• LNE

Egen blåbärspuré???

Sitter här nu med en massa blåbär och tänkte göra puré av det till en 4 månaders bebis.
    Jag antar att det bara är att ta fram stavmixern och mosa på men så började jag fundera på om man inte ska koka blåbären eller något med tanke på bakerier från naturen/djur osv. Men kokar man så blir det väl typ saft?

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Egen blåbärspuré???
  • Lena

Ja det kan vara en ide att koka dem och sila bort skalen eftersom barnet är så litet

• LNE

Men blir det inte typ saft då? hur får jag det till pureform i så fall?

• IsaViolia

Tillsätt potatismjöl så det blir som en kräm efter du kokat saften, bara att se till så det blir bra konsistens.

• vittra

Har du ingen kokbok?
    Eller google??

För att få kräm (puré) så kokar man bären med socker och lite vatten. Man kan ha i potatismjöl eller annat "förtjockningsmedel" för att få lagom konsistens. Inte alls svårt. Man kan ju även koka utan socker, men tänk då på att det inte håller särskilt länge i kylskåp, så ska du göra mer än någon enstaka portion så bör du hellre frysa in det.

• LNE

självklart vet jag hur man gör kräm
    vill inte ge tösen socker, helst enbart frukt
    men nu var mer min fråga om det är viktigt att koka innan

• spiral

det är kanske enklast att blanda i lite äpple, för konsistens och sötma.

• LNE

Jag gjorde så nu att jag kokade blåbär och hallon, hällde i pyttelite potatismjöl för att tjock till den. Så vi får se vad tösen säger.

• vittra
    LNE skrev 2010-08-12 11:49:08 följande:
    självklart vet jag hur man gör kräm
    vill inte ge tösen socker, helst enbart frukt
    men nu var mer min fråga om det är viktigt att koka innan
    Fast du tänkte ju att det blev saft om man kokade.
    Det var därför jag svarade som jag gjorde.

Det är inte ett dugg viktigt att koka innan. Färska bär är inget konstigt att äta, precis som färsk frukt. Mosade eller hela spelar ju ingen roll...
Svar på tråden Egen blåbärspuré???