• Mumu

Carl-Gustaftårta?

Jag var på dop i Eskilstuna för nån månad sen, och då bjöd de på en jättegod tårta som hette Carl-Gustaf. Det var gul marsipan på och så var det banan och nåt mer i, plus att det var maräng nånstans i tårtan. Jättegod!

Min kompis, som döpte sin son, påstod att det var en jättevanlig tårta, en sån som fanns på alla konditorier. Men där jag bor har ingen hört talas om den! Jag har också googlat och fått upp ett kondis i Västerås som har den, men annars var det dåligt med träffar.

Så... Är det en lokal företeelse? Har ni tårtan Carl-Gustaf där ni bor och var bor ni i så fall? Vad är det i tårtan?

Jag fyller år snart och skulle mer än gärna bjuda på Carl-Gustaf. Alternativen här hemma är väl annars Schwarzwald, Bonanza eller Prinsess, om man inte vill baka själv förstås!

• Svar på tråden Carl-Gustaftårta?
  • Lola Jämtland

Aldrig hört talas om den ens......

• Mumu

Åh, Linköping också, alltså! Tack Lola, den där sidan fick inte jag upp, jag måste vara sämt i världen på att googla !

Fler svar om var den förbenade tårtan håller hus!?

• Dino78

Sockerkaksbotten en nötmarängbotten med choklad fylld med grädde, banan och överdragen med gul marsipan och en chokladsiktad krona. Det är vad den innehåller iaf. Om du går till ett konditori så kankse dom kan göra en sån, specialbeställning alltså.

• Dino78

Jag vet faktsikt inte Jag har aldrig varit inne på något konditori i stan (Arboga) för jag äter inte bakelser/tårtor. Jag vet vad den innehåller men inte vart man köper den

• Mumu

Men då finns den kanske där du bor ändå, eftersom du ens hört talas om den. De flesta jag pratat med står som frågetecken när man nämner den.

• Dino78

Kanske är nåt västmanlänskt/sörmlands-aktigt! Eftersom den enligt dig fanns i V-ås (ligger 5 mil från mig) och du åt den i E-tuna (5 mil från mig)
    Fast det borde ju vara något stockholmskt...med tanke på att den är "döpt" efter kungen? Så lustigt egentligen...trodde faktiskt att tårtan var ungefär lika vanlig som princesstårta och sånt!

• Mumu

Mmm, det var det min kompis trodde också, hon i E-tuna. Hon var jätteförvånad över att jag aldrig hade hört talas om den.

Men Lola skickade ju en länk från Linköping, där den stod med som vanliga tårtor, så det stämmer ju dåligt med vår lokala teori... Hmmm, mysterium!

• Lola Jämtland

Den enda länken jag hittade dessutom......

Svar på tråden Carl-Gustaftårta?