• Minirai

Hur mycket billigare är bergvärme än direktverkande el?

hej,

finns det någon procentsats som man generellt kan räkna med då man ska ta reda på hur prisvärt eller inte det är att installera bergvärme?

om någon av er har bergvärme, känner ni er nöjda med det?

• Svar på tråden Hur mycket billigare är bergvärme än direktverkande el?
  • Lena

Du har installationskostnad + verkningsgrad*elpris*förbrukning för uppvärming som ska ställas mot verkningsgrad*elpris*förbrukning

• Gutenisse

Med direktverkande el får du ut samma effekt som du stoppar in, men en värmepump ger 3-4 gånger mer effekt än du stoppar in, så det blir en stor skillnad.

Behöver du 10.000 kWh för att värma huset, så räcker det med 3.000 kWh när du har en värmepump. Detta skulle innebära 7.000 kWh mindre per år vilket blir närmare 10.000 riksdaler per år, beroende på elpriset.

Nackdelen med bergvärme är att det är svindyrt att insallera. Värmepumpen är dyr och likaså borrningen, där borrningen oftast är den dyraste faktorn.

En värmepump ger alltså 30-40 procent mer effekt, men om man räknar in installationskostnaden, så är det tveksamt om det är lönt med bergvärme.

Om hela installationen går på 250.000:- så tar det 25 år innan den betalat sig, med ovanstående exempel. Vid större elbehov och högre elpris, så minskar förstås denna tid, så det är bara att räkna.

• Minirai

och om jag då bortser från installationskostnaden för den blir ju bara en gång och då kan jag själv välja hur lång tid som jag vill lägga min kalkyl på (avbetalningstid).

vad menas med verkningsgrad?

kan man uppskatta skillnad av förbrukning i förväg?

• Lena
    Minirai skrev 2010-08-12 07:19:14 följande:
    och om jag då bortser från installationskostnaden för den blir ju bara en gång och då kan jag själv välja hur lång tid som jag vill lägga min kalkyl på (avbetalningstid).

Verkningsgrad är hur effektivt elen omvandlas till värme och varmvatten.

Förbrukningen jag skrev upp nu är den som du har nu med direktverkande el i båda fallen.
  • Minirai

fördelen för oss är att vi redan har en panna som är ny och det går att koppla bergvärme till den så vi har endast borrningen och eventuellt installation av vattenburna radiatorer på nedervåningen som utgift. dessutom ska vi tilläggsisolera vinden, oavsett bergvärme, och då kommer vi att sänka förbrukningen.

gutenisse: när du skriver "värmepump", visst är det då samma sak som pannan, eller är det en luftvärmepump du menar?

• Lena
    Minirai skrev 2010-08-12 07:26:18 följande:
    fördelen för oss är att vi redan har en panna som är ny och det går att koppla bergvärme till den så vi har endast borrningen och eventuellt installation av vattenburna radiatorer på nedervåningen som utgift. dessutom ska vi tilläggsisolera vinden, oavsett bergvärme, och då kommer vi att sänka förbrukningen.

gutenisse: när du skriver "värmepump", visst är det då samma sak som pannan, eller är det en luftvärmepump du menar?
    Då borde det stå i informationen om den pannan vad den har för verknignsgrad beroende på om man kör den på bergvärme eller el.
  • Minirai

fantastiskt!

stort tack för hjälpen Lena och Gutenisse!

• Gutenisse

Nej, en "panna" är för mig en el-, olje-, eller vedpanna, alltså inte någon värmepump.

Både luftvärmepumpar och bergvärmepumpar fungerar på i princip samma sätt. Skillnaden är att man tar "värme" från olika källor.
    En luftvärmepump tar "värmen" från uteluften (där värmepumpen står) medan bergvärmepumpen tar "värmen" från borrhålet.

I en "panna" eldar man med något. Det kan vara ved, olja, pellets eller elpatron där det sistnämnda inte brinner :)
  • Gutenisse
    Minirai skrev 2010-08-12 07:19:14 följande:

Ja, du kan uppskatta skillnaden genom att räkna på värmepumpens verkningsgrad, eller COP-faktor som det även heter (Coefficient of performance).

COP-faktorn talar om hur mycket mer energi du får ut från pumpen jämfört med hur mycket du stoppar in.

En COP-faktor på 4 ger alltså 4 gånger mer energi än du stoppar in = 1 kW in ger 4 kW ut.
  • Gutenisse

När du skriver att ni redan har en panna som man kan koppla bergvärme till, så låter det inte som att ni har en värmepump utan snarare en elpanna, alltså en panna som drivs med en elpatron.

Stämmer detta, eller vad är det för värmepump ni har?
    Varifrån tar den värmen?
  • Minirai

jag vet inte vart den tar värme från. det är utanför mitt kunnande men vi eldar inte i den och vi har ingen luft- eller bergvärme så  elpanna med elpatron låter väl troligt?

jag kan se i papper att den heter "Elpanna CTC EcoEl 1550" som bla kan kopplas till en luft/vatten värmepump.

säger det dig något? låter som om jag ändå måste köpa till något, eller?

• Gutenisse
    Minirai skrev 2010-08-12 14:54:01 följande:
    jag vet inte vart den tar värme från. det är utanför mitt kunnande men vi eldar inte i den och vi har ingen luft- eller bergvärme så  elpanna med elpatron låter väl troligt?

jag kan se i papper att den heter "Elpanna CTC EcoEl 1550" som bla kan kopplas till en luft/vatten värmepump.

säger det dig något? låter som om jag ändå måste köpa till något, eller?
    Ja, det är en elpanna - en panna med elpatron. Ingen värmepump.

Det går förstås att koppla till en berg- eller luftvärmepump (luft till vatten), men du måste som sagt köpa värmepumpen i fråga.

Det billigaste och enklaste är en luft/vattenvärmepump då du slipper den kostsamma borrningen.
  • Minirai

hur fungerar i så fall en sådan? räcker det med en eller ska man ha en sån där låda på väggen i varje rum som man vill värma upp?

• Gutenisse

Om ni skaffar en luft till vattenvärmepump, alltså en värmepump som kopplas till pannan och tillverkar varmvatten, så fortsätter uppvärmningen som vanligt - värmepumpsalstrad varmvatten och direktel på nedervåningen. Ingen innedel i något rum.

Om ni väljer luft till luftvärmepump, så behöver ni antagligen en eller två ute- och inneenheter. En för varje våning av huset, men det beror helt på hur planlösningen ser ut och hur stor värmepump ni köper.
    I bästa fall, så räcker det med en på nedervåningen och värmen sprider sig självt även till övervåningen.
    Med den här lösningen, så produceras varmvattnet av elpannan och det kommer sitta en "låda" på väggen i ett eller ett par rum, beroende på planlösning.

Ni kan även välja att enbart komplettera med en luft till luftvärmepump på nedervåningen för att slippa direktverkande el och fortsätter med vattenburen el på övervåningen.

Med en bergvärmepump, så bör ni konvertera nedervåningen till vattenburen värme eftersom detta är en låg kostnad jämfört med totalkostnaden för bergvärmepumpen.
    Med en bergvärmepump och vattenburen värme i hela huset, så blir det inga lådor någonstans. Allt varmvatten produceras av värmepumpen, men ni behåller elpatronen som backup/komplettering.

Vilken lösning som är att föredra beror på husets storlek, isolering, planlösning och hur mycket ni vill investera.

• Pappa G

En variant är ju också en luft/vattenvärmepump. Alltså en värmepump men utan att borra.
    Då ni redan har en elpanna borde en sådan lösning bli relativt enkel.

• Minirai

vilken slags entrepenör ska man vända sig till om man vill att han/hon ska komma hem till oss och ge råd om vilket alternativ som skulle passa oss bäst? är det i så fall något som denne gör som en del i att få tag på jobb (inte helt opartisk i så fall kan jag tänka mig) eller betalar man någon (ungerfärlig kostnad?)?

Svar på tråden Hur mycket billigare är bergvärme än direktverkande el?