTER att hon flyttat in och själv städat bort "alla bevis". Det ville hon ha 400kr för...Alltså hon säger att jag ska betala henne totalt 700kr. Kan hon ha rätt till detta???

Jag menar, om jag flyttar till en lägenhet och har nåt att klaga på angående städningen så hör jag ju av mig till hyresvärden som får ge ersätttning eller liknande för detta om han tycker det är så illa. Sen att han i sin tur kräver pengar av tidigare hyresgäst. Dessutom så visste hon ju från början att lägenheten inte skulle besiktas och hon övertog mitt kontrakt.
    Detta med att hon vill ha ersättning för de 2 första dagarna begriper jag inte heller, sånt säger man väl innan och inte efteråt...
    Vad ska hon göra i februari månad som bara har 28 dagar?? kräva hyresvärden på billigare hyra för att det är kort månad eller?? skämt o sido..

Nån som har nån kunnighet om detta???

• Svar på tråden Ny hyresgäst kräver pengar av gammal hyresgäst(mig o min sambo)
  • crazy mom

ang. ersättning
    Vän var med om liknande.
    Han lämnade lägenheten lite tidagare och frågade om ville flytta in då. Nej sa hon. Hon fick av praktiska saker nyckeln lite tidigare. Av en slump skulle vi åka förbi och kolla läget på en grej i lägenheten. Då stod hon där (flera dagar tidigare och målade) Hon försökte alltså blåsa min vän och hade ljugit. Min vän konfronterade henne och krävde pengar.
    I detta fall hade man ju liksom ert varit överens om ett datum.

Ni hade INTE gjort ök om att du skulle ersätta henne och därför tycker jag INTE att du ska betala henne såhär i efterskott.

Ang. Städning
    Jag har för mig att man i första hand ska ge förra hyresgästen en chans att komma och åtgärda städningen. Då hon inte gjort detta tycker jag inte att du ska betala.

Hon verkar lite sniken den där tjejen... =)

• LillSnurr82
    crazy mom skrev 2010-08-11 19:46:37 följande:
    ang. ersättning
    Vän var med om liknande.
    Han lämnade lägenheten lite tidagare och frågade om ville flytta in då. Nej sa hon. Hon fick av praktiska saker nyckeln lite tidigare. Av en slump skulle vi åka förbi och kolla läget på en grej i lägenheten. Då stod hon där (flera dagar tidigare och målade) Hon försökte alltså blåsa min vän och hade ljugit. Min vän konfronterade henne och krävde pengar.
    I detta fall hade man ju liksom ert varit överens om ett datum.

Ni hade INTE gjort ök om att du skulle ersätta henne och därför tycker jag INTE att du ska betala henne såhär i efterskott.

Ang. Städning
    Jag har för mig att man i första hand ska ge förra hyresgästen en chans att komma och åtgärda städningen. Då hon inte gjort detta tycker jag inte att du ska betala.

Hon verkar lite sniken den där tjejen... =)
    Tack för ditt svar!!

Ja jag tycker det är väldigt sniket. Dessutom var jag snäll mot henne då hon var SIST med att kolla på lägenheten när jag lagt ut en annons om den. Men hon var så himla intresserad av lägenheten och bodde fortfarande hemma hos sina föräldrar så jag sa jag kunde ställa henne först i kö så skulle hyresvärden (eftersom det var han som valde vem som skulle få skriva kontrakt i slutändan) antagligen ta henne. Så det gjorde jag.. Sen får man en sån här smäll och hon kräver en på pengar,

Det är en privat hyresvärd vi hade. Nu bor vi via ett större företag (stångåstaden) och då ska man ju anmäla fel ,klagomål osv till stångåstaden inte till den gamla hyresgästen.

Sen vart fick hon just 400kr i från för städningen?? Det är ju bara en summa som HON hittat på.. anser inte att en privat person kan kräva en annan privat person på pengar bara så där..

Blir bara såååå arg.. sen är man gravid och ALLT blir sju gånger värre med alla dessa hormoner så överreagerar kanske kan en del tycka.. men men.. sniket e det!!!
  • Hallonbarn

Jag råkade klicka på den knappen Känsla given, detta var inte meningen. Ska inte vara ett tack där, vet inte hur jag får bort den.

• crazy mom

Det finns säkert nån "mamma" eller "vän" i närheten som hetsar henne...

Men var ligger bollen? Ska hon återkomma eller är det du som ska säga hur du tänker?

• LivL

Haller med dig TS, varfor just 400 kr??

Har hon pratat med hyresvarden? Kraver inte han pengar av dig sa ignorera henne. Hon kan inte gora mycket. 

• LillSnurr82
    crazy mom skrev 2010-08-11 19:59:22 följande:
    Det finns säkert nån "mamma" eller "vän" i närheten som hetsar henne...

Men var ligger bollen? Ska hon återkomma eller är det du som ska säga hur du tänker?
    Jo är antagligen hennes föräldrar som hetsar henne. Är nog dom som betalar lyan dessutom då hon bara jobba lite extra.

Har inte svarat på mailet hon skickat, så antar att bollen ligger hos mig. Vet inte ens om jag ska svara. Några pengar av mig kommer hon nog inte få i första taget.
  • SD80

Tror inte du har några skyldigheter gentemot henne. Ni har lagen på er sida

Om detta skulle "gå vidare" så har hon inte caset med sig utan rättigheterna är på er sida men förstår att detta är inte vad du behöver som gravid..

Försök ignoerara henne och vill hon ta det vidare så låt henne, hon kommer inte komma långt i detta fall då det både finns kontrakt med hennes signatur samt precis som ovan skrev, hon gav er aldrig chansen att komma och rätta till städning och visste dessutom att en besiktning inte skulle äga rum. Vilket hon i sin tur faktiskt skulle bestrida gentemot hyresvärden för det har hon rätt att kräva..men nu har hon skrivit på och med det frånsagt sig sina rättigheter att kräva ersättning.

Så slappna av och njut av din graviditet och skit i henne =)))

Ett stort grattis till dig med bebis i magen (avis Glad)

• Hallonbarn

Nu har jag läst Ts.  Känns lite mycket med 400 kr för en etta. Sammtidigt så undrar jag hur hon kan kräva de efter hon städat efter sig? Hade hon fotat där de var smutsigt, som bevis? Är de inte hyresvärden hon ska kräva pengar av också?

• LillSnurr82
    Hallonbarn skrev 2010-08-11 20:13:52 följande:
    Nu har jag läst Ts.  Känns lite mycket med 400 kr för en etta. Sammtidigt så undrar jag hur hon kan kräva de efter hon städat efter sig? Hade hon fotat där de var smutsigt, som bevis? Är de inte hyresvärden hon ska kräva pengar av också?
    Hon har inte pratat med hyresvärden och hon har ju städat undan alla bevis på det hon nu inte tycker var städat. Hon klaga på ugnen (som vi faktiskt skrubba både utanpå inuti och bakom med ugnsrengöring som stått en dag och natt) och fläkten (som vi tom bytte ut det där "fluffet" som sitter i fläkten mot ett nytt och även fläkten skrubba vi och alla lösa delar diska vi i diskmaskin) Inget av dessa grejer är heller nya så då går det ju inte att få dem att se helt nya ut heller.

Jag flyttat ut från 10-11 lägenheter i mitt (korta)liv och aldrig fått klagåmål förr på städningen. Jag städar tills det är så rent så jag själv skulle godta städningen om jag skulle flytta in..

Som sagt inga bevis finns på nåt av det hon säger så jag tror ju att jag har rätten på min sida. Men man blir ju ändå nojjig , irriterad och sur.. Man slutas aldrig förvånas över folk..
  • LillSnurr82
    SD80 skrev 2010-08-11 20:09:58 följande:
    Tror inte du har några skyldigheter gentemot henne. Ni har lagen på er sida

Om detta skulle "gå vidare" så har hon inte caset med sig utan rättigheterna är på er sida men förstår att detta är inte vad du behöver som gravid..

Försök ignoerara henne och vill hon ta det vidare så låt henne, hon kommer inte komma långt i detta fall då det både finns kontrakt med hennes signatur samt precis som ovan skrev, hon gav er aldrig chansen att komma och rätta till städning och visste dessutom att en besiktning inte skulle äga rum. Vilket hon i sin tur faktiskt skulle bestrida gentemot hyresvärden för det har hon rätt att kräva..men nu har hon skrivit på och med det frånsagt sig sina rättigheter att kräva ersättning.

Så slappna av och njut av din graviditet och skit i henne =)))

Ett stort grattis till dig med bebis i magen (avis Glad)
    Tack för gratulationerna! Skrattande 
Svar på tråden Ny hyresgäst kräver pengar av gammal hyresgäst(mig o min sambo)