• Anonym (kela)

Täcker hemförsäkringen stulna nycklar?

Som rubriken lyder. Min sambo har blivit bestulen på sina nycklar, när han var inne i city. Plånboken tog dom tack och lov inte..Vi har inte pengarna för att byta låsen både här och på hans jobb (jobbnyckeln satt på samma knippa) och undrar därför om hemförsäkringen täcker? Mot en självrisk såklart.

• Svar på tråden Täcker hemförsäkringen stulna nycklar?
  • snillis

Det gör det säkert men frågan är om det är någon idé.
    Självrisken brukar ju ligga på 1500 och så dyrt brukar det ju inte vara att göra nya nycklar.

• Anonym (kela)
    snillis skrev 2010-08-12 11:23:21 följande:
    Det gör det säkert men frågan är om det är någon idé.
    Självrisken brukar ju ligga på 1500 och så dyrt brukar det ju inte vara att göra nya nycklar.
    det är inte nya nycklar bara. Utan låsbyten..Till lägenheten, överlås och vanligt lås. Barnvagnsförrådsnyckel satt också där, och hans arbetsnyckel. Och för allt detta gäller låsbyten som kostar 2500 kr plus konstnaden för att göra nya nycklar. Iallafall här i lägenheten, jobblåset vet vi inte.
  • Anonym (kela)
    Anonym (kela) skrev 2010-08-12 11:24:43 följande:
    det är inte nya nycklar bara. Utan låsbyten..Till lägenheten, överlås och vanligt lås. Barnvagnsförrådsnyckel satt också där, och hans arbetsnyckel. Och för allt detta gäller låsbyten som kostar 2500 kr plus konstnaden för att göra nya nycklar. Iallafall här i lägenheten, jobblåset vet vi inte.
    Alltså 2500 kr * 3, till hyresvärden.
  • snillis

Ja, enklast är ju förståss att kontakta försäkringsbolaget

• Anonym (kela)
    snillis skrev 2010-08-12 11:28:11 följande:
    Ja, enklast är ju förståss att kontakta försäkringsbolaget
    har inte möjligheten just nu, så kollar därför här under tiden =)
  • requiem

När det hände mig. Då sa folksam till mig: För att hemförsäkringen ska gälla måste man ha en tilläggsförsäkring som hette ngt. "standard hemförsäkringen" täcker inte nycklar..

• HonSomVet

Det är kanske den försäkringen jag har, som då gäller även om jag t.ex. råkar glömma något någonstans,(nycklar, mobil, dator) dvs att det är mitt fel. Allrisk heter min, hos Folksam.

• Anonym
    HonSomVet skrev 2010-08-12 11:36:22 följande:
    Det är kanske den försäkringen jag har, som då gäller även om jag t.ex. råkar glömma något någonstans,(nycklar, mobil, dator) dvs att det är mitt fel. Allrisk heter min, hos Folksam.
    Din hemförsäkring ska gälla låsbyten vid nyckelstöld. Ring försäkringsbolaget.
  • Anonym (kela)

vår gör tydligen inte det..skit också. Vi har inte dom pengarna att lägga ut..

• HonSomVet
    Anonym (kela) skrev 2010-08-12 11:57:13 följande:
    vår gör tydligen inte det..skit också. Vi har inte dom pengarna att lägga ut..
    Men fanns det något i nyckelknippan som kan identifiera er? Och var ni bor? Varför tog de bara nycklarna? Verkar konstigt? Och om inte annat, byt bara överlåset. Att de kommer in i det vanliga, fine, men det övre tar de inte upp hur lätt som helst...
  • Anonym (kela)
    HonSomVet skrev 2010-08-12 12:14:04 följande:
    Men fanns det något i nyckelknippan som kan identifiera er? Och var ni bor? Varför tog de bara nycklarna? Verkar konstigt? Och om inte annat, byt bara överlåset. Att de kommer in i det vanliga, fine, men det övre tar de inte upp hur lätt som helst...
    men vi måste byta allt. Hyresvärden kommer ju märka när vi lämnar in en nyckel för lite för det vanliga låset, som har ett speciellt idnummer. Så det går ju inte heller..
Svar på tråden Täcker hemförsäkringen stulna nycklar?