• Tigrino

Energibolaget i Sverige AB - nu har jag väl blivit blåst?

Jaa, jäkla skit! 
    Ringde en försäljare och det lät så bra. Sen när jag sagt att jag ville teckna avtalet går jag in på internet och ser bara en massa skit om bolaget!

Vad är era erfarenheter? Jag ska nog ringa det första jag gör i morgon och ångra mig enligt distansavtalslagen...  

• Svar på tråden Energibolaget i Sverige AB - nu har jag väl blivit blåst?
  • fruis

Jag har varit kund där och aldrig mer säger jag! Litar inte på dem för fem öre!

• Smultron ett

Vi hade någon här som ringde på dörren och ville se vår elräkning!
    Utan att säga det direkt, försökte han få det att låta som han var från vår hyresvärd eller från vårt nuvarande elbolag.

Var inte dem du nämnde utan nått annat bolag man aldrig hört talas om. Det lät himla skummt och de fick inte se vår räkning.

Jag är den som är den!
  • Tigrino
    Pappa G skrev 2010-08-11 20:47:59 följande:
    Är det el det handlar om?

Kolla elpriser på www.elpriskollen.se där alla bolag finns neutralt listade.
    Jag veeet, de finns väl inte ens med där... fattar inte varför jag gick på det? 
    fruis skrev 2010-08-11 20:44:55 följande:

Jag har varit kund där och aldrig mer säger jag! Litar inte på dem för fem öre!

Höjde dom priset osv? Nej fy tusan, jag ska säga upp det i morgon direkt! Per telefon. Kanske skulle skicka ett mail också, så det verkligen går in i skallen på dem. 
  • fruis
    Tigrino skrev 2010-08-11 20:51:00 följande:
     Höjde dom priset osv? Nej fy tusan, jag ska säga upp det i morgon direkt! Per telefon. Kanske skulle skicka ett mail också, så det verkligen går in i skallen på dem. 
    På den tiden jag var kund (är ju 5-6 år sedan) hade de väldigt oklara prisangivelser, noll kundservice och vi fick en mycket skum slutavräkning när vi sade upp avtalet. Vi betalde till slut bara för att bli av med dem men jag är än i dag osäker på om vi verkligen var skyldiga dem så mycket pengar. De hade väldigt konstigt oregelbundna faktueringsperioder också vilket gjorde att det var besvärligt att gå igenom alla räkningar och se vad man redan betalt.
  • Lena

Ja skicka brevet och begär att du ska få reda på när de har emottagit det.

Det är en god ide att aldrig gå med på vad telefonförsäljare säljer det är mycket sällan man inte kan få en bättre deal på annat sätt.

• Tigrino
    fruis skrev 2010-08-11 20:54:30 följande:
    På den tiden jag var kund (är ju 5-6 år sedan) hade de väldigt oklara prisangivelser, noll kundservice och vi fick en mycket skum slutavräkning när vi sade upp avtalet. Vi betalde till slut bara för att bli av med dem men jag är än i dag osäker på om vi verkligen var skyldiga dem så mycket pengar. De hade väldigt konstigt oregelbundna faktueringsperioder också vilket gjorde att det var besvärligt att gå igenom alla räkningar och se vad man redan betalt.
    Jag googlade och hittade färska recensioner om precis samma saker, så de håller nog på med sånt fortfarande. 
    Lena skrev 2010-08-11 20:54:39 följande:
    Ja skicka brevet och begär att du ska få reda på när de har emottagit det.

Det är en god ide att aldrig gå med på vad telefonförsäljare säljer det är mycket sällan man inte kan få en bättre deal på annat sätt.
     Jag ska skriva det, bra idé. 
    Nej, men nog kan dom prata...! Brukar inte svara på såna nummer annars, men det blev så idag... och ja, där har vi förklaringen till varför jag inte ska svara  
  • Tigrino

Jag pratade idag med en av era försäljare över telefon och sa att jag ville byta elbolag från Vattenfall till er.Jag har nu ångrat mig - avbryt mitt byte genast, tack. 
    Ingick avtalet i både min och sambons namn, så här är våra namn och personnummer:
    XXXXxxxXXXxXx

Här är uppgifterna om vår bostad:
    xxxxXXXxxXXxxXXXX

Ångrar mig enligt distansavtalslagen. Var vänliga och skicka bekräftelse på avbrutet byte av elbolag, samt bekräftelse på när ni mottog och läste mitt mail. Jag kommer även ringa och se till att det blir rätt utfört.
    Sabina 

Tydligt nog? *stupidstupidstupid*

Kom gärna med fler erfarenheter, så kan vi väl avskräcka en eller annan att inte gå på samma grej...!  

• Fimpen72

De ringde mig idag också. Fast när jag började ställa frågor om tex fasta avgifter, om det var ett prova på erbjudande så medgav hon det och började mumla.

NÄ blev ingen deal...

TS: det ser jättebra ut, ditt mail

• LinnV

Jag har haft de i lite över ett år och det var då inget krångel för mig. Jag var jätte nöjd, men sen fick jag ett bättre erbjudande från ett annat bolag som jag tog istället.

• Fimpen72

Ja de var iallafall inte seriösa på telefonen.
    Tjejen sa att de tog 50öre/kwh och sa inget om att det var prova-på-period på tre månader förrän jag ställde henne mot väggen.
    Gillar inte försäljare som ljuger!

• Tigrino
    Fimpen72 skrev 2010-08-11 21:37:53 följande:
    Ja de var iallafall inte seriösa på telefonen.
    Tjejen sa att de tog 50öre/kwh och sa inget om att det var prova-på-period på tre månader förrän jag ställde henne mot väggen.
    Gillar inte försäljare som ljuger!
    Nej, det sa han ingenting om här heller. Han framhävde att de alltid var billigare med 10% jämfört med Vattenfall (dvs deras rörliga pris) och att de inte tog några avgifter för fakturering osv. Sen en månad med gratis el och sen skulle det förlängas automatiskt. Men grejen är ju den att man blir ju kund redan vid den månaden, så för att gå ur måste man väl antagligen betala straffavgiften iaf. 
    Och sen kunde han inte numret till företaget... där borde jag ju ha sagt stopp när han var tvungen att gå in på hemsidan ^^ 
  • Jonagold

Hej! jag vet att den tråd är uråldrig, men hittade ingen nyare.. Jag har nog också blivit blåst av dessa och jag undrar hur ni gjorde för att enklast avsluta avtalet, och om de tvingade på er massa fakturor efter det?? Jättetacksam för svar.

• jessyn
    Här har Sveriges Energi varit tre gånger.. första gången tecknade vi avtal..några 6 månader efter så kommer nästa kille som undrar om vad vi har för elbolag och hade ingen koll på att vi redan var tecknade hos dom.. sen nu för några veckor sedan så kom en tredje kille och försökte antagligen få oss o teckna avtal men jag var snabb o svara med "jasså är ni här igen det är tredje gången ni här är.. det blir ingen skillnad om man har er..".. han påstod att dom bara hade varit här EN gång tidigare men jag gav mig inte och sa GE DIG till honom när han försökte vara envis tillbaka. i Januari slipper vi detta förhoppningsvis.
  • HenkeUlven

Får också ofta förfrågningar från elbolag eller det verkar vara en mellanhand som ungefär står för leveransen av elen det är krångligt nog undrar vad det egentligen är jag betalar för jag är inte säker i varje fall.  

Svar på tråden Energibolaget i Sverige AB - nu har jag väl blivit blåst?