• karet

Hur får man tag i en doula?

Någon som vet hur man går tillväga för att träffa en doula? Är intresserad av det inför min nästa graviditet och förlossning.

• Svar på tråden Hur får man tag i en doula?
  • kakmamman

Jag vetinte om det kostar, men det ska finnas gratis..hör med sjukhusen nära dig!
    eller mvc =)

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • JessyIbo

Verkar intressant, kanske man skulle satsa på.
    Kanske skulle stärka mig och min man, under förlossningen av vårat första barn.

• kakmamman
    JessyIbo skrev 2010-08-11 23:01:32 följande:
    Verkar intressant, kanske man skulle satsa på.
    Kanske skulle stärka mig och min man, under förlossningen av vårat första barn.
    Det tror jag absolut, dom är alltid ett bra stöd!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • JessyIbo
    kakmamman skrev 2010-08-13 01:22:30 följande:
    Det tror jag absolut, dom är alltid ett bra stöd!
    Har du nån egen erfarenhet av dem??
  • kakmamman
    JessyIbo skrev 2010-08-13 17:11:48 följande:
    Har du nån egen erfarenhet av dem??
    Jag hade ingen själv på min förlossning, men jag hade planer på det...
    En nära vän till mig hade en doula på sin förlossning och det var galant!

Jag har då aldrig hört något dåligt om dom, doulan är ju där för dig, och vad du vill ha för användning av doulan =)

• JessyIbo
    kakmamman skrev 2010-08-13 20:54:34 följande:
    Jag hade ingen själv på min förlossning, men jag hade planer på det...
    En nära vän till mig hade en doula på sin förlossning och det var galant!

Jag har då aldrig hört något dåligt om dom, doulan är ju där för dig, och vad du vill ha för användning av doulan =)

En nära släkting till mig vill ställa upp och vara där för mig på förlossningen, tror du det kan vara bra, kan man gemföra det med en doula..
  • kakmamman
    JessyIbo skrev 2010-08-13 22:30:11 följande:
    En nära släkting till mig vill ställa upp och vara där för mig på förlossningen, tror du det kan vara bra, kan man gemföra det med en doula..
    Jämföra och jämföra..klart att det kan vara mer tryggt att ha en släkting vid fölossningen.
    frågan är hur kunnig är hon/han i området för att göra dig så trygg som möjligt i din roll som "förlösare"..=)
    En annan person som du inte känner alls inom vissa områden, som bara ska stötta och uppmuntra dig extra inom just detta område (men vet inget om dig som kanske släkten vet)
    Det kanske blir lättare på så vis med en doula, att man släpper loss mer och bara fokuserar på förlossningen!
  • JessyIbo
    kakmamman skrev 2010-08-13 22:34:19 följande:
    Jämföra och jämföra..klart att det kan vara mer tryggt att ha en släkting vid fölossningen.
    frågan är hur kunnig är hon/han i området för att göra dig så trygg som möjligt i din roll som "förlösare"..=)
    En annan person som du inte känner alls inom vissa områden, som bara ska stötta och uppmuntra dig extra inom just detta område (men vet inget om dig som kanske släkten vet)
    Det kanske blir lättare på så vis med en doula, att man släpper loss mer och bara fokuserar på förlossningen!
    Det har du nog rätt i, själv vet man juh inte hur sitoationen blir..första barnet, allting är nytt.
  • Southern Belle
    JessyIbo skrev 2010-08-13 22:30:11 följande:
    Hej, jag är doula och några skillnader mellan en doula och en släkting/vän är att en doula har erfarenhet av förlossningar och är utbildad i att ge stöd inför och under förlossningen. En doula kan hjälpa till med andning, avslappning, massage, ställningar m m. Dessutom har man som doula inte någon personlig relation till den födande vilket gör det lättare att gå in och stötta under värkarna. För en anhörig kan det vara svårt att göra detta om kvinnan har det jobbigt för att man själv blir berörd.

Om man vill ha en anhörig/vän med som stödperson är ett bra tips att gå en förberedande kurs tillsammas så att stödpersonen får tips och råd hur man är ett så bra stöd som möjligt åt en födande kvinna!

Lycka till!
  • JessyIbo
    Southern Belle skrev 2010-08-23 00:51:55 följande:
    Hej, jag är doula och några skillnader mellan en doula och en släkting/vän är att en doula har erfarenhet av förlossningar och är utbildad i att ge stöd inför och under förlossningen. En doula kan hjälpa till med andning, avslappning, massage, ställningar m m. Dessutom har man som doula inte någon personlig relation till den födande vilket gör det lättare att gå in och stötta under värkarna. För en anhörig kan det vara svårt att göra detta om kvinnan har det jobbigt för att man själv blir berörd.

Om man vill ha en anhörig/vän med som stödperson är ett bra tips att gå en förberedande kurs tillsammas så att stödpersonen får tips och råd hur man är ett så bra stöd som möjligt åt en födande kvinna!

Lycka till!
    Vilken stad jobbar du i??
  • JessyIbo
    Southern Belle skrev 2010-08-23 00:51:55 följande:

Lycka till!
    och tack för ett bra svar..
  • N3D

jag skulle också vilja ha en doula på min nästa förlossning!

men hur funkar det, träffar man doulan innan? eller kommer det bara någon när man ringer när det är dags, har de någon slags jour eller? för en förlossning kan ju starta vilken tid som helst på dygnet....  

• Southern Belle

Jessylbo - Jag tar uppdrag i Göteborgsregionen.

ND3 skrev 2010-08-24 10:54:43 följande:
    jag skulle också vilja ha en doula på min nästa förlossning!

men hur funkar det, träffar man doulan innan? eller kommer det bara någon när man ringer när det är dags, har de någon slags jour eller? för en förlossning kan ju starta vilken tid som helst på dygnet....  
    Man träffas först en gång för att man ska få en chans att lära känna varandra. De flesta doulor tar inget betalt för detta möte. Sedan, om kvinnan/paret vill gå vidare ses man ett par gånger innan förlossningen där man diskuterar tankar, förväntningar, oro, vi går igenom hur doulan kan hjälpa till under förlossningen med massage, andning, avslappning osv...

Två veckor innan bf fram tills förlossningen startar har doulan jour, vilket betyder att hon är redo att ge sig av dygnet runt när förlossningen startar! Så ja, telefonen kan ringa kl 04 och då är det bara att kasta sig i bilen! Doulan är med under hela förlossningen tills barnet är fött. Om paret vill brukar det ingå en efterträff för att diskutera förlossningen, amning och allmänt om livet med nyfödd bebis.

Priset kan variera men runt 4000-6000 kr är en vanlig kostnad.

Som någon skrev ovan kan man hitta mer info och doulor i ens närhet på www.doula.nu
Svar på tråden Hur får man tag i en doula?