• Saandra

    Hade X för snart två år sedan men har nu plussat! Rädd som tusan bara..

    I november -08 fick jag X, då var jag 18 år.. Första gången jag kom in sa dom  att det var till 90% MF, men till 10% utomkveds.. hade ingen aning om vad fasen det var då! Men dom la in mig på en gång och dagen efter skrapade dom mig bara och skickade hem mig på kvällen.. Dagen efter fick jag sjukt ont i magen igen och ringde in till sjukan o då fick vi åka direkt.. Fick ligga under observation till dagen efter då dom gjorde tiltthål och tog omedelbart bort äggledaren.. Hade fått ärrbildning på den pga en grym blindtarmsoperation som höll på att gå åt h*lvete. Sedan december -08 har jag gått på p-piller och slutade för två månader sedan, hade en mens mellan sen testade jag positivt Glad detta är mitt första barn så jag kan iiiiiiiiiiingenting .. Har som tur var en svägerska med sitt 3e på G, så hon hjälper mig med allt som tur är Flört 
    har läst en hel del här på FL om många som haft X men haft svårt för att bli gravida igen.. Och många som fått FM.. 
    Undrar om risken är så stor att jag får de?
    Hur stor är risken att jag får X igen när dom tagit bort den skadade äggledaren? 
    Varför har många  gått på efterkontroll efter sitt X, men inte jag?
    Orolig.. Allt är så nytt för mig. Finns det någon som vart med om liknande, ung och haft X och är nu rädd och orolig och nyfiken?

    ska ringa till sjukhuset imorgon och fråga om jag får komma dit snart o kolla så allt står rätt till.. Vill ju vara lugn så jag inte oroa bebis med..

  • Svar på tråden Hade X för snart två år sedan men har nu plussat! Rädd som tusan bara..
  • lia27

    Hej Grattis till pluset :)
    Det är inte så stor risk att det är ett nytt X då den skadade äggledaren är borta.

  • Maja 79

    Hej!
    Grattis!!
    Vad kul att det gick så fort, för mig tog det över ett år innan jag med hjälp utav insemination blev gravid igen efter mitt x, som spräckte äggledaren.

    Hur det fungerar efter en x-grav, beror delvis (tyvärr) på vart du bor, men ännu mer på vad du kräver.

    Jag fick ingen automatisk förfrågan om efterkontroll (efter att man kollat att hormonerna gått ur kroppen) utan jag fick be om en. Det var inga problem. Jag ringde min vanliga gynläkare, berättade vad som hänt, tog med journalkopian, han undersökte och förklarade vad som hänt, vad de gjort osv. Detta i lugn och ro.
    Jag var även om pratade med min barnmorska, då jag redan hade hunnit skriva in mig.

    När jag blev gravid igen höll jag på att klättra på väggarna utav oro.
    Jag fick tre tidiga vul, första för att konstatera graviditet, andra för att se att det satt rätt och tredje för att kolla att allt såg bra ut.

    Jag har gått privat, tycker att det är lite lättare att få tider där.

    Men till mig sa de redan på sjukhuset att jag måste kolla att det sitter rätt, när jag blir gravid igen. Kanske det beror på hur x-grav såg ut, jag vet inte..

    Lycka till!

  • Saandra

    Tack :) :)
    Jag har fått komma på ett tidigt UL och allting såg jättefint ut :) vad han kunde säga än sålänge iaf. Men det är ju bara att hålla tummarna och se :) känns bra hittills iaf. :)

Svar på tråden Hade X för snart två år sedan men har nu plussat! Rädd som tusan bara..