• LivL

Hjälp och råd- ögonbrynspiercing!

Är faktiskt lite skraj fast jag piercat mig flera gånger förut...

Har länge nu funderat på att pierca ögonbrynet. Vill inte ha en ring utan bara en stav igenom med söta "pluppar".

1. Svullnar det mycket?

2. När kan man ta ur den första gången? Vissa säger att man måste vänta 1 år...

3. Är det svårt att sätta i den igen själv?

4. Hur länge kan man ha den ur utan att det växer igen? En arbetsdag?

5. Hur är det med piercingar i Sverige när det kommer till jobb? Om man t.ex sitter i kassan på Konsum, måste man ta ur dom då?

Jag har inte kunnat göra det tidigare för att jag jobbat där det inte varit tillåtet. Men sista dan på jobbet imorron sen ska jag hem och plugga.  

• Svar på tråden Hjälp och råd- ögonbrynspiercing!
  • stor grön drake

De första 4 frågorna är ju extremt individuella. En kompis fick aldrig i den ena igen efter att ha haft ut den en halvtimme för röntgen, medans den andra funkade fast hon haft staven ute en vecka (pga blåtira som svullnade upp så att staven blev för kort)

På 5:an är det så att finns det inte speciella hygienkrav för arbetet så är det upp till varje enskilld arbetsgivare huruvida man får ha synliga piercings någon annan stanns än i öronen. Tycker dock att jag ser mer och mer försäljningspersonal med dem, så motviljan mot dem har nog börjat avta.
    Det finns även hudfärgade stifft att ha i på arbetstid.

• dumleklubben

Måste bara säga att ögonbrynspiercing är det absolut fulaste jag vet, det ser så himla White Trash ut. Jag gillar andra piercingar, men absolut inte ögonbrynspiercing.

• Helle333
    LivL skrev 2010-08-11 23:48:56 följande:
    Är faktiskt lite skraj fast jag piercat mig flera gånger förut...

Har länge nu funderat på att pierca ögonbrynet. Vill inte ha en ring utan bara en stav igenom med söta "pluppar".

1. Svullnar det mycket?

2. När kan man ta ur den första gången? Vissa säger att man måste vänta 1 år...

3. Är det svårt att sätta i den igen själv?

4. Hur länge kan man ha den ur utan att det växer igen? En arbetsdag?

5. Hur är det med piercingar i Sverige när det kommer till jobb? Om man t.ex sitter i kassan på Konsum, måste man ta ur dom då?

Jag har inte kunnat göra det tidigare för att jag jobbat där det inte varit tillåtet. Men sista dan på jobbet imorron sen ska jag hem och plugga.  
    Jag har noll koll på svar till dina frågor däremot kan jag tipsa om att ha böjda smycken när du piercat dig. En killkompis piercade ögonbrynet. Han fick göra om det två eller tre gånger eftersom han hade en rak stav som kröp ut.
    Jag tror det är lite individuellt det där om det svullnad mkt. Min kompis svullnade inte så mkt vad jag minns.
    Det finns genomskinliga stavar man kan sätta i, antar att du får kolla på din arbetsplats vad som är ok
  • LivL

Tack!

Och tack Helle333 för tipset om böjd stav!

Förresten, hur mycket kostar det i Sverige?

• magyarisch
    LivL skrev 2010-08-12 14:32:42 följande:
    Tack!

Och tack Helle333 för tipset om böjd stav!

Förresten, hur mycket kostar det i Sverige?
    Beror ju på vilken studio du går till. Allt mellan 400-600.
    Använd helst en rak stav först, läker snabbare då!
  • LivL

Tror det är billigare i England då. Men väntar nog ändå.

Nån mer?

• Lowika

Vad planerar du för framtid? Vad är det du ska plugga? Kan ju ge en hint om huruvida det är lämpligt eller inte att ha en piercing.

Du kommer för alltid att ha ett ärr vid ögonbrynet. Skulle du tatuera dig i pannan? (jaja.. en del skulle det med)

Personligen tycker jag det är skitfult, men alla gör som de vill. På mitt jobb skulle jag aldrig drömma om att en kollega var synligt piercad, och det har överhuvudtaget inte med hygien att göra, utan med stilen. Det är kanske inte så passande på en banktjänsteman t.ex. Kände en kille som hade tatuerade armar, och var tvungen att dölja hela armarna ALLTID när han jobbade, för det var inte passande att visa tatueringarna.

• LivL
    Lowika skrev 2010-08-13 11:48:28 följande:
    Vad planerar du för framtid? Vad är det du ska plugga? Kan ju ge en hint om huruvida det är lämpligt eller inte att ha en piercing.

Du kommer för alltid att ha ett ärr vid ögonbrynet. Skulle du tatuera dig i pannan? (jaja.. en del skulle det med)

Personligen tycker jag det är skitfult, men alla gör som de vill. På mitt jobb skulle jag aldrig drömma om att en kollega var synligt piercad, och det har överhuvudtaget inte med hygien att göra, utan med stilen. Det är kanske inte så passande på en banktjänsteman t.ex. Kände en kille som hade tatuerade armar, och var tvungen att dölja hela armarna ALLTID när han jobbade, för det var inte passande att visa tatueringarna.
    Jag vill inte ha nan ful stor ring, utan bara tva glittriga sma (!) pluppar. Lite tjejigt sadar. Hurvida folk tycker det ar fult eller inte ror mig inte ryggen.

Min syster hade en piercing i ogonbrynet men har inget arr. Jag ar fullt medveten om att alla ar olika, men det skrammer mig inte. Har fulare arr pa kroppen...

Tack for hjapen anda, visste inte att Sverige var sa... ja vad sager man... trakiga? Har i England (aven i mindre stader) har man piercingar synliga overallt (pa just banken sag jag en kille med en ogonbrynspiercing faktiskt). Min ska bara vara som ett tjusigt smycke.
    Har ju inte bott i Sverige pa flera flera ar, men har sett bilder pa polarna dar hemma som verkar har en himla massa, eller nja, ett par i ansiktet kanske. En av dom ar larare i religion pa gymnasiet...

Jag ska plugga pa Komvux for now... Sen blir det nog Butiksledning eller liknande.

Det som oroa mig mest ar om man kan ta ut den och hur lange man maste vanta, just for att man ska kunna arbeta dar folk stor sig pa det. Larvigt... Men i kladaffarer t.ex har dom ju det och pa dagis spelar det val for f*n ingen roll, t.ex.

Synd att det inte var fler har som kan hjalpa... For det ar klart jag ar vuxen nog att tanka pa att man kanske maste ta ur den for jobbets skull, jag maste ju kunna leva och betala hyra... Det ar saklart viktigast.
  • pieca

Hej hej.

Jag är en utbildad piercer och jag sätter alltid i en böjd stav som läksmycke.
    Staven kommer att vara något längre eftersom man ska kunna svullna utan att den blir för kort. Det är mycket olika hur man svullnar men det är inte farligt mycket.
    Du kommer inte få ta ur smycket under dom 4-8 först veckorna....beroende på hur det har läkt.
    Efter det kan du byta ut smycket till något gulligt du ville ha.

När den är helt läkt är det inte alls svårt att byta själv. Vill du så kan du gå till en studio och be dom hjälpa dig med rätt storlek ich längd på smycket och be dom vara med dig när du prövar att byta själv. då finns dom där om du inte skulle klara av det just då.

Det är mycket snyggt att ha piercing i ögonbrynet med rätt smycken. Så det ska du inte tveka över.
    Vill du ha en piercing där så ska du ha det.....skit i vad andra tycker och tänkker. Det är ju din krop och dina val.

Det där med jobb...det får du nog ta med arbetsgivaren som det står ovan. 
    Ha det så bra.

MVH/ Pieca

• LivL
    pieca skrev 2010-11-01 20:23:53 följande:
    Hej hej.

Jag är en utbildad piercer och jag sätter alltid i en böjd stav som läksmycke.
    Staven kommer att vara något längre eftersom man ska kunna svullna utan att den blir för kort. Det är mycket olika hur man svullnar men det är inte farligt mycket.
    Du kommer inte få ta ur smycket under dom 4-8 först veckorna....beroende på hur det har läkt.
    Efter det kan du byta ut smycket till något gulligt du ville ha.

När den är helt läkt är det inte alls svårt att byta själv. Vill du så kan du gå till en studio och be dom hjälpa dig med rätt storlek ich längd på smycket och be dom vara med dig när du prövar att byta själv. då finns dom där om du inte skulle klara av det just då.

Det är mycket snyggt att ha piercing i ögonbrynet med rätt smycken. Så det ska du inte tveka över.
    Vill du ha en piercing där så ska du ha det.....skit i vad andra tycker och tänkker. Det är ju din krop och dina val.

Det där med jobb...det får du nog ta med arbetsgivaren som det står ovan. 
    Ha det så bra.

MVH/ Pieca
    Tack!

Men du, hur snart kan man ta ur den 8 timmar om dagen utan att det läker ihop?
  • no pasaran

TS: väldigt stor risk för ärrbildning efter du tagit ut smycket eller om du råkar skada dej där under tiden du har smycket.

mycket dumt ställe att ha en piercing, enligt min åsikt, och jag har haft på i princip alla ställen man kan ha. Läker dåligt, fastnar i kläder, stöter ofta emot..

Svar på tråden Hjälp och råd- ögonbrynspiercing!