• Mom2006

Eksem/ torr hud? Vilken salva använder ni?

Sonen har väldigt torr hur och när vi i början på månaden var på 5 mån kontrollen tyckte hon att vi skulle smörja morgon och kväll med Mildoson och det tog bort allt det röda från ben, armar och mage men igår morse började han bli röd igen på låren och idag är han väldigt röd och börjar blir röd igen i benvecket. Ringde BVC som skulle ringa upp..

Tänkte höra med er andra vad ni smörjer in era barn som har torr hud? Vi har innan smörjt in med Bceur repair och även provat Locobas repair men de hjälper inte riktigt och tydligen inte heller längre Mildosonen.

• Svar på tråden Eksem/ torr hud? Vilken salva använder ni?
  • EmelieLinneaCaroline

Mini derm och mildison Solig Fungerade väldigt bra på våran 4 månaders dotter men direkt efter bad så får hon tillbaka det fast vi väntar på att bada henne på 4 dagar. Hoppas ni hittar en som passar eran lilla!

• vittra

Det enda som fungerade på dottern var att smörja med vanlig olja eller weledas babyprodukter. Alla tips vi fick från bvc gjorde hennes torra och röda hud till utslag och vätskande eksem istället så vi skippade alla apoteksprylar och körde på naturliga produkter istället! Samt att vi badade henne mycket sällan.

• skruttplutt

vi har testat de flesta rekommenderade salvor men den som är allra bäst är Natusan. minns inte vad den heter men den är vit å grön.. kladdar inte å man ser resultat med en gång

• sarap1978

Det vi fått lära oss efter att ha haft eksemproblem länge och mycket med vår dotter var att smörja ofta och inte sluta med det. Vi har fått råden av Hudkliniken för barn på KS där vi fick gå en "hudskola" i 3 delar samtidigt som vi fick igång behandling på vår dotter.
    Problemet tidigare var just att VC och andra doktorer sa att vi skulle sluta smörja när det blev "bra".(såg bra ut) KS lärde oss att vi antagligen måste smörja varje dag med iallafall mjukgörare som miniderm men vid behov också kortison såsom mildison.
    Lycka till.

• kajsa27

Jag har världens bästa tips som inte många vet om! Pumpflaskan med ESSEX LOTION från apoteket. Den är rätt tunn och lätt att smörja med, och har funkat SKITbra mot dotterns torra röda eksem. det enda som funkat faktiskt... nu använder vi den hela familjen om vi blir torra.

• Mom2006

Bvc rådde mig att smörja med Daktacort eftersom hon trodde det hade blivit svamp i det vilket var vanligt när man använder Mildosonen.
    Smörjde in igår kväll och nu på morgen var det röda borta.

Nu ska vi bara hitta en kräm som fungerar på honom så att han inte blir torr och eksemen kommer. Får testa mig fram av de tips jag fått av er. Tack för alla tips. 

• stjierna

Vi använder en Mild Hydrokortison-kräm när exemen blir för hemska på sonen (doktors inrådan är 2-3 ggr/dag, vi har kört en gång/dag - oftast innan nattning), han badar sällan och vi smörjer med Miniderm eller vanlig rapsolja varje dag.

Nu under sommaren blev det mycket sol och bad i havet vilket har hjälpt hans hud ENORMT mycket!

• Majan78

Miniderm när det är "bara"  torrt och mild kortison där det blir röda fläckar.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Nitrogen

Vi började med mildison och miniderm men så fort man slutade så kom allt det röda tillbaka så till slut fick jag ett tips av en gammal klasskompis att börja med A-creme. Nu önskar jag att hon hade visat mig det tidigare så jag hade sluppit kortisonsalvan....

Rekommenderar A-creme!! Finns på hälsokost butiker.

Svar på tråden Eksem/ torr hud? Vilken salva använder ni?