psykiskt funktionshinder och föräldrarskap
Klarar sig barn till föräldrar med psykiskafunktionshinder lika bra som andra.
Jag menar fall där föräldern inte klarar sin roll utan stöd.
Klarar sig barn till föräldrar med psykiskafunktionshinder lika bra som andra.
Jag menar fall där föräldern inte klarar sin roll utan stöd.
Ja, med stöd - absolut.
Beror på vilken funtionsnedsättning de handlar om och vilken grad.. Vissa klarar de bättre än andra och andra behöver mera stöd och hjälp i vardagen...
nej om de behöver stöd i sin föräldraroll så får inte baranen det lika bra. Det går alltid att ersätta ens händer och fötter men det går inet att ersätta den menatala biten.
Beror på vilket stöd de fått, men faktum är att psykiatripatienter väldigt väldigt ofta har föräldrar med en en eller annan form av psykisk ohälsa.
Är lite inne på det "tjabba eller nått" skriver, stöd är nog bra men det är en stor förlust för barnen när föräldern inte klarar att vara förälder fullt ut.
Men psykiska funktionshinder är ett oerhört brett begrepp. Det kan vara allt ifrån mildare former av adhd till psykopati eller manodepressivitet. Går liksom inte att besvara frågan utifrån ett så ospecifikt begrepp.
Du menar alltå om barn som har föräldrar som inte riktigt klarar av sin föräldraroll har det lika bra som andra barn? För det finns ju många med psykiska funktionshinder som inte har några problem med föräldrarollen.
Jag tror att vissa barn vars föräldrar behöver stöd klarar sig utmärkt. Om familjen får rätt stöd och problemen inte är allt för stora. Men självklart är det en väldigt stor risk att saker inte fungerar perfekt och att barnen påverkas negativt av detta. Så en stor riskfaktor är det ju verkligen. Är inte det ganska självklart?
Det viktiga är ju att man (dvs. socialtjänsten) gör en bedömning av huruvida det är minst dåligt för barnet att bo kvar med sin förälder med vissa stödinsatser eller om situationen är så hopplös att det är bättre att familjehemsplacera barnet. Och svaret på den frågan varierar ju enormt. "Psykiska funktionshinder" spänner ju över ett enormt fält precis som termen "fysiska funktionshinder" så det går knappast att uttala sig generellt.