• Annielee

pergotime försök - hur många??

Hejsan!

Som rubriken lyder - Hur många försök blev ni rekommenderade att försöka med pergotime av er läkare?? Och ni som lyckades på vilket försök var det??

Vi har gjort 4 försök med pergotime utan resultat och har nu fått remiss till ivf men väntetiden är lång....så jag funderar på om vi ska köra en kur pergotime till i väntan på tid för ivf men vet inte om chansen att det ska lyckas är så stor på försök nummer 5 när vi inte lyckats förut??
    Och samtidigt så ökar ju risken för biverkningar som överstimulering för varje gång man äter pergotime om jag förstått det rätt?

Berätta gärna hur det gick för er och vad ni tycker!!!

• Svar på tråden pergotime försök - hur många??
  • Gunnell

Jag blev gravid när jag hade uppehåll efter 5 kurer... Har väldigt oregelbundna ägglossningar (pga överskott av manligt hormon, tydligen) och det var därför jag fick pergo. 

Blev helt chockad när grav-testet visade positivt när vi inte ens hade försökt.  

• mmiaa

Fick 1 enkelkur, 2 dubbelkurer och 3 trippelkurer utan att få äl av dem iofs, sen gick vi  vidare med puregonsprutor och senare vidare till IVF. Ibland kan man ju få äl även cykeln efter kuren...
    Om nu väntetiden för IVF är lång kan det ju inte skada att fortsätta med pergotime om du fått äl av dem.
    Lycka till

• youandmeandthebaby
    hej!

vi blev gravida på första försöket och är nu i vecka 9.
  • Liafia

Blev också gravid på första enkelkuren, fick dock missfall. Försökte igen direkt efter och blev gravid igen på första enkel kuren, resultatet av den graviditeten är våran 8 månaders tjej som just nu försöker klättra in i tv-bänken Skrattande

• Pirripirri

Sjätte kuren! Var tvungen ta dubbel dos. Plussade förra söndagen!

• Fimpen72

Det intressantaste här är vilken dos du ätit och om du överhuvudtaget får ÄL av den dosen...

Jag hann äta tre kurer innan jag blev gravid med tvillingarna.

• Annielee
    Pirripirri skrev 2010-08-16 09:42:20 följande:
    Sjätte kuren! Var tvungen ta dubbel dos. Plussade förra söndagen!
    Grattis!!!!!!!!!!
  • Annielee
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 16:46:32 följande:
    Det intressantaste här är vilken dos du ätit och om du överhuvudtaget får ÄL av den dosen...

Jag hann äta tre kurer innan jag blev gravid med tvillingarna.
    Jag har ätit den lägsta dosen men var på kontroll när jag åt första omgången och då hade jag två st äggblåsor som var så pass stora att läkaren sa att jag skulle få ägglossning. Sedan dess har jag ätit den dosen, fyra omgångar utan resultat. Valde att ta ett uppehåll med pergotime nu, kanske kör igen nästa månad om man kan göra så när man hållt uppe en månad....?
  • Fimpen72

Ni kanske skull be om bättre uppföljning.
    Jag fick ÄL första kuren men andra kuren fick jag inte det (samma dos).
    Fast om du får mens efter varje kur så borde du ju haft ägglossning fast det tog sig helt enkelt inte.

Jag tycker det är väldigt olika bud men har sett flera som ätit i sju månader utan uppehåll. Beror nog på hur pass mkt kontroller man får.
    Men så som du tänker göra verkar ju mkt vettigt

• Luscious1

Hej ! Jag är inne på andra månaden av pergotime enkeldos.

Vi kan följas åt, följ min blogg och min vardag på.
    www.lindsey.devote.se

• Annielee

Åhh är så ledsen att det inte har funkat trots pergotimen....läste någonstans att 80% lyckas på de tre första försöken så det kändes ju som om man hade rätt så goda chanser men icke.....inte ens på fyra försök funkade det.....ett försök till har jag medicin till....den kuren kör jag i september och om inte det fungerar blir det ivf.....men vill ju undvika det in i det sista, verkar vara en väldigt jobbig process med mycket olika mediciner och biverkningar med det......

• Ladycocos

Du har ju inget att förlora på att köra en kur i väntan på IVF'en... har ni fått kolla att spermierna är ok? Använder du ÄL-tester? Jag har trots Pergo lite oregelbunden ÄL, så utan stickorna skulle jag känna mig lite osäker på min ÄL, jag använder storpack från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig..
    Med sonen så krävdes det en IVF.. Vid syskonförsöket blev jag gravid på andra Pergokuren, tyvärr slutade det i missfall, men nu vet vi att det går!! Jag borde ha ÄL i helgen så det är bara att hålla tummarna...

• Kajsa84

Jag har ätit 6 kurer pergotime i två omgångar.

Tre försök på raken, en månads uppehåll och sedan tre försök på raken och på den sista blev jag gravid men som tyvärr slutade med ett MA...

Jag har haft enkelkur alla gånger utan nummer två. Då var det dubbel och jag vart väldigt överstimulerad.

Min läkare sa också att verkningarna av pergo sitter i även den månaden man inte äter den i mellan så det är väldigt bra att stanna upp efter tre försök på raken så att äggstockarna inte blir mer stimulerade och det blir risk för cystor etc..

Men alla säger väl olika. :-P

Lycka till.

• Kajsa84

Ja just det- Vi skulle i kö till IVF och vi kom överens om att om jag inte plussade så skulle jag ha en månads uppehåll och ta två kurer pergo till på raken under vänte tiden till IVF.

• Annielee
    Ladycocos skrev 2010-08-20 09:02:43 följande:
    Du har ju inget att förlora på att köra en kur i väntan på IVF'en... har ni fått kolla att spermierna är ok? Använder du ÄL-tester? Jag har trots Pergo lite oregelbunden ÄL, så utan stickorna skulle jag känna mig lite osäker på min ÄL, jag använder storpack från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig..
    Med sonen så krävdes det en IVF.. Vid syskonförsöket blev jag gravid på andra Pergokuren, tyvärr slutade det i missfall, men nu vet vi att det går!! Jag borde ha ÄL i helgen så det är bara att hålla tummarna...
    Hej Ladycocos! Jo spermierna är helt ok. Och vi har använt äl-tester varje gång.

Jag håller en tumme för dig och alla andra här i tråden!!
  • Annielee
    Kajsa84 skrev 2010-08-20 10:41:45 följande:
    Jag har ätit 6 kurer pergotime i två omgångar.

Tre försök på raken, en månads uppehåll och sedan tre försök på raken och på den sista blev jag gravid men som tyvärr slutade med ett MA...

Jag har haft enkelkur alla gånger utan nummer två. Då var det dubbel och jag vart väldigt överstimulerad.

Min läkare sa också att verkningarna av pergo sitter i även den månaden man inte äter den i mellan så det är väldigt bra att stanna upp efter tre försök på raken så att äggstockarna inte blir mer stimulerade och det blir risk för cystor etc..

Men alla säger väl olika. :-P

Lycka till.
    Okej, då känns det som om jag tog rätt beslut att hoppa över en månad nu då eftersom vi kört fyra försök i rad utan resultat. Förra kuren pergotime fick jag ont i magen som mensvärk en dag och blev då jag lite rädd att jag blivit överstimulerad, sedan ska vi åka utomlands nu en vecka och man vill ju inte bli sjuk där. Så vi kör utan en månad och provar igen en sista gång.....sedan borde jag få en kallelse till ivf.....de trodde att jag skulle få ett första besök i oktober...

Vilket försök är du inne på nu? Och ska du göra ivf sedan??

Tack för ditt inlägg, och lycka till du me!! =)
Svar på tråden pergotime försök - hur många??